سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 284378
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ ، 09:43

این استاد دانشگاه گفت: اما سوال این است که آیا این حملات در چارچوب نمایشی خود باقی خواهد ماند یا ممکن است به یک رویارویی آشکار تبدیل شود؟ به نظر ما این موضوع به ماهیت واکنش یمنی‌ها بستگی دارد. صحنه در دریای سرخ گشوده است

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا :استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسطینی با بیان اینکه آمریکا با حملات نمایشی علیه یمن به دنبال راضی نگهداشتن متحد خود یعنی رژیم صهیونیستی است، گفت «اسرائیل به دلیل واهمه از قفس اتهام در دادگاه لاهه و برای رهایی از مخصمه‌ای که گرفتار آن شده از هیچ تلاشی برای اعمال نفوذ فروگذار نخواهد کرد».

«محمد هلسه» نویسنده و پژوهشگر مسائل رژیم صهیونیستی  درباره نقش این رژیم در تشدید تنش در دریای سرخ اظهار داشت: از ابتدای مداخله برادران یمنی در حمایت از غزه و زمانی که کار به هدف قرار دادن کشتی‌هایی رسید که عازم اراضی اشغالی بودند، این رژیم تلاش کرد تا این موضوع را بین‌المللی کند. به این معنا که القا کند این مشکل تعطیلی فعالیت‌های دریانوردی در دریای سرخ مختص اسرائیل نیست و تنها به آن زیان وارد نمی‌کند، بلکه یک موضوع بین المللی است، هرچند یمنی‌ها می‌گفتند هدف‌گیری فقط مختص کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌هایی است که وارد فلسطین اشغالی می‌شوند و کالاها را به دولت اشغالگر منتقل می‌کنند.

استاد دانشگاه های قدس و بیرزیت ادامه داد: اما اسرائیل هدف پلیدی را از پرتاب توپ به عرصه جامعه بین‌المللی و اظهار نگرانی دروغین مبنی بر اینکه این امر تهدیدی برای دریانوردی بین‌المللی است دنبال می‌کرد. البته، ایالات متحده این روایت اسرائیل را به چند دلیل مورد توجه قرار داد: اول اینکه نمی‌خواهد اسرائیل به تنهایی به حوثی‌ها(یمنی‌ها) پاسخ دهد و در نتیجه به سمت‌وسویی کشیده شود که خواهان آن نیست و دوم این که ایالات متحده خود را پلیس جهان می‌داند و در این مداخله که یمنی‌ها صورت دادند تلاش می‌کند تا یک رویکرد بین المللی را تحت رهبری خود به خدمت بگیرد.

تقلای ناکام رژیم صهیونیستی برای رهایی از قفس اتهام در لاهه

وی اظهار داشت: پس آمریکا به تشکیل ائتلاف «نگهبان سعادت» برای مبارزه با حوثی‌ها(انصارالله) مبادرت ورزید و از شورای امنیت درخواست صدور قطعنامه‌ای را نمود. هدف همانطور که گفتیم تلاش برای سودجویی از این تهدید و این مداخله یمن برای راضی کردن اسرائیل و همسویی با خواسته‌های آن است. آمریکا با روایت اسرائیلی همسو است که می‌گوید تهدید یمن علیه دریانوردی در دریای سرخ و آبراه‌ها یک تهدید بین‌المللی و نه تهدیدی مربوط به اسرائیل به شمار می‌رود. با اینکه تنها طرفی که زیان می‌بیند  فقط رژیم اسرائیل است و حملات علیه یمن یا در چارچوب حرکت‌های نمایشی است که از طریق آن ایالات متحده تلاش می‌کند همپیمان خود، اسرائیل را راضی کند و ممانعت آن از مداخله مستقیم را جبران کند یا آمریکا می‌خواهد خود را به عنوان یک پلیس بین‌المللی تحمیل کند که قادر است به همه جا حمله کند و اراده خود را هر زمان و هر طور که بخواهد اجرا کند.

این استاد دانشگاه گفت: اما سوال این است که آیا این حملات در چارچوب نمایشی خود باقی خواهد ماند یا ممکن است به یک رویارویی آشکار تبدیل شود؟ به نظر ما این موضوع به ماهیت واکنش یمنی‌ها بستگی دارد. صحنه در دریای سرخ گشوده است، همانطور که در حال حاضر در بقیه جبهه ها این چنین است زیرا جبهه دریای سرخ بازتابی از وضعیت رویارویی آشکار در نوار غزه است. پیام یمنی‌ها واضح است: اگر جنگ غزه متوقف شود، هدف قرار دادن کشتی‌ها را متوقف خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشتی که بعد از شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه در انتظار اسرائیل است، گفت: واقعیت این است که ما از این به بعد ماهیت واکنش اسرائیل را حتی پیش از صدور رای دادگاه بررسی می‌کنیم. نتانیاهو  اخیرا گفت که هیچ چیز مانع ما نخواهد شد و نه لاهه و نه «محور شرارت» مانع ما نمی‌شوند و جنگ ما را متوقف نمی‌کنند. او حتی یک نهاد و ارگان معتبر بین‌المللی را با آنچه که محور شرارت نامید مقایسه کرد. او می‌گوید برای ما مهم نیست که در لاهه محکوم شویم، که طبق توصیف آنها از این پس «محور شرارت» است!


نویسنده فلسطینی تصریح کرد: چه بسا افزایش وحشیانه قتل‌عام‌های اسرائیل از ابتدای جلسات دادگاه را فراتر از روزهای قبل از بررسی شکایت در دادگاه می‌بینیم. گویی پیام تل‌آویو این است که ما فراتر از قوانین بین المللی هستیم و قائل به چیزی به نام مشروعیت بین‌المللی نیستیم. البته اسرائیل به آفریقای جنوبی حمله تند و تیزی کرد و آن را با زشت‌ترین توصیفات خطاب کرد که نشان دهنده میزان ناراحتی و استیصال و در تنگنا قرار گرفتن رژیم از این شکایت است، این موضوع تنها از ترس اسرائیل به خاطر  نتیجه نیست، بلکه ایده قرار دادن گرفتن در قفس اتهام به خودی خود برای استکبار اسرائیلی که در طول تاریخ فراتر از قانون عمل کرده مورد قبول آن نیست.

پژوهشگر مسائل رژیم صهیونیستی گفت: به نظر ما این موضوع در چارچوب مشورت‌های قضایی در راهروهای دادگاه باقی نخواهد ماند. قطعا اسرائیل نفوذ خود را بر کشورهای تاثیرگذار اعمال خواهد کرد و من معتقدم که این امر شروع شده است و ما به این رفتار اسرائیل عادت کرده‌ایم که همیشه از ابزار، نفوذ و تهدیدهای خود برای تاثیرگذاری بر تصمیمات کشورها استفاده کند و آن‌ها را از انتقاد از این رژیم منصرف کند، چه رسد به محاکمه آن..!! اسرائیل از الان تا زمان صدور حکم برای تأثیرگذاری بر قضات استفاده خواهد کرد و چه بسا به یاد می‌آوریم که چه اتفاقی برای روسای برخی از دانشگاه‌های داخل ایالات متحده افتاد که اخراج شدند و این پیامی برای همه کسانی است که مخالف با روایت اسرائیلی هستند.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
عملیات نظامی ارتش اسرائیل در غزه

عملیات نظامی ارتش اسرائیل در غزه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ...