BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 314434
سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ ، 10:55

گردشگری را می‌توان صنعت سفید و بدون دود نامید، زیرا برخلاف اغلب صنایع تولیدی، بدون آلوده کردن محیط زیست انسانی، باعث دوستی، تفاهم و تبادل فرهنگی بین ملتها شده و صلح و آرامش را برای جوامع به ارمغان می آورد

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین :نجلا درخشانی و سجادپاک گهر  نویسندگان این کتاب در یادداشتی به اینجاخبر نوشته اند:یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشورها، گردشگری است که سهم عمده‌ای در رشد و توسعه‌ی اقتصادی هر کشور دارد.

گردشگری را می‌توان صنعت سفید و بدون دود نامید، زیرا برخلاف اغلب صنایع تولیدی، بدون آلوده کردن محیط زیست انسانی، باعث دوستی، تفاهم و تبادل فرهنگی بین ملتها شده و صلح و آرامش را برای جوامع به ارمغان می آورد. در تقسیم بندی مهمترین منابع درآمدزایی در جهان، صنعت اکتشاف نفت و بهره برداری از آن به عنوان پردرآمدترین فعالیت صنعتی مطرح می شود و پس از آن صنعت خودروسازی و در رتبه سوم گردشگری و جذب گردشگر قرار دارد.
صنعت گردشگری فرصتی‌ست برای فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار، زیرا گردشگری یکی از سریعترین راههای بازگشت سرمایه و دریافت سود حاصل از آن میباشد و همچنین بالاترین ضریب انباشت سرمایه را داشته و ظریب تکاثری بالاتری را نسبت به سایر فعالیتهای اقتصادی داراست.


گردشگری بعنوان بزرگترین منبع تولید ناخالص داخلی و اشتغال به تمام بخشهای اقتصادی یک کشور مربوط شده و اثرات خود را بر همه‌ی مؤلفه‌های اقتصادی سایر حوزه ها اعم از: درآمد، اشتغال، سطح قیمت‌ها، عرضه و تقاضا، ترازهای مالی و مالیاتی جامعه، تنوع فعالیت‌های اقتصادی، ورود ارز، صادرات نامرئی، بهسازی و توسعه‌ی تأسیسات زیربنایی و … ، میگذارد.
با رونق صنعت گردشگری، سایر بخشهای اقتصادی و صنایعی که به این صنعت کالا یا خدمات ارائه میکنند، همراه با آن رشد خواهند کرد.


اتصال دو شهر آبادان و خرمشهر و نزدیکی این دو به یکدیگر علاوه بر ایجاد یک منطقه‌ی بزرگ و تأثیرگذار بر امر سیاست و اقتصاد کشور، رابطه‌ی تنگاتنگی را نیز بین این دو شهر ایجاد کرده به‌طوری‌که نمی‌توان برای یکی از آن‌ها جداگانه در طرح‌های کلان و چشم‌اندازهای آتی تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کرد.
یکی از این طرح‌ها و چشم‌اندازها، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی گردشگری جهت رشد و رونق اقتصادی منطقه می‌باشد.
افزایش روز افزون نقش گردشگری و گذران اوقات فراغت در ارتقای کیفیت زندگی شهری، ‌برنامه‌ ریزی توسعه‌ ی شهری را در زمینه‌ ی تدوین سیاست‌ها و راهبردهایی جهت اجرای طرح‌های جامع گردشگری و سیاست گذاری‌ در این حوزه سوق می‌دهد.
توسعه‌ ی گردشگری تأثیرات مثبت فراوانی بر توسعه‌ ی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌ محیطی شهر و سیاست‌های کلان شهری خواهد داشت.


توسعه ی گردشگری پایدار و برنامه ریزی صحیح برای آن در گرو شناخت ظرفیت‌های گردشگری منطقه و ارائه‌ی برنامه‌ی مطلوب براساس پتانسیل‌ها و محدودیت‌های هر شهر یا منطقه است. بر این اساس شهرستان‌های خرمشهر و آبادان با داشتن جاذبه‌ها و پتانسیل‌های متعدد بالفعل و بالقوه‌ی گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) از قبیل: نخلستان‌های زیبا و بکر، سه رودخانه‌ی بهمنشیر، اروندرود و کارون، گردشگری تجاری بدلیل وجود بندر و گمرک، خاطرات، بناها و محوطه های یادبود باقی مانده از دفاع مقدس، آداب و رسوم بومی و محلی اقوام مختلف، بناها و بافت‌های فرهنگی- تاریخی باارزشی که دروازه‌ی ورود مدرنیته به معماری و شهرسازی محسوب می‌شوند، وجود پالایشگاه و تأسیسات وابسته به آن، وجود مبادی ورودی متنوع از جمله: ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای، وجود صنعت لنج و کشتی سازی؛ می‌توانند با برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه‌ی سرمایه‌گذاری، به منزله ی یکی از قطب‌های گردشگری، به خصوص گردشگری صنعتی، تجاری، آبی و جنگ، در منطقه‌ی جنوب غرب کشور مطرح شده و به ایرانی کوچک در حوزه‌ی گردشگری تبدیل شوند.


توسعه‌‎ی گردشگری به ویژه در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر، که از یک طرف شامل جاذبه‌ های فراوان گردشگری بوده و از طرف دیگر اتکای بیش از حدی به درآمدهای نفتی داشته و همچنین به آبهای آزاد و خلیج فارس دسترسی مستقیم دارند، می‌تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی فرصتها و پتانسیل‌های گردشگری نقش مؤثری در توسعه‌ ی مناطق شهری و در نتیجه توسعه ی اقتصادی و فرهنگی و تنوع بخشی به اقتصاد منطقه را بر عهده داشته باشد.
اولین گام در زمینه‌ی توسعه‌ی گردشگری و تعیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این دو شهرستان، شناخت جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و … آنها و تعریف مسیرهای گردشگری برای راهنمایی گردشگران در هر یک از محورها و نهایتا تعریف راهبردهای ایجاد گردشگری پایدار می‌باشد. با ایجاد گردشگری پایدار، اقتصادی پایدار نیز برای منطقه رقم خواهد خورد که بدون اتکا به منابع نفتی و با جذب سرمایه گذار در حوزه ی گردشگری باعث ایجاد کسب و کار و درامدهای پایداری در منطقه خواهد شد، زیرا اشتغال پایدار و رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه برایند سرمایه گذاری و توسعه زیرساختی در صنعت گردشگری می باشد.

در کتاب «جاذبه‌ها و فرصتهای سرمایه‌گذاری در گردشگری منطقه آزاد اروند» از انتشارات کلیما بخوبی به تمامی این موارد پرداخته شده و سعی داشته‌ایم موشکافانه تمامی جاذبه‌ها و فرصتهای سرمایه‌گذاری در گردشگری شهرستانهای آبادان و خرمشهر را بررسی نماییم.
امید است که زیرساختهای مورد نیاز برای سرمایه گذاران در حوزه ی گردشگری ایجاد شود، تا بتوان با هدایت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، بهمراه معرفی و برنامه ریزی اصولی برای صنعت گردشگری، محدوده‌ی منطقه ی آزاد اروند را به قطب گردشگری جنوب کشور تبدیل نموده و به رشد و توسعه ی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه کمک نمود.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
بهار در ادب فارسی

بهار در ادب فارسی

منوچهری دامغانی بزرگترین شاعر طبیعت گرای ...
پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

یکی از خصیصه های تمایز انسان و حیوان زبان ...
امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

من با هنر زندگی می کنم و آرزو دارم که بتوانم ...