دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 192589
شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، 09:28

عوامل تکان دهنده خودکشی در استان خوزستان

علل بزهکاری و تاثیر ان در خودکشی نوجوانان و جوانان

عوامل تکان دهنده خودکشی در استان خوزستان

این فرآیند به علت توسعه فرآیند ناگهانی شهرنشینی ایجاد زاعه نشینی _بیکارینداشتن الگوی مناسب در جامعه که سرانجام به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود ،از جمله آسیب‌هایی است که به دنبال فرایند صنعتی شدن گریبانگیر جوامع شهری شده است .

بامداد زاگرس آنلاینفاطمه کاظمی:افزایش روند بزهکاری در ابعاد گوناگون در میان نوجوانان و جوانان توجه کارشناسان رشته های علوم رفتاری و آسیب های اجتماعی را به خود جلب کرده است.

عواملی از جمله: اختلاف خانوادگی، اعتیاد اعضای خانواده ، نداشتن الگوی رفتاری مناسب ،می تواند نقش موثری در بزهکاری فرزندان داشته باشد.
این فرآیند به علت توسعه فرآیند ناگهانی شهرنشینی ایجاد زاعه نشینی _بیکارینداشتن الگوی مناسب در جامعه   که سرانجام به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود ،از جمله آسیب‌هایی است که به دنبال فرایند صنعتی شدن گریبانگیر جوامع شهری شده است .
 
 
_ نقش مخرب بزهکاری در نوجوانان و جوانان :
بزهکاری به شکل های مختلف وجود دارد که با توجه به نظریات کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسی ارائه شده است اینکه ،کسانی که موجب بزهکاری زیر سن قانونی می شوند از نظر قانون و علم آسیب شناسی مجرمین ردیف دوم (جرائم غیر عمدی)و از نظر روانشناسی افراد دوچار هیجان زودگذر هستند.
 پیامدهای بزهکاری نوجوانان و جوانان، علاوه برضرر و زیان همه‌جانبه که متوجه این گونه افراد و جوامع می‌شود، از بین رفتن منابع انسانی (جوانان) است که مهمترین سرمایه های هر کشور محسوب می‌شوند.
ازقرن ۱۹تاکنون مطالعات وسیع در این زمینه انجام شده است به وسیله محققان رشته‌های گوناگون و علوم رفتاری صورت پذیرفته که در اینجا به چند نمونه از آن اشاره می گردد
 بونکر(Bonker) در تحقیق خود نشان داد که در ایتالیا ۸۸ درصد از محکومانی  که بازداشت شده بودند جزو طبقه بینوایان بوده‌اند(۱)
 هویر(hoir)،روانشناس معاصر و پزشک بیماری های روانی، پس از بررسی‌های آماری ۱۰کشور اروپایی مدعی شده است که ۸۸ درصد کودکانی که مرتکب گناه میشوند از خانواده های گسسته اند.(۲)
 
 طبق تحقیقات انجام شده در سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰آمار بر اساس گزارش سالنامه آماری پزشکی قانونی کشور در سال۹۵ نیز مقایسه استان‌ها از نظر تعداد متوفیات مشکوک به خودکشی نشان می‌دهد که استان تهران با ۷۹۶ مورد(رتبه اول)، فارس با ۳۴۸ مورد(رتبه دوم)، خوزستان با ۳۰۶ مورد(رتبه سوم) روش های خودکشی متنوع هستند که به صورت بارز دانش‌آموزان بیشتر اقدام به خودکشی و کم‌سوادها بیشتر خودسوزی می‌کنند
که مهم ترین دلیل خودکشی زنان تازه ازدواج کرده شکست عاطفی یا ازدواج اجباری هست (۳)
 
همچنین کاظم ملکوتی، رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه میزان فوت ناشی از خودکشی در مردان دو تا سه برابر زنان است، اظهار می‌کند: میزان خودسوزی‌ها در افراد کم سوادتر، بیشتر دیده می‌شود. از نظر سطح تحصیلات نیز میزان اقدام به خودکشی در بین دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی بیشتر است.(۴)
خودکشی، جنگ های خیابانی و اعتیاد نوجوانان در خوزستان باتوجه به مباحث بالا اشاره ای بر آمار تکان دهنده در استان خوزستان از سال ۱۳۹۵تا۱۴۰۰ خودکشی محمد کودک ۱۱ ساله ایذه ای، سازناز ۱۳ ساله در دیشموک و آناهیتای ۱۸ ساله در یاسوج گرفته تا خودکشی حاجیان، کارگر پارس جنوبی در عسلویه؛ اینها تنها بخشی از خودکشی‌های اخیر است که رسانه‌ای شده
محمدرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: به تازگی یک پروژه تحقیقاتی را به منظور شناسایی علل و عوامل خودکشی در استان خوزستان آغاز کرده‌ایم بنابراین اکنون به قطعیت نمی‌توانیم درباره عوامل روی آوردن به خودکشی در استان نظر بدهیم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر وقوع خودکشی در شهرستان‌های ایذه و مسجدسلیمان و مناطق پیرامون آن نسبت به سایر مناطق استان بیشتر است و این دو شهرستان به ترتیب دارای بیشترین آمار خودکشی در سطح خوزستان هستند که بخشی از عوامل بروز چنین وضعیتی به مسائل فرهنگی بازمی‌گردد.(۵)
 
 
 
منابع :
۱:سید احمد احمدی،روانشناس نوجوانان و جوانان اصفهان،۱۳۷۴،صفحه۱۵۲
 ۲:سید احمد احمدی،روانشناس نوجوانان و جوانان اصفهان،۱۳۷۴،صفحه۱۵۳
۳:باشگاه خبرنگاران جوان /۱۷ شهریور ۹۷
۴:ایسنا /۱۷شهریور۹۷
 ۵:معان امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خوزستان به گزارش ایسنا در ۱۵شهریور۹۶
 
 
*فعال اسیب های اجتماعی

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار