BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 172042
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ، 21:46

این اختلال در پسران شایع تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه ی تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از ان مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می دانند .

 بامداد زاگرس آنلاین - نسترن ورناصری:در دنیای خود غرق شده و چیزی جز چرخش اجسام نمی بینند  شاید برخی افراد گمان کنند که آن ها بیمار یا معلول هستند ولی این گونه نیست .

پزشکان معتقدند که آن ها فقط طیفی از اختلال را دارند که هنوز منبع و ریشه ی آن مشخص نیست  چند سالی است موضوع اوتیسم در جامعه گسترش یافته و در کشور با تیترهای مختلفی بر سر زبانها افتاده  است .
اُتیسم ( Autism)  یا در خودماندگی گونه ای اختلال رشدی است که با رفتارهای کلامی و ارتباطی غیرطبیعی مشخص می شود  علائم این اخلال تا سه سال اول زندگی کودک بروز می کند و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست .
 
 
این اختلال در پسران شایع تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه ی تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد  کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از ان مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می دانند .
 
 
این افراد معمولا گفتارشان با تاخیر صورت می پذیرد و دارای کلیشه های رفتاری هستند که آن ها را می توان در رفتارها ، عملکرد و بازی هایشان مشاهده کرد الگوهای تکرار شونده دارند یعنی یک بازی را به طور مداوم انجام می دهند و از بازی جدید استقبالی نمی کنند  دوری از جمع ، بازی های انفرادی ، و همچنین فرار از ارتباط چشمی مستقیم با دیگران  را دارند .
 
اتیسم معمولا به وسیله ی یک مجموعه ی سه تایی از ویژگی ها تشخیص داده می شود :
1_ آسیب در تقابلات اجتماعی 
2_ آسیب در ارتباط 
3_ علائق محدود و رفتارهای تکراری 
 
برای افراد اتیسمی ارتباط با دیگران و محیط بیرون دشوار است أین افراد ممکن است دارای پرحسی و یا کم حسی باشند به همین دلیل نوازش کردن ، بغل کردن ، و ارتباطات فیزیکی با این افراد ممکن است برای آنان فوق العاده سخت و وحشتناک باشد .
در ارتباط با این افراد از کلمات و جملات سخت اجتناب کنید  از کلمات ساده و شمرده شمرده صحبت کنید .
طبق گزارشات بیش از 2 میلیون نفر در ایران مبتلا به اتیسم هستند افراد مبتلا به اتیسم با چالش هایی رو یه رو هستند که افراد سالم ممکن است هرگز از آن ها آگاه نباشند  مانند خطر برای طول عمر کمتر .
طبق تحقیقات بیش از 30 درصد مبتلایان به صرع از ضوابط بیماری اتیسم برخوردار هستند 20 تا 30 درصد کودکانی که بیماری صرع دارند تا قبل از ورود به دوران بزرگسالی به بیماری اتیسم هم مبتلا خواهند شد .
هنگامیکه اتیسم تشخیص داده شد گفتار درمانگران بهترین راه برای بهبود ارتباط و ارتقا کیفیت زندگی فرد می باشد .
آزمون ADI_R یکی از پرکاربردترین آزمون ها برای شناسایی و تشخیص اتیسم است که در قالب مصاحبه ای ساخت دار اجرا می گردد و شامل گفتگو با والدین یا مراقب کودک است زمان اجرای این آزمون ممکن است 90 تا 120 دقیقه و شاید بیشتر به طور بینجامد .
تست غربالگری و تشخیص زود هنگام اتیسم بسیار حیاتی است و به والدین کمک های زیادی می کند تا زودتر به آموزش فرزند خود بپردازند تا کنون تست های زیادی از جمله تست (ABR) توسط محققان دانشگاه های میامی و هاروارد انجام شده که به بهبود  کیفیت زندگی کودکان و افراد اتیسمی کمک های فراوان کرده است 
 
 
منابع :
 
world Autism awareness day 
National Autism awareness month
کتاب : اقیانوسی در ذهن 
و  خواهر عروسکی 
 
روزنامه ی ایران

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
اوتیسم  نه بیماری است و نه معلولیت

اوتیسم نه بیماری است و نه معلولیت

این اختلال در پسران شایع تر از دختران است ...
"اُمیکرون" در کمین کودکان/ این علائم را جدی بگیرید

"اُمیکرون" در کمین کودکان/ این علائم را جدی بگیرید

"اُمیکرون" شاید با خطرات کمتری نسبت به سویه ...
آخرین آمار مبتلایان به اُمیکرون در ایران/ ۳۴ نفر شناسایی شدند

آخرین آمار مبتلایان به اُمیکرون در ایران/ ۳۴ نفر شناسایی شدند

هاشمی تاکید کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ...