به گزارش بامداد زاگرس آنلاین: جاده باریک و خطرآفرین 127 کیلومتری مسجدسلیمان به اهواز که بیش از یک قرن پیش با هدف ارتباط سکنه شهرستانهای مسجدسلیمان، لالی و اندیکا به اهواز و سایر شهرهای خوزستان و حمل تجهیزات اکتشاف و استحصال نفت و گاز احداث گردید اکنون بهدلیل کم عرض بودن و داشتن بیش از 60 نقطه حادثه خیز بلای جان مسافران عبوری و واژگون شدن دهها وسیله نقلیه سبک و سنگین شده است!
حدود پانزده سال پیش کارشناسان و مسئولان راه و شهرسازی استان خوزستان پس از طراحی، ساخت یک جاده چهاربانده میانبر که مسیر شهرهای یادشده با مرکز خوزستان را حدود 24 کیلومتر کوتاهتر میکند با حدود چهار کیلومتر تونل رفت و برگشت به منظور تسهیل در عبور و مرور وسائط نقلیه سبک و سنگین و کاهش نقاط حادثه خیز و اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست خوزستان و با انعقاد قرارداد با یک پیمانکار شروع کردند که بخش اندکی از این جاده حیاتی و استراتژیک تسطیح شد که متأسفانه بهدلیل عدم پیگیری جدّی برخی مسئولان قبلی و محلی این پروژه حیاتی رها شد. با شروع به کار مسئولان جدید مرتبط با راههای استان خوزستان احداث جادهای به موازات جاده فعلی در دستور کار قرار گرفت که این هم مدتی است نیمهکاره رها شده است.
بازماندگان حوادث جاده مرگ چه میگویند؟
نادعلی بخشان یکی از سکنه مسجدسلیمان که اعضای خانوادهاش را در محور مسجدسلیمان از دست داده است با چشمانی اشکبار میگوید: «اگر این جاده ایمنی لازم را داشت و نقاط حادثه خیز را از بین میبردند شاید اکنون همسر، فرزند، عروس و نوه هایم کنارم بودند.» وی افزود: «سالهای متمادی است که در حد تعمیرات جزئی برای این جاده مرگآفرین اعتبار صرف میکنند اما آمار تصادفات هنوز نگرانکننده است.»
اسماعیل سلیمانی یک راننده مسافربر مسجدسلیمان به اهواز نیز میگوید: «عرض این جاده و ترافیک ماشینهای سبک و سنگین شرکت نفت، پتروشیمی، دو سد شهید عباسپور و مسجدسلیمان یکی دیگر از مشکلات ترددی این مسیر است که متأسفانه گاه باعث بهوجودآمدن تصادف میشود.»
ورود مدعیالعموم به موضوع امنیت جاده
رحمان بن سعید دادستان دادسرای مسجدسلیمان در گفتوگو با «ایران» ضمن تأیید ناامن بودن محورهای مسجدسلیمان به اهواز، لالی، اندیکا و هفتکل لزوم یک جاده استاندارد را از حقوق اولیه مردم دانست و افزود: «بهعنوان مدعیالعموم از مسئولان استانی و کشوری میخواهم که نگاهی ویژه و در شأن مردم این مناطق داشته باشند.»
دکتر داریوش حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان نیز در گفتوگو با «ایران» با اعلام این مطلب که ادامه پروژه چهاربانده کردن جاده اهواز به مسجدسلیمان در دستور ویژه کاری این اداره کل قرار گرفته است، گفت:«از پلیس راه ملاثانی - اهواز تا دانشگاه آزاد مسجدسلیمان 91 کیلومتر است که از محل اعتبارات ملی هماکنون 45 کیلومتر آن یا در حال چهارخطه نمودن است یا در مرحله پیمان سپاری میباشد و انتظار میرود تا پایان سال 1401 به بهرهبرداری برسد.»وی در بخش دیگری از صحبتهای خود افزود: «از روستای آبگاه تا دوراهی لالی 18 کیلومتر کوهستانی و سخت گذر میباشد که فعلاً طرحی برای این محور نداریم.» وی در ادامه بیان کرد: «از دوراهی لالی تا میدان دانشگاه مسجدسلیمان 9 کیلومتر است که 90درصد آن توسط شرکت نفت مسجدسلیمان 4خطه شده و 1200 متر آن نیمه کاره میباشد که هم اکنون با برآورد 25میلیارد تومان روی سایت مناقصات میباشد تا به بهرهبرداری برسد.» وی با اظهار امیدواری از سفر ریاست جمهوری به استان خوزستان و تخصیص اعتبار 2000میلیارد تومانی برای چهارخطه کردن محور اهواز به مسجدسلیمان گفت: در یک برنامه زمانبندی شده این مصوبه به مرحله اجرا و بهرهبرداری خواهد رسید.
حرکت لاکپشتی برای بهسازی جاده
دکترعلیرضا ورناصری نماینده مردم شهرهای مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل درمجلس شورای اسلامی نیزگفت: جاده مسجد سلیمان به اهواز سالها چشم انتظار تحقق وعده مدیران استانی و کشوری است تا در کانون منطقهای با ظرفیتهای عظیم نفت ، گاز ، کشاورزی، صنعت احداث و اصلاح شود جایی که به شعاع ۱۵۰ کیلومتر فاقد هرگونه راه شریانی میباشد و مردم منطقه هر ساله تعداد زیادی از عزیزان و سرمایههای کشور را در این جاده که موسوم به جاده مرگ است ، از دست میدهند.» وی افزود: مطالعات اولیه جاده میانبر با طول حدود ۲۳ کیلومتر و سه واریانت در محدوده منطقه حفاظت شده محیط زیست انجام شد که پس از حدود ۱۲ سال با پیگیریهای صورت گرفته سرانجام در سال ۱۴۰۰ واریانت نهایی مورد تأیید قرار گرفت و مجوز محیط زیست جهت ادامه کار و انجام مطالعات فاز دوم صادر شد.وی دربخش دیگری از صحبتهای خود به «ایران» گفت: در سال ۱۴۰۰ بخشی از مبلغ اعتبار به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت نفت در اختیار وزارت راه وشهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی خوزستان قرار گرفت. در اواخر سال ۱۴۰۰ با پیگیریهای مجدد مبلغ ۱۰ هزارمیلیارد ریال از محل منابع ملی جهت انجام عملیات اجرایی مصوب گردید. حال شرایط برای اجرایی شدن عملیات جاده میانبر مهیا شده است، لیکن اجرایی شدن عملیات از روستای آبگنجی تا محل تلاقی با جاده کمربندی مسجدسلیمان که به موازات شهر با طول ۱۳ کیلومتردر حال انجام است و منطقه تمبی را به سه راه دانشگاه و جاده اندیکا وصل می کند، نیازمند عزم راسخ مدیران وزارت راه و شهرسازی میباشد که علاوهبر اینکه شهر مسجدسلیمان را از بنبست خارج مینماید بخشی از کریدور ارتباطی اهواز- مسجدسلیمان، اندیکا - بازفت ، شهرکرد و اصفهان نیز میباشد که علاوهبر اینکه این جاده بهعنوان پدافند غیرعامل بخشی از محور مواصلاتی اهواز- اصفهان عمل میکند موجب توسعه زیرساخت و رفع محرومیت و کاهش مسیر قابل توجه در مناطق شهری و روستایی زاگرسنشین میباشد. ورناصری در ادامه افزود: در صورت احداث مسیر علاوهبر کاهش طول بیش از ۳۰ کیلومتری مسیر اهواز به مسجدسلیمان، وجود دوسد عظیم در بالا دست مسجدسلیمان و چاههای در حال بهرهبرداری نفت و صنایع پتروشیمی و دیگر ظرفیتهای منطقه، به نظر میرسد راهاندازی هرچه سریع تر این محور شریانی و فرامنطقهای، مهم و حیاتی است تا جان دوبارهای به مسجدسلیمان بزرگ ببخشد.
مرجع::روزنامه ایران -هوشنگ فرجی
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه