یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 233574
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، 10:00

صالحی در کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» قریحه و تخیل شاعرانه و ذوق داستان‌پردازی و روایتگری را به هم آمیخته و تصویری از نیمای شاعر و زمانه او به دست داده و نیز ادای دینی کرده به شعر و شاعران ایرانی معاصر.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا:نیما یوشیج به روایت سید علی صالحی در کتابی با نام «تورنادو... پیر می‌شود» در نشر چشمه منتشر شد.

به گزارش ایسنا، زندگی یک شاعر به ‌روایت شاعری دیگر یا به ‌قول خود سید علی صالحی: «تعریف شاعری از شاعر دیگر». صالحی در مقدمه کتاب «تورنادو... پیر می‌شود: نیما یوشیج به روایت سید علی صالحی» این کتاب را چنین وصف می‌کند: «من تورنادو یا فوق‌گردباد را به عنوان "مورخ" ننوشته‌ام. تورنادو تنها تعریف شاعری از شاعر دیگر است.»

کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» روایت سید علی صالحی از نیما یوشیج و زیست شاعران اوست در متنِ محیط و زمانه‌ای که نیما در آن زیست و پرورش یافت و نیز در متن شعر ایرانی معاصر.

صالحی در کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» قریحه و تخیل شاعرانه و ذوق داستان‌پردازی و روایتگری را به هم آمیخته و تصویری از نیمای شاعر و زمانه او به دست داده و نیز ادای دینی کرده به شعر و شاعران ایرانی معاصر.

بنوبوک همچنین در مروری بر کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» آورده است:

---» نه شرح زندگی نیما به‌ شیوه‌ای وقایع‌نگارانه و تاریخی بلکه داستانی است که نیما یوشیج شخصیت اصلی آن است و دیگر شاعران و اهل ادب ایران شخصیت‌های فرعی آن. سید علی صالحی در کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» گویی بر آن است که سرگذشت شعر و ادبیات ایرانی معاصر را با محوریت شخصیت نیما یوشیج به‌ عنوان پدر و بنیانگذار شعر نو و یکی از طلایه‌داران ادبیات مدرن ایران روایت کند. کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» ترکیبی از مستندات مربوط به زندگی نیما، قصه، شعر، تاریخ، تخیل و سینماست. در این کتاب تصاویر انگار بر پرده سینما از مقابل چشمان خواننده می‌گذرند.

کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» همچنین عرصه همزمانیِ ناهمزمان‌هاست و از همین رو است که در این کتاب می‌بینیم که نیما شعری را که شاملو بعدها سروده است می‌خواند و شاملو، هنگام کودکی نیما در یوش، در هیات پیریِ خود ظاهر می‌شود و همه نویسندگان و شاعران ایرانی معاصر گویی همزمان‌اند و شعر و ادبیات، فارغ از زمان و مکان، همه آن‌ها را به هم پیوند داده است. این کتاب با مقدمه‌ای آغاز می‌شود که صالحی در آن از اولین آشنایی خودش با نام و شعر نیما می‌گوید و نیز از آشنایی‌اش با شعر فروغ و شاملو و از اینکه چطور پا به وادی شعر و شاعری گذاشت. بعد از این مقدمه، روایت او از نیما آغاز می‌شود.

سید علی صالحی، متولد ۱۳۳۴ در روستای مَرغاب از توابع ایذه بختیاری استان خوزستان، شاعر و رمان‌نویس ایرانی است. پدرش کشاورز بود و شاعر و شاهنامه‌خوان. صالحی شش‌ساله بود که به ‌دلیل شیوع بیماری حصبه در مرغاب با خانواده‌اش به مسجدسلیمان کوچ کرد و آنجا مقیم شد. اولین شعرهایش را ابوالقاسم حالت در مجله محلی شرکت نفت مسجدسلیمان چاپ کرد. در اردیبهشت ۱۳۵۸ به تهران رفت و در پاییز همان سال وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد و آنجا در رشته ادبیات به تحصیل پرداخت و همچنین عضو کانون نویسندگان ایران شد.

 

در سال ۱۳۶۰ در مهد کودک لیلی که آن را پرویز رجبی و همسرش اداره می‌کردند مشغول به کار شد. آنجا برای کودکان قصه می‌گفت و این دوره برای او دوره آرامش بعد از حوادثی بود که برایش رخ داده بود چنانکه او خود و سرنوشت‌اش را مدیون پرویز رجبی و همسرش می‌داند که از پس اضطراب‌ها و دشواری‌هایی که از سر گذرانده بود مامنی برایش فراهم آورده بودند.

سید علی صالحی از جمله شاعرانی است که در دهه ۵۰ خورشیدی شعر موسوم به «موج ناب» را در شعر معاصر ایران پایه گذاشتند. او بعدها شعر گفتار و فراگفتار را بنیان گذاشت. صالحی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ دبیر سرویس ادبی و صفحه شعر مجله «دنیای سخن» بود و در دفتر همان مجله کارگاه شعری دایر کرد. همچنین در سال ۱۳۸۲ سردبیر مجله «معیار ادبی» شد که البته این مجله یک شماره بیشتر درنیامد. او به خاطر اشعارش در سال ۱۳۵۶ برنده جایزه فروغ فرخزاد، در سال ۱۳۸۹ برنده جایزه شعر نیما و در سال ۱۳۹۷ برنده جایزه ادبی گلاویژ (جایزه طلایی اقلیم کردستان) شد و البته از دریافت جایزه شعر نیما امتناع کرد.

از دفتر شعرهای سید علی صالحی می‌توان به «نامه‌ها»، «نشانی‌ها»، «عاشق شدن در دی ماه، مردن به وقت شهریور»، «دعای زنی در راه که تنها می‌رفت»، «سمفونی سپیده‌دم»، «عاشقانه‌های بعد از گرگ»، «ما نباید بمیریم، رویاها بی‌مادر می‌شوند»، «شبانه‌ها در غیاب احمد شاملو»، «نثار نام کوچک تو»، «شازده کوچولو فال‌فروش میدان راه‌آهن»، «گل رز در سفر به ستاره‌ شمالی»، «کتاب کوچک معصومیت و امید» و «پرده را کنار بزن در پایان عشق پیروز است» اشاره کرد. دکلمه‌ای از اشعار او نیز با صدای خسرو شکیبایی منتشر شده است.

از سید علی صالحی سه رمان هم به نام‌های «عَلو»، «چشم به راه بانو» و «مرگ پلنگ» به چاپ رسیده است.

از دیگر آثار او می‌توان به کتاب «ققنوس در شب خاکستر» اشاره کرد که تصحیحی از مجموعه اشعار سید عمادالدین نسیمی به همراه هفت گفتار پیرامون احوال و آثار اوست.

از دیگر کتاب‌های سید علی صالحی «راه دور...» نام دارد که شامل خاطرات و زندگی‌نامه او است. این کتاب با نثر خاص صالحی به رشته تحریر درآمده و علاقه‌مندان به شعر او می‌توانند با خواندن این اثر با زندگی این شاعر و نویسنده آشنا شوند.

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
شهید شهریور1320

شهید شهریور1320

دریابان غلامعلی بایندر و همرزمان جان‌برکف ...
معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

بهزاد تجری رییس اداره برنامه و بودجه اداره ...
بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

مفهوم بافت تاریخی - فرهنگی بر اساس نظریه ...
تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

سخنگوی دولت از تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ...