سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 111200
یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، 10:53

داریوش قنبری فعال سیاسی با تاکید بر اینکه مناظره باید فرصتی برای ارائه برنامه به مردم باشد تا جامعه بتواند به تصمیم درستی برسد، تصریح کرد: متاسفانه در مناظره‌ها، ۵ نفر فقط آمده‌اند تا دولت را تخریب کنند؛ اگر دولت آقای روحانی نبود، داوطلبان اصولگرا اساسا حرف، نظر و یا برنامه‌ای برای ارائه نداشتند.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایرنا:، کمتر از یک هفته دیگر، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از راه می‌رسد اما فضای شورانگیزی همچون دوره‌های گذشته را شاهد نیستیم. هرچند انتظار می‌رفت با برگزاری مناظره‌ها و نشست‌های مختلف، این فضا تغییر کند، اما روال در پیش گرفته شده در این برنامه‌ها نیز نتوانسته فضای شورانگیز انتخاباتی را ایجاد کند. در همین رابطه، داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس پاسخگوی ایرناپلاس بود.

 
با توجه به اینکه کمتر از یک هفته به زمان انتخابات باقی‌مانده، فضای انتخابات را چگونه تحلیل می‌کنید؟
قنبری: متاسفانه مردم امیدواری چندانی برای اصلاح امور ندارند؛ به همین دلیل فضای پرشوری را شاهد نیستیم مگر اینکه در همین زمان محدود، شرایطی پیش بیاید تا رای‌های خاکستری هم به این تصمیم برسند که در روز ۲۸ خرداد پای صندوق حاضر شوند. در واقع به دلیل شرایط فوق‌العاده حساسی که کشور با آن مواجه شده، بیشتر از هر زمان دیگری به انتخاباتی پُر رای نیاز داریم. یعنی دولت آتی در حالتی می‌تواند مانع‌ها را از پیش رو بردارد که نماینده اکثریت مردم ایران باشد.
 
 رهبر معظم انقلاب به مردم توصیه کردند که با «انتخاب» می‌توانند به بهبود شرایط امید داشته باشند. رویکرد نامزدها در این زمینه چه باید باشد تا مردم بتوانند با بررسی برنامه‌های آنها، انتخاب خود را انجام دهند؟
قنبری: نامزدها ابتدا باید بدانند که در چه موقعیت مهمی قرار گرفته‌اند و بعد از آن، با رفتار درست و همچنین ارائه برنامه‌های دقیق و کارشناسی شده، آحاد مردم را به این باور برسانند که اگر ادعای حل مشکلات دارند، بی‌دلیل نیست و برای هر مساله‌ حل نشده‌ای، راه‌حلی منطبق با واقعیات دارند.
در چنین حالتی، طبیعی است که مردم با هر سلیقه و نقطه نظری برای رای دادن ترغیب می‌شوند. به هر حال ایرانی‌ها در این ۴۲ سال نشان داده‌اند که برای اعتلای کشورشان هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهند. البته در کنار مردم، این سیاسیون و البته ارگان‌های رسمی نظام هستند که باید عملکردشان را با نیازهای جامعه هماهنگ کنند. به عنوان مثال باید سیاسی‌کاری و رویارویی‌های جناحی را فراموش کنیم تا همه، توانشان را صرف اموری کنند که می‌تواند در راستای اصلاح کاستی‌ها موثر باشند.
 
در حالی که رهبری بارها بر پرهیز از وعده‌های بی‌سرانجام تاکید کرده‌اند، چرا برخی نامزدها به جای ارائه برنامه، راه و روش سیاه‌نمایی اقدامات دولت، و برخی وعده‌های غیرواقعی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند؟
قنبری: دلیل اصلی این نقصان این است که در تعیین صلاحیت‌ها خوب عمل نشد و بسیاری از چهره‌های شاخص و کارنامه‌دار به طور غیرمنطقی از انتخابات کنار گذاشته شدند. دلیل دوم هم چیزی جز این نیست که اساسا برای گروهی شناخته شده، مصالح سیاسی و جریانی نسبت به منافع عمومی ارجح‌تر است که باید گفت چطور می‌توانیم از آنها توقع فعالیت منطقی و منطبق بر واقعیت داشته باشیم؟
به نظرم باید تحرکات تندروها خنثی شود تا بیش از این نتوانند کشور را با هزینه‌هایی گزاف روبرو کنند.
 
ایرناپلاس: آیا طراحی مناظره‌های انتخاباتی، با یک مناظره تخصصی همسو بود؟
قنبری: در حالی که مناظره ها باید فرصتی برای ارائه برنامه به مردم باشند تا جامعه بتواند به تصمیم درستی برسد، متاسفانه در این ۲ مناظره، ۵ نفر فقط آمده بودند که دولت را تخریب کنند. به طوری که فکر می‌کنم، اگر دولت آقای روحانی نبود، داوطلبان اصولگرا اساسا حرف، نظر و یا برنامه‌ای برای ارائه نداشتند؛ آن‌هم در حالی یک نامزد ریاست جمهوری باید بیاید و برنامه‌های مورد نظر خود را برای مردم تشریح و از این راه برای خود رای جمع کند.
 
اینکه افراد همه تلاش‌شان را برای سیاه‌نمایی علیه دولت مستقر به کار بگیرند، نشانه‌ای جز این نمی‌تواند داشته باشد که خود نیز می‌دانند هیچ طرح و برنامه‌ای ندارند؛ به همین دلیل دست به دامان بحث‌های پوچ و بی‌فایده می‌شوند. به هر حال همه می‌دانند، مردم بهتر از هر کسی می‌توانند مشکلات را بیان کنند و کاندیداها باید خود را الزام به نشان دادن راهکار بدانند.
 
ایرناپلاس: البته رهبری بارها تاکید کرده‌اند که در انتخاب نباید به وعده و حرف اعتماد کرد.
قنبری: غیر از این نمی‌توان چیز دیگری را متصور شد. وعده دادن و می‌توانم گفتن‌ها هیچ دردی را از مردم درمان نمی‌کند و لازم است، کاندیداها برنامه دهند و شرایط را منصفانه بررسی کنند.
 
این روزها پنج کاندیدا به طور دائم از ورشکستگی اقتصاد و کوچک شدن سفره‌های مردم حرف می‌زنند؛ باید ببینیم چه کسانی و کدام گروه‌ها باعث شدند پرونده ایران به شورای امنیت برود؟ چه کسانی نزدیک به سه سال است که FATF را معطل کرده اند؟ چه کسانی و کدام گروه‌ها، تحریم‌ها را بی‌اهمیت و کاغذ پاره می‌دانستند؟ جالب است که مسببان بحران‌ها امروز طلبکار شده‌ و از شرایطی که خودشان به وجود آورده‌اند، برای موفق شدن در انتخابات بهره ابزاری می‌برند!
 
به نظرم مناظره‌ها می‌توانست کاربردی‌تر برگزار شود. چیزی که اکنون مشخص شده، این است که مناظره‌ها نه فقط نتوانست فایده‌ای برای هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات داشته باشد که حتی می‌توان گفت، احتمالا تاثیری منفی در مشارکت داشته باشد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
گزارش تصویری نمایشگاه ضد تحریم‌ با حضور دبیر ستاد حقوق بشر در ژنو

گزارش تصویری نمایشگاه ضد تحریم‌ با حضور دبیر ستاد حقوق بشر در ژنو

نمایشگاه ضد تحریم‌ها با حضور دبیر ستاد حقوق ...
تحریم‌ها علیه ایران متوقف شود/تاثیر تحریم ها بر سلامت مردم ایران

تحریم‌ها علیه ایران متوقف شود/تاثیر تحریم ها بر سلامت مردم ایران

گزارشگر ویژه سازمان ملل از دولت آمریکا خواست ...
درگذشت دختر جوان دل ما را هم سوزاند/دنبال ایران دوران پهلوی هستند

درگذشت دختر جوان دل ما را هم سوزاند/دنبال ایران دوران پهلوی هستند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: من به ...
زیست‌پذیری «دوگنبدان» زیر ذره‌بین کارشناسان

زیست‌پذیری «دوگنبدان» زیر ذره‌بین کارشناسان

زیست‌پذیری در معنای کلی، به مفهوم دستیابی ...