BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 121367
سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ، 10:30

یک سال و نیم تا دو سال است که به طور مستقیم در ماسوله شاغل هستم. کیفیت محصولات ما به حدی بالاست که در نمایشگاه های خصوصی و عمومی مورد استقبال مردم واقع می شود. در واقع مردمی که از ماسوله سوغاتی تهیه می کنند نیز از کیفیت محصولات ما راضی هستند.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا:یک پیشران کارآفرین، با بیان اینکه بافنده های سنتی گیلان به جز گلیم بافی، خیاطی، گیوه بافی و شنل دوزی با کاموا، گلیم های تزیینی نیز تولید می کنند گفت: از طریق اینترنتی نیز در حال گسترش دادن فروش کارها هستیم و بیش از ۷۰۰۰ دنبال کننده در فضای مجازی داریم.

بافندگی سنتی فن و هنر تنیدن و گره زدن الیاف به منظور تهیه منسوجات است. بافته های غیر ماشینی و به اصطلاح سنتی به چهار گروه تقسیم می شوند که شیوه بافت هر یک با دیگری متفاوت است.

بافته های پرزی گره دار عبارتند از قالی، قالیچه، گبه و انواع فرشینه ها از جمله پادری، دورنما، پشتی، زین پوش، ذرع ونیم، کناره، سرانداز، میان فرش و...، اما بافته های تخت که به آنها «تخت باف» می گویند شامل گلیم، سوماک، ورنی، مسند، لادی و شیریکی می شود.

زری، مخمل، دارایی، جاجیم، زیلو، شال، عبا، شعر، احرامی، ترمه، کرباس و چادرشب نیز در گروه بافته های دستگاهی قرار می گیرند، اما اساس کار در بافته های دوخته، رودوزی های سنتی بوده و فرآورده های آن شامل گلدوزی، پته دوزی، چشمه دوزی، سکمه دوزی، شبکه دوزی، قلاب دوزی، نقش دوزی، بخارادوزی، ملیله دوزی، ده یک دوزی، نقده دوزی، گلابتون دوزی، پیله دوزی و سوزن دوزی است.

فاطمه شرفی، مدیرعامل شرکت زنان ماسوله  تعداد افراد بافنده سنتی را بیش از ۴۴۴ نفر دانست و اظهار کرد: در حال حاضر همه این افراد بافنده و مشغول فعالیت هستند.

این پیشران کارآفرینی با بیان اینکه به جز بافندگی و گلیم بافی، خیاطی، گیوه بافی و شنل دوزی با کاموا، گلیم های تزیینی نیز در این تیم کاری انجام می شود، تصریح کرد: بافنده ها از شهرستان های مختلف حضور دارند.

وی، در پاسخ به این سوال که «چه عاملی باعث متفاوت بودن محصول شما با دیگر بافنده ها می شود؟» گفت: یک سال و نیم تا دو سال است که به طور مستقیم در ماسوله شاغل هستم. کیفیت محصولات ما به حدی بالاست که در نمایشگاه های خصوصی و عمومی مورد استقبال مردم واقع می شود. در واقع مردمی که از ماسوله سوغاتی تهیه می کنند نیز از کیفیت محصولات ما راضی هستند.

شرفی، کارآفرینی را موجب افزایش درآمد بانوان پرتوان ماسوله ای دانست و خاطرنشان کرد: بافته های سنتی همیشه مثل بافته های ماشینی یک دست نیست. در برخی موارد در بافته های سنتی پرزی گره دار، نواقص و معایبی همچون کیسی(داشتن چین و چروک)، کجی(جمع شدن الیاف)، سره(نامساوی بودن دو طول و دو عرض بافته)، شانه(کنگره ای شدن بافته)، پخ(پهن شدن نگاره های بافته)، لوچه(کج شدن لبه)، دورنگی و رگه دار شدن، غلط بافی(تغییر موقعیت و تطابق نداشتن با نقشه)، تورفتگی و بیرون زدگی سطح بافته، شیرازه بندی شل، پودکشی نامنظم، فشردگی یا کشیدگی نگاره ها، دو دست شدن بافت، جفتی بافی(گره انداختن به چهار یا شش تار به جای دو تار)، کمانه شیب بافی(بی گره بافی) و از همه مهم تر کاربرد مواد مصنوعی در بافت و تناسب نداشتن طرح با رنگ بافته دیده می شود که می تواند از دلایل ارزان شدن قیمت محصولات باشد.

وی با اشاره به مهمترین عامل فروش بالای این بافته های سنتی، خاطرنشان کرد: مردم از نمایشگاه ها استقبال عالی دارند و کیفیت خوب می تواند خود به خود درآمد را بالا ببرد.

این پیشران موفق طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گیلان اضافه کرد: همچنان ما با کمک همکاران جهاد دانشگاهی استان گیلان از طریق اینترنتی نیز در حال گسترش دادن فروش کارها هستیم و بیش از ۷۰۰۰ دنبال کننده در فضای مجازی داریم.

شرفی متذکر شد: در تلاشیم تا با کمک همکاران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گیلان یک وبسایت طراحی کنیم، زیرا خرید کردن از وبسایت هم معتبرتر و هم مورد پذیرش عموم است.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
شهید شهریور1320

شهید شهریور1320

دریابان غلامعلی بایندر و همرزمان جان‌برکف ...
معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

بهزاد تجری رییس اداره برنامه و بودجه اداره ...
بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

مفهوم بافت تاریخی - فرهنگی بر اساس نظریه ...
تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

سخنگوی دولت از تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ...