بامداد زاگرس آنلاین- مجید محمدی: بودجه شهرداری ها با اراِیه برنامه جامع مالی که درآن کلیه خدمات و فعالیت ها و اقدامات که باید در طی سال مالی انجام گردد با برآورد مبلغ و میزان درآمدها و هزینه ها و تحویل در دی ماه هر سال تدوین و پس از تصویب شورای شهر نهایتا تا اسفند ماه همان سال قابلیت اجرا می یابد.
بودجه شهرداری ها معمولا شامل دو رویکرد عمرانی و جاری است که بر اساس این مکانیزم با محدود کردن منابع در بودجه مورد تصویب ، آن را از انعطاف پذیزی لازم محروم مینماید.
باحرکت به سمت بودجه بندی استراتژیک و باتخصیص و جذب منابع مالی ،امکان توسعه ظریفیت های جدید برای شهرداری حاصل وبه تبع آن تقویت بودجه عملیاتی و عمرانی را سبب میگردد.
بودجه استراتژیک با ایجاد شرایط سرمایه گذاری زمینه را برای اعتلای توسعه شهری ، افزایش درآمد و اشتغال پایدار ، ارتقای فعا لیت های جدید و ارایه خدمات نوین به شهروندان مهیا می نماید.
فرآیند تدوین این بودجه محتاج برنامه ریزی مشارکتی است که در آن گرو های مختلف ذینفع شهر و تمامی گرو های اجتماعی جامعه حضور دارند و تمامی عملیات هایی که برای تحقق اهداف باید انجام گیرد طراحی ومنابع لازم برای آن شناسایی و تخصیص میابد. این برنامه ریزی با عنایت به نقاط قوت و ضعف و تهدید ها و فرصت های محیط شهر تدوین و وظایف اصلی مدیران مربوطه را تعیین مینماید.
در این برنامه ریزی قابل انعطاف و پویا ، با انجام طر ح های اجرایی ،یک سند بلند مدت با قابلیت اجرایی بالا را تضمین و چشم انداز قابل دفاعی را برای شهروندان تداعی مینماید. با ایجاد چنین برنامه ریزی و تلاش در جهت تحقق آن،مسببات توسعه سرمایه گذاری مشارکتی و هدف گذاری سرمایه گذاران برون شهری و استانی و نهایتا ارتقای سرانه های مورد فعالیت - کاهش سهم منابع ناپایداردر بودجه - تنوع درآمد و ارتقای درجه شهرداری و از همه مهمتر ارایه خدمات بهتر که در شان شهروندان باشد را رقم خواهد زد.....
*فعال اجتماعی و اقتصادی
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه