BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 233981
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ ، 22:00

کام خوزستان از فرآوری خرما شیرین می‌شود

با ورود نیشکر به ایجاد صنایع بسته‌بندی، تبدیلی و فرآوری خرما؛

کام خوزستان از فرآوری خرما شیرین می‌شود

طرح ایجاد صنایع بسته‌بندی، تبدیلی و فرآوری خرما در کمیته سرمایه‌گذاری شرکت توسعه نیشکر، در راستای ایجاد اشتغال، توانمندی مناطق پیرامونی طرح‌های نیشکر و شکوفایی اقتصادی استان بررسی شد.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از  روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، اهمیت این طرح زمانی بیشتر مشخص می‌‌شود که بر اساس آمار جهاد کشاورزی خوزستان، سالانه بیش از ۷۵ نوع خرمای باکیفیت در استان تولید می‌شود اما به دلیل نبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری مناسب، ارزش‌افزوده این محصول در جیب کشورهای مجهّز به این صنایع، سرازیر می‌شود.

توسعه صنایع بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و فرآوری خرما در خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده خرمای کشور، علاوه بر اشتغالزایی و ارزش‌افزوده، باعث جلوگیری از خام فروشی خرما می‌شود.

توانمندسازی روستاهای پیرامونی نیشکر با توسعه صنایع فرآوری خرما

در این بین، وجود نخلستان‌های پُربار در مناطق پیرامونی صنعت نیشکر، فرصت مناسبی را برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری خرما در این صنعت شیرین ایجاد کرده است. مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بر این نظر است که ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در شکرستان ایران می‌تواند کام خوزستان را از فرصت‌های ایجاد شده شیرین‌تر از گذشته کند.

توانمندی روستاها با توسعه صنایع پایین دستی خرما، موضوعی است که دکتر عبدعلی ناصری به آن اشاره کرد و گفت، طرح ایجاد صنایع بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و فرآوری خرما در صنعت نیشکر با هدف توانمندی روستاها، اشتغال‌زایی بهتر و بالا بردن ارزش‌افزوده این محصول به تصویب رسیده است.

راه هموار نیشکر برای فرآوری خرما

در همین زمینه، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری شرکت توسعه نیشکر نیز تصویب چنین طرح‌هایی را متناسب با ظرفیت‌های صنعت نیشکر، گامی در راستای ایجاد اشتغال و تولید پایدار در استان برشمرد.

دکتر مقداد محمودی افزود، طرح ایجاد صنایع بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و فرآوری خرما با همکاری کمیته سرمایه‌گذاری شرکت توسعه نیشکر و همکاری کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان اجرایی خواهد شد.

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت توسعه نیشکر، وجود نخلستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر با خرمایی مرغوب در پیرامون طرح‌های نیشکر، راه را برای راه‌اندازی صنایع فرآوری این محصول در صنعت نیشکر هموار می‌کند.

جلوگیری از خام فروشی خرمای خوزستان

مدیرعامل کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان نیز با اشاره به طرح پیشنهاد این شرکت گفت، با وجود افزایش تولید خرما در سال‌های اخیر، اما ضعف در صنایع فرآوری و بسته‌بندی آن محسوس است و خرمای تولیدی استان به صورت خام و بدون فرآوری صادر می‌شود.

جمال سعودی، خوزستان را یکی از قطب‌های مهم تولید خرمای کشور دانست که با اجرایی شدن طرح پیشنهادی و ایجاد ارزش افزوده، سود بیشتری از صادرات این محصول نصیب استان خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در جلسه کمیته سرمایه‌گذاری شرکت توسعه نیشکر که یکشنبه (۱۸ تیرماه) برگزار شد، مزایا و توجیه اقتصادی طرح ایجاد صنایع بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و فرآوری خرما مورد بررسی قرار  گرفت.

طبق این طرح، ۱۵۰ هزار تن خرما فرآوری و بسته بندی می‌شود. همچنین طی ۴ فاز اجرایی علاوه‌بر فرآوری و بسته‌بندی با راه‌اندازی واحدهای تولید خمیر خرما، پودر هسته خرما، شکلات خرما، الکل، سرکه و روغن خرما، ضایعات این محصول به صفر می‌رسد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
معرفی سرپرست جدید مدیریت شعب بانک مسکن استان خوزستان

معرفی سرپرست جدید مدیریت شعب بانک مسکن استان خوزستان

یاور عسکری به عنوان سرپرست جدید مدیریت شعب ...
شایعات اخیر در خصوص علل توقف تولید در این پتروشیمی کذب است

شایعات اخیر در خصوص علل توقف تولید در این پتروشیمی کذب است

وی افزود: با توجه به این که این قطعه حساس ...
بازدید مدیرکل بنیاد مسکن  از شرکت تولیدی شیلنگ و لوله خوزستان

بازدید مدیرکل بنیاد مسکن از شرکت تولیدی شیلنگ و لوله خوزستان

روح الله عمادی با حضور در مجموعه تولیدی شیلنگ ...
مدیر اداره امور شعب بانک ملی استان خوزستان معارفه شد

مدیر اداره امور شعب بانک ملی استان خوزستان معارفه شد

اسماعیل یوسفی به عنوان رئیس جدید اداره امور ...