دکتر علی نعمتاللهی با اشاره به وضعیت استان خوزستان در بار بیماران تصادفی و ترومایی اظهار کرد: متاسفانه بخش زیادی از مراجعین به بیمارستانها به ویژه بیمارستان گلستان اهواز، بیماران تصادفی و تروماییچه ناشی از سقوط از ارتفاع، سوختگی و موارد دیگر هستند.
وی با بیان اینکه متاسفانه خوزستان، استان دوم تا سوم از نظر آمار تصادفات در کشور است، گفت: در تحقیق انجامشده در مورد تصادفات دو سال اخیر اهواز بر اساس اطلاعات EMS استان خوزستان، بیشترین تصادفات روز در زمان نبود پلیس در خیابانها یعنی از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است. بیشترین تصادفات هفته نیز در بعد از ظهر جمعه است. تصادفات در روزهای آفتابی نیز بیشتر از روزهای بارندگی است.
این متخصص طب اورژانس گفت: بیشترین تصادفات از تظرخودروها نیز به ترتیب مربوط به خودروهای سبک و موتورسیکلت است. بیشترین تصادفات شهر اهواز نیز به ترتیب در بلوار گلستان، خیابان سیمتری و بلوار آیتالله بهبهانی رخ داده است.
وی با اشاره به وضعیت انتقال مصدومان تصادفات به بیمارستانها، افزود: به صورت استاندارد باید به ازای هر ۳۰ هزار نفر یک پایگاه EMS وجود داشته باشد در حالی که در شهرستان اهواز با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، به جای وجود حدود ۴۰ پایگاه EMS تنها ۱۷ پایگاه وجود دارد بنابراین با کمتر از نیمی از ظرفیت در حال ارائه خدمات هستیم و ارائه خدمات به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا نیز به خدمات قبلی افزوده شده است.
نعمتاللهی در خصوص تاخیر در اعزام آمبولانسها به محل حادثه، گفت: گاهی اوقات ماموریت یک آمبولانس به معنی خارج شدن این کد از ارائه خدمات است و از پایگاه دورتری آمبولانس به محل حادثه اعزام میشود که این روند موجب تاخیر در انتقال مصدومان یا بیماران میشود.
وی با بیان اینکه از زمان وقوع تصادف و تماس با ۱۱۵ روند درمان آغاز میشود و گاه تا پس از ترخیص بیمار، ادامه پیدا میکند و سطوح مختلف درگیر این مساله هستند، افزود: پیشانی اورژانس یک بیمارستان، گروه طب اورژانس است که با توجه به پیکهای مختلف کرونا، در برخی روزها علاوه بر خدمات قبلی به این بیماران نیز خدمات ارائه میکنند.
این متخصص طب اورژانس گفت: همچنان تصادفات آسیب زیادی به مردم وارد میکند و جانهای زیادی به خطر میافتند و در این شرایط، منطقیترین کار پیشگیری از وقوع حوادث است. وسیله نقلیه، راننده و محیط عوامل تاثیرگذار در تصادفات هستند که اگر در هر کدام از این مولفهها کمی تغییرات ایجاد شود، شدت و خطرات ناشی از تصادفات کاهش مییابد.
وی ادامه داد: بررسی دورهای وسیله نقلیه، رانندگی نکردن در شب توسط افراد دارای مشکل بینایی، ایمنی محیط و نصب کردن و فعال بودن سیستم ثبت تخلف از مواردی هستند که در پیشگیری از تصادفات تاثیرگذار هستند.
نعمتاللهی در خصوص جابهجایی مصدومان تصادفات توسط مردم، گفت: جابهجایی مصدومان تصادفات توسط مردم بسیار خطرناک است. مردم مهربان و خونگرمی داریم که به صورت خودجوش قصد کمک به همنوع خود را دارند اما این کار در تصادفات کار خطرناکی است و جابهجایی یک میلمتری مصدومان دچار آسیب ستون فقرات و گردنی، ممکن است موجب قطع نخاغ و فلج شدن بیمار تا آخر عمر یا مرگ میشود.
وی افزود: مردم در زمان تصادفات مداخله نکنند و تنها با سامانه اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند و اطلاعات دقیق صحنه را اطلاع دهند و تنها در صورت آتشسوزی خودرو یا خطر انفجار، میتوانند مصدوم را جابهجا کنند
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه