BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 314434
سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ ، 10:55

گردشگری را می‌توان صنعت سفید و بدون دود نامید، زیرا برخلاف اغلب صنایع تولیدی، بدون آلوده کردن محیط زیست انسانی، باعث دوستی، تفاهم و تبادل فرهنگی بین ملتها شده و صلح و آرامش را برای جوامع به ارمغان می آورد

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین :نجلا درخشانی و سجادپاک گهر  نویسندگان این کتاب در یادداشتی به اینجاخبر نوشته اند:یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشورها، گردشگری است که سهم عمده‌ای در رشد و توسعه‌ی اقتصادی هر کشور دارد.

گردشگری را می‌توان صنعت سفید و بدون دود نامید، زیرا برخلاف اغلب صنایع تولیدی، بدون آلوده کردن محیط زیست انسانی، باعث دوستی، تفاهم و تبادل فرهنگی بین ملتها شده و صلح و آرامش را برای جوامع به ارمغان می آورد. در تقسیم بندی مهمترین منابع درآمدزایی در جهان، صنعت اکتشاف نفت و بهره برداری از آن به عنوان پردرآمدترین فعالیت صنعتی مطرح می شود و پس از آن صنعت خودروسازی و در رتبه سوم گردشگری و جذب گردشگر قرار دارد.
صنعت گردشگری فرصتی‌ست برای فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار، زیرا گردشگری یکی از سریعترین راههای بازگشت سرمایه و دریافت سود حاصل از آن میباشد و همچنین بالاترین ضریب انباشت سرمایه را داشته و ظریب تکاثری بالاتری را نسبت به سایر فعالیتهای اقتصادی داراست.


گردشگری بعنوان بزرگترین منبع تولید ناخالص داخلی و اشتغال به تمام بخشهای اقتصادی یک کشور مربوط شده و اثرات خود را بر همه‌ی مؤلفه‌های اقتصادی سایر حوزه ها اعم از: درآمد، اشتغال، سطح قیمت‌ها، عرضه و تقاضا، ترازهای مالی و مالیاتی جامعه، تنوع فعالیت‌های اقتصادی، ورود ارز، صادرات نامرئی، بهسازی و توسعه‌ی تأسیسات زیربنایی و … ، میگذارد.
با رونق صنعت گردشگری، سایر بخشهای اقتصادی و صنایعی که به این صنعت کالا یا خدمات ارائه میکنند، همراه با آن رشد خواهند کرد.


اتصال دو شهر آبادان و خرمشهر و نزدیکی این دو به یکدیگر علاوه بر ایجاد یک منطقه‌ی بزرگ و تأثیرگذار بر امر سیاست و اقتصاد کشور، رابطه‌ی تنگاتنگی را نیز بین این دو شهر ایجاد کرده به‌طوری‌که نمی‌توان برای یکی از آن‌ها جداگانه در طرح‌های کلان و چشم‌اندازهای آتی تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کرد.
یکی از این طرح‌ها و چشم‌اندازها، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی گردشگری جهت رشد و رونق اقتصادی منطقه می‌باشد.
افزایش روز افزون نقش گردشگری و گذران اوقات فراغت در ارتقای کیفیت زندگی شهری، ‌برنامه‌ ریزی توسعه‌ ی شهری را در زمینه‌ ی تدوین سیاست‌ها و راهبردهایی جهت اجرای طرح‌های جامع گردشگری و سیاست گذاری‌ در این حوزه سوق می‌دهد.
توسعه‌ ی گردشگری تأثیرات مثبت فراوانی بر توسعه‌ ی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌ محیطی شهر و سیاست‌های کلان شهری خواهد داشت.


توسعه ی گردشگری پایدار و برنامه ریزی صحیح برای آن در گرو شناخت ظرفیت‌های گردشگری منطقه و ارائه‌ی برنامه‌ی مطلوب براساس پتانسیل‌ها و محدودیت‌های هر شهر یا منطقه است. بر این اساس شهرستان‌های خرمشهر و آبادان با داشتن جاذبه‌ها و پتانسیل‌های متعدد بالفعل و بالقوه‌ی گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) از قبیل: نخلستان‌های زیبا و بکر، سه رودخانه‌ی بهمنشیر، اروندرود و کارون، گردشگری تجاری بدلیل وجود بندر و گمرک، خاطرات، بناها و محوطه های یادبود باقی مانده از دفاع مقدس، آداب و رسوم بومی و محلی اقوام مختلف، بناها و بافت‌های فرهنگی- تاریخی باارزشی که دروازه‌ی ورود مدرنیته به معماری و شهرسازی محسوب می‌شوند، وجود پالایشگاه و تأسیسات وابسته به آن، وجود مبادی ورودی متنوع از جمله: ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای، وجود صنعت لنج و کشتی سازی؛ می‌توانند با برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه‌ی سرمایه‌گذاری، به منزله ی یکی از قطب‌های گردشگری، به خصوص گردشگری صنعتی، تجاری، آبی و جنگ، در منطقه‌ی جنوب غرب کشور مطرح شده و به ایرانی کوچک در حوزه‌ی گردشگری تبدیل شوند.


توسعه‌‎ی گردشگری به ویژه در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر، که از یک طرف شامل جاذبه‌ های فراوان گردشگری بوده و از طرف دیگر اتکای بیش از حدی به درآمدهای نفتی داشته و همچنین به آبهای آزاد و خلیج فارس دسترسی مستقیم دارند، می‌تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی فرصتها و پتانسیل‌های گردشگری نقش مؤثری در توسعه‌ ی مناطق شهری و در نتیجه توسعه ی اقتصادی و فرهنگی و تنوع بخشی به اقتصاد منطقه را بر عهده داشته باشد.
اولین گام در زمینه‌ی توسعه‌ی گردشگری و تعیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این دو شهرستان، شناخت جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و … آنها و تعریف مسیرهای گردشگری برای راهنمایی گردشگران در هر یک از محورها و نهایتا تعریف راهبردهای ایجاد گردشگری پایدار می‌باشد. با ایجاد گردشگری پایدار، اقتصادی پایدار نیز برای منطقه رقم خواهد خورد که بدون اتکا به منابع نفتی و با جذب سرمایه گذار در حوزه ی گردشگری باعث ایجاد کسب و کار و درامدهای پایداری در منطقه خواهد شد، زیرا اشتغال پایدار و رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه برایند سرمایه گذاری و توسعه زیرساختی در صنعت گردشگری می باشد.

در کتاب «جاذبه‌ها و فرصتهای سرمایه‌گذاری در گردشگری منطقه آزاد اروند» از انتشارات کلیما بخوبی به تمامی این موارد پرداخته شده و سعی داشته‌ایم موشکافانه تمامی جاذبه‌ها و فرصتهای سرمایه‌گذاری در گردشگری شهرستانهای آبادان و خرمشهر را بررسی نماییم.
امید است که زیرساختهای مورد نیاز برای سرمایه گذاران در حوزه ی گردشگری ایجاد شود، تا بتوان با هدایت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، بهمراه معرفی و برنامه ریزی اصولی برای صنعت گردشگری، محدوده‌ی منطقه ی آزاد اروند را به قطب گردشگری جنوب کشور تبدیل نموده و به رشد و توسعه ی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه کمک نمود.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

یکی از خصیصه های تمایز انسان و حیوان زبان ...
بهار در ادب فارسی

بهار در ادب فارسی

منوچهری دامغانی بزرگترین شاعر طبیعت گرای ...
امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

من با هنر زندگی می کنم و آرزو دارم که بتوانم ...
مهمترین وظیفه ما برگزاری اکسپوهایی برای  حمایت از هنرمندان است

مهمترین وظیفه ما برگزاری اکسپوهایی برای حمایت از هنرمندان است

امیر عبیداوی گفت؛ توجه به هنرمندان خطه خوزستان ...