BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 334487
یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ، 21:31

تحقق جهش تولید در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اصل ۴۴ ، برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده و بسترساز مناسبی جهت سرمایه‌گذاری بیش از گذشته در حوزه تولید و تحقق خودکفایی کشور و نیز مقابله با تحریم‌های دشمنان و خنثی سازی آثار تحریمی در اقتصاد است

 بامداد زاگرس آنلاین -اشکان مرادی :   "جهش تولید با مشارکت مردم" شعار سال ۱۴۰۳ در ادامه ی نامگذاری های اقتصادی سالیان اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، هدف گذاری سالیانه کلی نظام و کشور است و به عنوان قطب نما، برای تعیین جهت فعالیت های کشور به منظور بهره مندی از تمامی ظرفیت ها و امکانات و همچنین در راستای رشد، توسعه و پیشرفت و یک راهبرد کلان در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی مردم پایه در کشور است و همه ارگان‌ها و دستگاه موظف اند به شعار سال پایبند و تلاش‌ها و برنامه‌های خود را در راستای تحقق این شعار تنظیم، تدوین و اجرا کنند.

  شعار جهش تولید با مشارکت مردم، دلالت بر نقش برجسته و ارزشمند مردم و تکیه بر ظرفیت های عظیم مردمی برای عبور از مشکلات اقتصادی دارد که مستلزم آگاهی بخشی از طریق، اساتید و نخبگان و حوزویان و همه افراد موثر در رسانه است. اساساً مشارکت مردم در حوزه اقتصادی منجر به شکوفایی ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه و غیرفعال کشور می شود که میتواند تاثیر به سزایی در ارتقای شاخص های اقتصادی کشور داشته باشد و نمونه تاریخی آن ورود مردم در عرصه دفاع مقدس و مبارزه با کرونا در عصر حاضر دانست.


  تحقق جهش تولید در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اصل ۴۴ ، برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده و بسترساز مناسبی جهت سرمایه‌گذاری بیش از گذشته در حوزه تولید و تحقق خودکفایی کشور و نیز مقابله با تحریم‌های دشمنان و خنثی سازی آثار تحریمی در عرصه اقتصادی است.
    روستا به عنوان بخش مهمی از نظام اجتماعی و اقتصادی کشور محسوب می شود و یکی از مهمترین پایگاه ها و واحدهای تولیدی، فرهنگی، مسکونی، اجتماعی، ارزشی و سرمایه ای است که نقش و اهمیت فرآورده ها و تولیدات آن نظیر محصولات کشاورزی، دامی، صنایع تبدیلی و گردشگری نقشی بی بدیل و منحصر به فردی در تولید مواد حیاتی و رفع نیازهای اساسی جامعه  داشته که می تواند تکیه بر اقتصاد تک محصولی نفت را کاهش و الگوی موفقی از اقتصاد مقاومتی و درون زا باشد.


   در روستاها الزامات ذیل میتواند تحقق شعار سال را به بهترین شکل ممکن اجرایی  و محقق سازد:


۱.تشویق و زمینه سازی مشارکت مردمی روستاییان در برنامه های توسعه ی اقتصادی ۲. برطرف نمودن موانع و تسهیل سرمایه گذاری در روستاها ۳. معرفی ظرفیت ها و فرصت های  اقتصادی در روستاها و فعال نمودن سرمایه های مردمی ۴. هم افزایی و سیاستگذاری مشترک بین دستگاه های مرتبط ۵. حمایت از  جهادگران و کارآفرینان روستایی ۶. توسعه و گسترش تعاونی ها در روستاها ۷. ورود شرکت های دانش بنیان به روستاها ۸.همکاری و حمایت بانکها از سرمایه گذاری در روستاها ۹.گسترش شعاع مهارت آموزی به روستاییان ۱۰.تقویت فرهنگ جهادی و ایجاد بسترهای استفاده از نیروهای جهادی ۱۱. توسعه ی الگوی "خوشه های کسب و کارهای روستایی " ۱۲.تشویق بانوان روستایی با حفظ بنیاد خانواده  جهت ورود به عرصه های تولید ۱۳. اصلاح قوانین دهیاری ها جهت سرمایه گذاری و تسریع اخذ مجوزات ۱۴. راه اندازی بازارچه های محلی و بین راهی روستایی و مجازی ۱۵. برگزاری نمایشگاه های توانمندی های روستایی ۱۶.تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی روستایی ۱۷.ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری برای طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی روستایی ۱۸. تکمیل زنجیره ارزش در روستاها ۱۹. فراهم کردن بسترهای فرهنگی تولید در روستاها.

به‌طورکلی می‌توان گفت با توجه به ظرفیت های بکر و مهیا روستاها جهت سرمایه گذاری و تولید و بهره وری بیشتر با یک کار عملیاتی هدفمند و سیاستگذاری درست می توان در کوتاه مدت اتفاقات بزرگی را رقم زد و با پیاده‌سازی این اهداف و راهبردها گامی مهم در توسعه اقتصادی کشور با محوریت روستا بر پایه مشارکت مردم برداشته شود.
 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
ساخت جاده میانبر مسجدسلیمان- الیگودرز به کجا کشید؟

ساخت جاده میانبر مسجدسلیمان- الیگودرز به کجا کشید؟

ساخت جاده الیگودرز به خوزستان از طریق مسجدسلیمان، ...
مهران رضایی که بود؟

مهران رضایی که بود؟

در چند روز گذشته مسجد سلیمان یکی از بهترین ...