BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 334487
یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ، 21:31

تحقق جهش تولید در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اصل ۴۴ ، برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده و بسترساز مناسبی جهت سرمایه‌گذاری بیش از گذشته در حوزه تولید و تحقق خودکفایی کشور و نیز مقابله با تحریم‌های دشمنان و خنثی سازی آثار تحریمی در اقتصاد است

 بامداد زاگرس آنلاین -اشکان مرادی :   "جهش تولید با مشارکت مردم" شعار سال ۱۴۰۳ در ادامه ی نامگذاری های اقتصادی سالیان اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، هدف گذاری سالیانه کلی نظام و کشور است و به عنوان قطب نما، برای تعیین جهت فعالیت های کشور به منظور بهره مندی از تمامی ظرفیت ها و امکانات و همچنین در راستای رشد، توسعه و پیشرفت و یک راهبرد کلان در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی مردم پایه در کشور است و همه ارگان‌ها و دستگاه موظف اند به شعار سال پایبند و تلاش‌ها و برنامه‌های خود را در راستای تحقق این شعار تنظیم، تدوین و اجرا کنند.

  شعار جهش تولید با مشارکت مردم، دلالت بر نقش برجسته و ارزشمند مردم و تکیه بر ظرفیت های عظیم مردمی برای عبور از مشکلات اقتصادی دارد که مستلزم آگاهی بخشی از طریق، اساتید و نخبگان و حوزویان و همه افراد موثر در رسانه است. اساساً مشارکت مردم در حوزه اقتصادی منجر به شکوفایی ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه و غیرفعال کشور می شود که میتواند تاثیر به سزایی در ارتقای شاخص های اقتصادی کشور داشته باشد و نمونه تاریخی آن ورود مردم در عرصه دفاع مقدس و مبارزه با کرونا در عصر حاضر دانست.


  تحقق جهش تولید در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اصل ۴۴ ، برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده و بسترساز مناسبی جهت سرمایه‌گذاری بیش از گذشته در حوزه تولید و تحقق خودکفایی کشور و نیز مقابله با تحریم‌های دشمنان و خنثی سازی آثار تحریمی در عرصه اقتصادی است.
    روستا به عنوان بخش مهمی از نظام اجتماعی و اقتصادی کشور محسوب می شود و یکی از مهمترین پایگاه ها و واحدهای تولیدی، فرهنگی، مسکونی، اجتماعی، ارزشی و سرمایه ای است که نقش و اهمیت فرآورده ها و تولیدات آن نظیر محصولات کشاورزی، دامی، صنایع تبدیلی و گردشگری نقشی بی بدیل و منحصر به فردی در تولید مواد حیاتی و رفع نیازهای اساسی جامعه  داشته که می تواند تکیه بر اقتصاد تک محصولی نفت را کاهش و الگوی موفقی از اقتصاد مقاومتی و درون زا باشد.


   در روستاها الزامات ذیل میتواند تحقق شعار سال را به بهترین شکل ممکن اجرایی  و محقق سازد:


۱.تشویق و زمینه سازی مشارکت مردمی روستاییان در برنامه های توسعه ی اقتصادی ۲. برطرف نمودن موانع و تسهیل سرمایه گذاری در روستاها ۳. معرفی ظرفیت ها و فرصت های  اقتصادی در روستاها و فعال نمودن سرمایه های مردمی ۴. هم افزایی و سیاستگذاری مشترک بین دستگاه های مرتبط ۵. حمایت از  جهادگران و کارآفرینان روستایی ۶. توسعه و گسترش تعاونی ها در روستاها ۷. ورود شرکت های دانش بنیان به روستاها ۸.همکاری و حمایت بانکها از سرمایه گذاری در روستاها ۹.گسترش شعاع مهارت آموزی به روستاییان ۱۰.تقویت فرهنگ جهادی و ایجاد بسترهای استفاده از نیروهای جهادی ۱۱. توسعه ی الگوی "خوشه های کسب و کارهای روستایی " ۱۲.تشویق بانوان روستایی با حفظ بنیاد خانواده  جهت ورود به عرصه های تولید ۱۳. اصلاح قوانین دهیاری ها جهت سرمایه گذاری و تسریع اخذ مجوزات ۱۴. راه اندازی بازارچه های محلی و بین راهی روستایی و مجازی ۱۵. برگزاری نمایشگاه های توانمندی های روستایی ۱۶.تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی روستایی ۱۷.ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری برای طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی روستایی ۱۸. تکمیل زنجیره ارزش در روستاها ۱۹. فراهم کردن بسترهای فرهنگی تولید در روستاها.

به‌طورکلی می‌توان گفت با توجه به ظرفیت های بکر و مهیا روستاها جهت سرمایه گذاری و تولید و بهره وری بیشتر با یک کار عملیاتی هدفمند و سیاستگذاری درست می توان در کوتاه مدت اتفاقات بزرگی را رقم زد و با پیاده‌سازی این اهداف و راهبردها گامی مهم در توسعه اقتصادی کشور با محوریت روستا بر پایه مشارکت مردم برداشته شود.
 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار