دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 131475
سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ، 21:48

در دهه‌های گذشته، داستان‌های بسیاری از میناوی در مجلات و جنگ‌های ادبی چاپ شد اما تا زمانی که زنده بود موفق به چاپ کارهایش به صورت کتاب نشد.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا: یادداشت حاضر یادی است از مسعود میناوی و مجموعه‌ داستان «پَپَر و گل‌های کاغذی» او به قلم علی یاری (شاعر و منتقد ادبی) که در اختیار ایسنا گذاشته است.

«مسعود میناوی (۱۳۸۷_۱۳۱۹) از نویسندگان دردمند، صاحب‌سبک و گزیده‌کار جنوب بود؛ از نسلی که «مکتب جنوب» را در داستان‌نویسی ایرانِ معاصر رقم زدند. نسلی که در خلال داستان‌هاشان با توصیف‌هایی دقیق و جان‌گزا، تاریخِ پرغصه‌ جنوبِ روزگار معاصر و مدرنیسمِ نفت‌زده را در برابر چشم خواننده زنده می‌کنند.

در دهه‌های گذشته، داستان‌های بسیاری از میناوی در مجلات و جنگ‌های ادبی چاپ شد اما تا زمانی که زنده بود موفق به چاپ کارهایش به صورت کتاب نشد.

نشر افراز، مجموعه‌ داستان «پَپَر و گل‌های کاغذی» او را سال ۱۳۹۰ منتشر کرد. داستان‌های این مجموعه همگی در حال و هوای خاص خوزستان و در بافتی از نخلستان، رودخانه، دریا، بندر، قاچاق و... پیش می‌روند. داستان‌ها در کار تصویر دنیای درونی و بیرونی آدم‌های حاشیه‌اند؛ آدم‌هایی از همه‌جا رانده و مانده؛ آدم‌هایی با زخم‌هایی عمیق و ناسور بر تن و جان.

ایجاز و تصویرگری میناوی کم‌مانند است. قلم را به چابکی هر چه تمام‌تر بر کاغذ لغزانده است. نثرش پرتوان و جان‌دار و خواندنی و واقع‌نما است. او مدت‌ها مرارت زندگی با قاچاقچیان بندرهای جنوب را به جان خریده بود تا در آنچه روایت می‌کند، زبان و فضا و جزییات، پذیرفتنی از آب در آید و چقدر در این کار سربلند از پس کار برآمده است.

 

 

همه‌ داستان‌های این مجموعه دلنشین‌اند؛ اما من داستان «عشق و خون در کناره‌های کارون» را بسیار دوست داشتم و دارم؛ داستانی از عشق و شور و دلدادگی هم‌وطنان عرب‌ به میهن عزیزمان ایران؛ داستانی که داغ و دریغِ خیانت و سوءتفاهم را روایت می‌کند و از عشق، بلیغ و دردمندانه سخن می‌گوید؛ از عشق که قربانی همیشگی حادثه‌هاست.»

مسعود میناوی قصه‌نویس جنوبی بود که به فضای بومی خوزستان و محیط صنعتی و کارگری آن می‌پرداخت. او غیر از داستان‌هایی که در نشریاتی چون لوح، فردوسی، کیهان، جهان نو، دنیای سخن و جُنگ‌های مختلف ادبی به چاپ رساند، در اواخر عمر خود سه مجموعه داستان «پپر و گل‌های کاغذی»، «لنج عبود» و «اسکله خاکستری» خود را به انتشارات افراز سپرده بود. میناوی پیش از چاپ این آثار در ۲ مرداد ۱۳۸۷ بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان طالقانی تهران درگذشت.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

یکی از خصیصه های تمایز انسان و حیوان زبان ...
بهار در ادب فارسی

بهار در ادب فارسی

منوچهری دامغانی بزرگترین شاعر طبیعت گرای ...
امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

من با هنر زندگی می کنم و آرزو دارم که بتوانم ...
مهمترین وظیفه ما برگزاری اکسپوهایی برای  حمایت از هنرمندان است

مهمترین وظیفه ما برگزاری اکسپوهایی برای حمایت از هنرمندان است

امیر عبیداوی گفت؛ توجه به هنرمندان خطه خوزستان ...