به گزارش بامداد زاگرس آنلاین:طبق تعاریف، فعالیتهای گردشگری در محیط غیرمعمول زندگی گردشگران رخ میدهد که معمولا گردشگران با آن ناآشنا هستند و نیاز به اطلاعاتی درباره آن دارند. ترکیب این نیاز با در دسترس بودن گوشیهای هوشمند و اینترنت سبب میشود اپلیکیشنهای موبایل کاربرد قابل توجهی در گردشگری داشته باشند. گردشگران میتوانند از اپلیکیشنها برای برنامهریزی سفر، مکانیابی، کسب اطلاعات درباره مقصد و جاذبههای آن، رزرو خدمات حمل و نقل و اقامت، بررسی آب و هوا، درک زبان مقصد، اشتراک گذاشتن تصاویر و تجربیات در رسانههای اجتماعی و غیره استفاده کنند. اپلیکیشن موبایل (Mobile Application) یا بهطور خلاصه اپ (App)، نرمافزاری کاربردی است که بهطور ویژه برای استفاده در گوشیهای هوشمند، تبلتها و دیگر ابزارهای همراه طراحی میشود. با پیشرفتهای فناوری اطلاعات که امکان دسترسی به اینترنت در هر نقطهیی را فراهم آورده است، کاربران وقت بیشتری را برای استفاده از اپلیکیشنها اختصاص میدهند.
آمارها نشان میدهند که اپلیکیشنهای گردشگری، رده هفتم بیشترین تعداد دانلود در بین گروههای مختلف را دارا هستند. همچنین ۸۵% گردشگران برای برنامهریزی سفرشان از اپلیکیشنها استفاده میکنند و ۷۲% آنها تصاویر سفر خود را به اشتراک میگذارند. علاوه بر این، به ترتیب ۳۰ و ۲۹ درصد گردشگران برای پیدا کردن بهترین قیمت هتل و پرواز از اپلیکیشنهای موبایل استفاده کردهاند. همچنین عرضهکنندگان خدمات گردشگری نیز میتوانند برای توزیع محصولات، ارائه اطلاعات، خدمات و پشتیبانی مشتریان، برنامههای وفادارسازی، مدیریت ارتباط با مشتریان، بازاریابی و تبلیغات و دیگر فرآیندهای کسب و کار، از این تکنولوژی جدید استفاده کنند. طبق بررسیهای انجام شده، اپهای آژانسهای خدمات مسافرتی آنلاین (مانند Booking. com) و هتلها، به ترتیب پراستفادهترین اپهای عرضهکنندگان گردشگری هستند. اپلیکیشنهای موبایل آثار گسترده و متفاوتی در بخش تقاضا صنعت گردشگری بر جای گذاشته است.
عنوان تعطیلات معمولا با سفر گره خورده و برای کسانی که میخواهند مدتی از روزمرگیهایشان رها شوند، روزهای تعطیل فرصت مناسبی است تا ذهنشان را از دغدغههای مختلف آزاد کنند. اما هر کاری آداب و رسوم خاص خود را دارد و برای سفر هم به ابزارهایی نیاز است تا گردشگر را در داشتن یک سفر بیخطر همراهی نمایند: اپلیکیشنهای گردشگری موبایل یکی از این ابزار هستند.
با پیشرفت تلفنهای هوشمند و محبوبیت زیاد برنامههای گوشی، حالا بجای اینکه از نقشههای فیزیکی کمک بگیرید، از دیگران آدرس بپرسید و ساعتها به دنبال مکان مناسبی برای سکونت بگردید، کافیست اپلیکیشن مورد نیاز خود را نصب کرده و با آن در کمترین زمان ممکن نیازهایتان را برطرف کنید.
براساس یک نظرسنجی اعلام شد ۴۵% از پاسخ دهندگان مورد نظر معتقدند که در سال ۲۰۱۹م. قادر به برنامه ریزی سفر با استفاده از گوشی هوشمند خود خواهند بود و بیش از ۵۵٪ فکر میکنند که بیشتر از امکانات اپلیکیشنهای تلفن همراه برای ترتیب دادن سفر و جزئیات مسافرت استفاده میشود. بنابراین منطقی است که طراحی اپلیکیشن سفر را جدی بگیریم. این ایده به وضوح یک روش از سرمایهگذاری ایندهدار است که برای بسیاری از مردم دلپذیر بوده و میتواند استفاده کنندگان را به سرعت به سود برساند.
ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در زﻣﻴﻨﻪ فناوری اطلاعات و نقش رسانههای جمعی ﻧﺸﺎن میدﻫﻨﺪ ﻛـﻪ ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ در صنعت ﮔﺮدﺷﮕﺮی از ﺿﺮوریﺗﺮﻳﻦ روشهای معرفی و توسعهی این صنعت نوپا میباشد، ﻛﻪ میﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ارزش اﻓﺰوده، ایجاد مشاغل جدید، رونق کسب و کارها، رﻓﺎه ﺷﻬﺮوﻧﺪان و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ زﻣﻴﻨﻪﺳﺎز ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ و رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺷﻮد. ﻣﺼﺪاق ﺑﺎرز اﻳـﻦﮔﻮﻧﻪ ﻓﻨﺎوریﻫﺎ در زﻣﻴﻨﻪی ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی ﻣﺠﺎزی در ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت گردشگری و معرفی اماکن و جاذبههای هر منطقه میﺑﺎﺷﺪ ﻛـﻪ ﺿﺮوری اﺳﺖ ﺟﻬـﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی از راهﻛﺎرﻫﺎ و سیستمهای ارﺗﻘﺎء و توانافزایی ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی از ﻃﺮق ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻦﺟﻤﻠـﻪ گردشگری اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜی با استفاده از اپلیکیشنها ﺑﻬﺮه ﻛﺎفی را ﺑﺮده و روزﺑﻪروز ﺷﺎﻫﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪی اﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮدآور در ﺳﻄﻮح داخلی و بینالمللی ﺑﺎشیم.
از جمله مکانهایی که به اپلیکیشن برای معرفی خود نیازمندند، می توان به موارد زیر اشاره کرد؛
• هتلها و مراکز اقامتی
• مسافرخانههای شهری و بین راهی
• موزهها
• نمایشگاهها و رویدادها
• تورهای گردشگری
• مراکز آثار تاریخی و باستانی
• دفاتر زیارتی
• مجموعههای گردشگری و پذیرایی
• معرفی هر شهرستان برای آشنایی بیشتر گردشگران
در واقع هر مکانی که به دنبال جذب گردشگر از طریق اپلیکیشن است، طراحی اپلیکیشن گردشگری بهترین گزینه برای او خواهد بود. تفاوت در نوع خدمات ارائه َشده است؛ برای مثال، موزه آپشنی به نام رزرو اتاق ندارد؛ اما میتواند خدمات و اطلاعات و چگونگی دسترسی راحت و معرفی اثار و اشیا موجود در محیط موزه را در اپلیکیشن خود قرار دهد.
شعاری که از طرف سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برای روز جهانی گردشگری سال 2021 م. انتخاب شده عبارتست از؛
گردشگری برای رشد فراگیر
Tourism for Inclusive growth
باتوجه به شعار سال گردشگری و برای تحقق این موضوع و فراگیری آشنایی با اپلیکیشنها بعنوان یکی از مهمترین ابزار و زیرساختهای گردشگری هر کشور، برآن شدیم که در قالب یک مقاله به معرفی و دستهبندی انواع اپلیکیشنهای مرتبط با صنعت گردشگری پرداخته و بدین وسیله باب آشنایی هموطنان دوستدار سفر و گردش را با این اپلیکیشنها فراهم نماییم، امید که مفید واقع شود.
لذا علاقمندان از طریق دانلود فایل pdf پیوستی میتوانند به مطالعهی این مقاله بپردازند.
پژوهش و گردآوری: نجلا درخشانی؛ کارشناسی ارشد مرمت و احیاء بناها و بافتهای تاریخی
جهت مطالعهی کامل این پژوهش میتوانید فایل زیر را دانلود نمایید
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه