یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 192505
دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ ، 08:04

استان خوزستان با وجود برخورداری از سه مجموعه تاریخی ثبت جهانی و چندین اثر باستانی ملی و یادگاران دفاع مقدس و منابع طبیعی و محیط زیست غنی، جوامع محلی و اقوام و تنوع اقلیمیبا آسیب هایی که از تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پی در پی، بحران ریزگردها، مواجه بوده است

 بامداد زاگرس آنلاین -اشکان مرادی : بیش از دو سال از آغاز شیوع کرونا در ایران می گذرد و این پاندمی بزرگترین ضربه را به صنعت گردشگری و زیرمجموعه های آن زده و موجبات بیکاری بیش از 44هزار نفر و وارد آمدن میلیاردها خسارت به این صنعت مهم ارزآور کشور گردید ولی با افزایش سرعت واکسیناسیون و فروکش کردن امواج بیماری و خستگی مردم از قرنطیه و انزوا، تعطیلات نوروزی نشان داد که میل به سفر بیش از تصور و برآوردهاست.

 استان خوزستان با وجود برخورداری از سه مجموعه تاریخی ثبت جهانی و چندین اثر باستانی ملی و یادگاران دفاع مقدس و منابع طبیعی و محیط زیست غنی، جوامع محلی و اقوام و تنوع اقلیمی و غذاهای محلی و همجواری با بازارهای جهانی و صنایع دستی  غنی؛ با آسیب هایی که از تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پی در پی، بحران ریزگردها، نبود زیرساختهای لازم و مراکز اقامتی و توریستی، عدم معرفی و تبلیغ فراگیر ظرفیت های گردشگری و نبود آموزش های لازم به جوامع محلی و عدم ایمنی جاده ها و سواحل و ضعف نظارت بر مراکز گردشگری و... مواجه بوده ولی همچنان یکی از مراکز مورد استقبال مسافران نوروزی است و حاوی آموزه ها و پیام های مهمی برای مسئولین این استان است:
 
1. "جاده های ارتباطی استان" هم چنان جزء نا ایمن ترین جاده های کشور است و شاهد بیشترین حوادث درون شهری و برون شهری در تعطیلات نوروزی اند که نیازمند سرمایه گذاری، شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز برای سالهای آتی است.
2. عدم آمادگی "شهرداری کلانشهر اهواز" به عنوان مرکز و ویترین استان جهت استقبال از میهمانان نوروزی با عدم بهسازی و زیباسازی ورودی های این کلانشهر و وجود جلوه های ناهنجار بصری، کمبود تابلوهای راهنمایی، ترافیک و بی نظمی تردد و سدمعبر و کمبود پارکینگ، نبود مراکز اقامتی و تفریحی، عدم توسعه ی روشنایی و فضاهای سبز و پارک های بازی کودکان، عدم وجود امکانات رفاهی از جمله آبخوری و سرویس های بهداشتی عمومی، ناهمواری و غیر ایمن بودن خیابان ها و کوچه ها، نبود نورپردازی و المان های زیبای شهری، تعداد زیاد سه چرخه ها و زباله گردها، سرریز فاضلاب در معابر، عدم توجه به زیبا سازی ساحل کارون به عنوان ظرفیت اصلی کلانشهر
3. عدم معرفی و فعال سازی ظرفیت های بی بدیل بهاری و تاریخی "شمال و شرق استان" در رسانه ملی و استانی و کلیشه ای شدن شهرستان ها و آثار پر بازدید و عدم تعادل در بهره مندی از ظرفیت اقتصادی گردشگران و مسافران نوروزی
 
 
4”. گردشگری روستایی" یکی از بخشهای مهم صنعت گردشگری است و مکمل فعالیت های کشاورزی و دامداری و موجبات ﺗﻮﺳﻌﻪ پایدار، توزیع عادلانه ثروت، حفاظت از منابع طبیعی، توسعه صنایع دستی و ایجاد اشتغال برای زنان گردیده که این بخش مهم در استان با عدم گسترش اقامتگاه های بومگردی، عدم معرفی روستاهای هدف گردشگری، عدم برگزاری نمایشگاه های توانمندی روستاییان و برگزاری جشنواره های بومی و محلی هم چنان مغفول مانده است.
 
