BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 192186
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ، 19:17

ماندگاری آثار معماری با استفاده از هنر عکاسی

در گفتگو با سهراب پرواز مطرح شد؛.

ماندگاری آثار معماری با استفاده از هنر عکاسی

با برخورد با ساده ترین و زیباترین دیوارها شروع به عکاسی کردم و هدفم ثبت آثار معماری و دیوارنگاری هایی بود که با گذشت زمان دستخوش تغییر می شدند.

 بامداد زاگرس آنلاین *- فاطمه سلیمانی زاده؛  سهراب پرواز، متولد ۱۳۶۷ از اصفهان، کارشناسی ارشد رشته عکاسی،فعال حوزه شعر و ادب و عکاسی است‌  گفتگوی خبرنگار ما را با ایشان در ادامه بخوانید

 
فعالیت من در زمینه هنر اول از شعر شروع شد و در این راه مدیون معلمی پدرم هستم که همیشه استاد من بوده است.وی افزود؛ از چهار کتابی که تالیف کرده ام ؛سه مجموعه شعر با نام‌های: سخن بگو ببینمت و در آیینه زمان در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ منتشر شد؛ که این دو مجموعه به چاپ سوم نیز رسید. کتاب دیگری با نام باد عقربه ها را جابجا می کند؛ مجموعه ای از عکس و روایت های کوتاه است وعکس های این کتاب در گالری گلستان تهران و گالری گذار اصفهان به نمایش گذاشته شد. همچنین جدیدترین و آخرین کتاب من مجموعه ای ست از شعر سپید با نام اینجا کجای جهان است؟
 
وی بیان کرد: عکاسی حرفه ای من با سرویس عکس های جشنواره های سینما شروع شد و بعد گسترش پیدا کرد و در کنار آن به شکل مستقل نیز موضوعات روز را عکسبرداری کردم.
این هنرمند دلیل انتخاب عنوان نمایشگاه عکاسی خود را این گونه مطرح کرد : حدود۴۰ فرم عکس را به سه مجموعه با نام‌های دیوارهای آهن و سیمان، دیوارهای شهر بی عابر و دیوار خانه مردم، تفکیک کردم که عکس هایی که هم اکنون در گالری به نمایش گذاشته شده است در واقع از مجموعه عکسهای دیوارهای شهر بی عابرهستند با موضوع زن ؛ که تا به حال در معرض نمایش قرار داده نشده است.سوژه ی این عکسها نقاشی زنان بر روی دیوارهای آثار باستانی شهر اصفهان در اواسط قرن ۱۶ میباشد.
 
پروازهدف انتخاب این سوژه برای عکاسی را اینطور عنوان کرد: با برخورد با ساده ترین و زیباترین دیوارها شروع به عکاسی کردم و هدفم ثبت آثار معماری و دیوارنگاری هایی بود که با گذشت زمان دستخوش تغییر می شدند.
 
 وی در خصوص جمع آوری عکسهای دیوارنگاری با موضوع زن اینگونه بیان کرد:  این سری آثارکه با سبک کار مستند سطح نگاری عکسبرداری شده اند؛ با توجه به جذابیت موضوع و تعدادشان تصمیم گرفتم تابه شکل مجموعه‌ای با نام یگانه ای از سه گانه  آنها را ارائه دهم. این آثار به گردآوری خانم سپیده هلیسایی، هم اکنون در گالری ریم اهواز به نمایش گذاشته شده است.
سهراب پرواز اشاره نمود:  نکته منحصر به فرد این نمایشگاه به نمایش گذاشتن جزئیاتی ست که شاید در حین تماشای دیوارهای آثار باستانی به چشم نخورد؛اما وقتی برشی از کار به شکل عکس به نمایش گذاشته شود مخاطب را بیشتر جذب خود خواهد کرد .
 
 
این هنرمنددر خصوص انتظار از متولیان هنر و هنر دوستان اینگونه اظهار داشت : یاد گرفته‌ام که از کسی انتظار نداشته باشم و تا زمانی که زنده ام و توان دارم با پشتکار خود به فعالیت‌های هنری بپردازم. به نظر من بیشترین مسیرراه هنر را مخاطب طی می‌کند. با تولید هر اثر هنری توسط هنرمند مردم حتماً در آن سهیم خواهند بود و روی هنرمند و روند کار او نیز تاثیر خواهند گذاشت .فردی که اهل کنکاش و درک و  لذت بردن از آثار هنری است کم از هنرمند نیست. 
 
 
وی همچنین افزود؛البته قرارنیست هنرمندهمیشه از مردم تأثیر بگیرد.در واقع او با تخصص خود در رشته ای خاص ،رسالت خود را اینگونه انجام میدهد: با نشان دادن نکاتی که مردم در طول شبانه روز وقت توجه به آن را ممکن است نداشته باشند. 
 
 
------
 
 
وی خاطرنشان کرد؛ نکته مهم در این خصوص این است که هنرمند در جامعه تاثیر می گذارد و هنرمند که خلق اثر به عهده اوست اگر مخاطبی نداشته باشد هنر یک فعالیت کاملاً شخصی خواهد ماند .
وی در زمینه بازدید و خرید آثار هنری نیز اینگونه بیان داشت؛ با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، باید احساس نیازی در افراد به وجود بیاید ؛تا مانند خرید و تهیه مایحتاج روزانه نسبت به خرید آثار هنری نیز اقدام شود.
 
 
اودرباره نمایشگاه بعدی این گونه پاسخ داد:دو مجموعه عکس از سالهای قبل وجود دارد که در حال تکمیل هستند ولی فعلا قصد برگزاری نمایشگاهی را ندارم چرا که هم تنها هستم و سختی کار نیز مزید بر علت ... 
 
 
پرواز گفت:بعد از پدرم که اولین مشوق و معلم و حامی من بود تعداد اساتید و تمام کسانی که به نوبه خود من را در این راه یاری کردن آنقدر زیاد است که متاسفانه نمی توان نام تک تک آنها را بیان کرد.
 
 
در آخر تشکر ویژه ای دارم از سرکار خانم سپیده هلیسایی که با عشق و آگاهی نسبت به هنر و هنرمندان ،زحمت گردآوری آثار و کلیه امور برگزاری این نمایشگاه را به عهده داشتند

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

یکی از خصیصه های تمایز انسان و حیوان زبان ...
بهار در ادب فارسی

بهار در ادب فارسی

منوچهری دامغانی بزرگترین شاعر طبیعت گرای ...
امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

من با هنر زندگی می کنم و آرزو دارم که بتوانم ...
مهمترین وظیفه ما برگزاری اکسپوهایی برای  حمایت از هنرمندان است

مهمترین وظیفه ما برگزاری اکسپوهایی برای حمایت از هنرمندان است

امیر عبیداوی گفت؛ توجه به هنرمندان خطه خوزستان ...