 
5. عدم بهره مندی از تمامی ظرفیت های "راهیان نور" که با وجود ۲۱ یادمان شهدا، این حرکت عظیم فرهنگی و تربیتی، سیل زائران را جهت بازدید از مناطق عملیاتی و یادمان ها به استان می کشاند و ظرفیت روزانه پذیرایی از یکصدهزار زائر جهت اسکان و تغذیه در استان نیز فراهم بوده ولی جدا از مسئله ی مهم معنویت و حوزه فرهنگی و تربیتی که به نحو شایسته باید بهره برداری گردد این سفرها می تواند منجر به توسعه اشتغالزایی و محرومیت زدایی در استان و مناطق مرزی گردیده و زمینه را جهت استفاده از ظرفیت گردشگری و خرید تولیدات داخل استان و ایجاد محل‌هایی برای فروش سوغات و یادگارها و صنایع دستی و... فراهم آورد.
6. با توجه به بازدید بیش از 5 میلیون نفر مسافر نوروزی از استان ضرورت و نیاز به آموزش های هرچه بیشتر و به روز و تخصصی گردشگری و انتقال تجربیات به "فرمانداران، بخشداران، شهرداران و دهیاران" جهت برگزاری هرچه بهتر جشنواره ها و نوروزگاه ها، جذب بیشتر گردشگران، معرفی ظرفیت ها و تولیدات بومی و محلی، اقامت و امنیت، نظارت بر اقلام و قیمت ها و رستوران ها و مراکز بین راهی و پارکینگ ها، فراهم آوردن فضای رفاهی، نظارت بر مراکز بهداشتی و درمانی، ایمن سازی جاده های درون و برون شهری، بانکها و نقدینگی در زمان تعطیلات، تابلو های راهنمایی و زیبا سازی، دیده می شود.
7. استان خوزستان با وجود ظرفیت های دریا، تالاب ها، دریاچه ی سدها، رودخانه ها یکی از مراکز و هدف های "تفریحات آبی" است که همه ساله شاهد بیشترین حوادث آبی و غرق شدگی در ایام نوروز است که نیازمند مدیریت و متولی خاص خود جهت ایمن سازی و سالم سازی و نظارت بر ساحل ها و اسکله ها و شناورهاست.
 
 
8. طبق آخرین گزارش ها استانهای (مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران) بیشترین اقامت را در نوروز داشته و بیشترین رشد ترددهای بین ‌استانی را (خوزستان، بوشهر، اصفهان، خراسان رضوی و هرمزگان) در نوروز امسال داشته اند که با توجه به ظرفیت های اقتصادی، اشتغالزایی، فرهنگی که این سفرها ایجاد می کند در صورت عدم زمینه سازی و بستر سازی و مدیریت لازم جهت اقامت و رضایتمندی مسافران نوروزی، استان خوزستان تبدیل به گذرگاه و معبر خواهد شد و با وجود تشابهات اقلیمی و تاریخی و طبیعی و اقتصادی با استانهای همجوار و نزدیک، شاهد بهره مندی هرچه بیشتر استان بوشهر، هرمزگان و فارس و اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد از مزیتهای مسافران نوروزی خواهیم بود.
 
 
9. یکی از ارکان مهم در حوزه گردشگری "موزه ها" هستند، استان خوزستان با وجود محوطه ها و اکتشافات تاریخی، یادگاران دفاع مقدس و آثار معاصر، همچنان بسیاری از اشیای تاریخی اش در موزه های خارج از استان نگهداری می شوند و از سال 88 عملیات اجرایی موزه منطقه‌ای خوزستان در اهواز آغاز شد و هنوز به اتمام نرسیده و ساخت بخش نخست باغ موزه دفاع مقدس اهواز هم از سال ۹۷  تاکنون کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و موزه آثار معاصر نیز سال هاست که تعطیل است و در صورت عدم تکمیل این زیرساخت مهم، جذب گردشگران نوروزی را کم رنگ خواهد کرد.
امید است این آموزه ها در نوروز 1402 مورد توجه مسئولین قرار گیرد و "ستاد استانی هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی" فقط در پایان هر سال برگزار نگردد و استان خوزستان همچنان در صدر جذب و رضایت مندی مسافران نوروزی قرار گیرد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
معرفی سرپرست جدید مدیریت شعب بانک مسکن استان خوزستان

معرفی سرپرست جدید مدیریت شعب بانک مسکن استان خوزستان

یاور عسکری به عنوان سرپرست جدید مدیریت شعب ...
شایعات اخیر در خصوص علل توقف تولید در این پتروشیمی کذب است

شایعات اخیر در خصوص علل توقف تولید در این پتروشیمی کذب است

وی افزود: با توجه به این که این قطعه حساس ...
بازدید مدیرکل بنیاد مسکن  از شرکت تولیدی شیلنگ و لوله خوزستان

بازدید مدیرکل بنیاد مسکن از شرکت تولیدی شیلنگ و لوله خوزستان

روح الله عمادی با حضور در مجموعه تولیدی شیلنگ ...
مدیر اداره امور شعب بانک ملی استان خوزستان معارفه شد

مدیر اداره امور شعب بانک ملی استان خوزستان معارفه شد

اسماعیل یوسفی به عنوان رئیس جدید اداره امور ...