BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 384559
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ، 07:51

یک فعال فرهنگی و اجتماعی معتقد است: هنرمندان می‌توانند در درونی ‌کردن ارزش‌های زیست محیطی، اشاعه شعارهای زیست محیطی و آموزش کارآمد و موثر به کودکان و نوجوانان نیز ایفای نقش کنند و در صحنه حاضر باشند.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا:رضا کیانی ادامه داد: متاسفانه آسیب‌های محیط زیستی به دلایل گوناگونی از جمله عدم آموزش صحیح، سطحی‌نگری، کاربری نسنجیده از صنایع و ... رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با ایمان به تاثیر فوق‌العاده هنر و ادبیات بر روح، روان و اذهان انسان‌ها بی‌تردید در موضوع مهم انتقال آموزه‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست و ایجاد ارزش‌های افزوده فکری با زبان سرشار از ذوق‌، زیبایی و خلاقیت هنرمندان و ادبا بهره برد.

او افزود: هنرمندان می‌توانند با تولید اثر خود گام مهمی را در مسیر کاهش آسیب‌های زیست محیطی بردارند.

این فعال فرهنگی گفت: تولید آثاری که موضوع آنها مرتبط با مبحث محیط زیست باشد می‌تواند باعث تشویق و ترغیب مردم به صیانت از محیط ‌زیست و احساس مسئولیت‌ اجتماعی پیرامون این مهم باشد.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث بسیار مهم نگاه آینده‌نگر و جامع‌نگر به موضوع محیط زیست است مطرح کرد: بی‌تردید گفت‌وگو، نقد، نظر و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه می‌توانند نقش ماندگار و درخشانی را در ایجاد بستر گفت‌وگو و تعامل به نحو خلاقانه‌ در این وادی ایفا کند.

کیانی با تاکید بر این‌که موضوع محیط زیست، بحث رویارویی با چالش‌های زیست‌ محیطی و حفاظت از محیط زیست مسایلی هستند که محدود به قشر یا صنف خاص نیستند ،توضیح داد: این امر موضوعی میان‌بخشی است و همه افراد جامعه در برابر اتخاذ رفتارهای هنجارمند در برابر محیط زیست و کاهش آسیب‌های زیست محیطی و رسیدن به یک سرزندگی در محیط زیست مسؤول هستند.

وی ادامه داد: رسیدن به این وضعیت مطلوب در مباحث زیست محیطی و عبور از بحران‌ها و معضلات در گرو فضای گفت‌وگو محور است، زیرا همانطور که گفته شد همه افراد جامعه در برابر آسیب‌های محیط زیستی مسؤول هستند.

این فعال فرهنگی با اشاره به این‌که توجه به معضلات زیست محیطی تنها مرتبط به امروز نیست گفت: چه نیکوست که به بحث آموزش در مقاطع سنی کودک و نوجوان توجه جدی عمیق و علمی صورت گیرد.

او با اشاره به این‌که تجربه نشان داده که آموزش مستقیم نمی‌تواند آنچنان که باید و شاید کارآمدی داشته باشد اظهار کرد: بهترین شیوه برای آموزش، آموزش غیر مستقیم است زیرا ذهن کودک را به نحو خلاقانه‌ای درگیر می‌کند.

وی‌ تاکید کرد: باید روزبه‌روز حساسیت هنرمندان، اهالی رسانه و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری به مسایل زیست محیطی بیشتر شود.

او متذکر شد: با توجه به رشد جمعیت و افزایش دامنه فعالیت صنایع چالش‌هایی که موجبات آلودگی آب و هوا را فراهم می‌کند نباید از چشم هنرمندان دور باشد.

به باور این هنرمند برای تغییر در سبک زندگی انسان که ممکن است رفتارهای ناسازگار با محیط زیست از خود بروز دهد، باید زمینه‌ای فراهم بیاوریم تا رفتارها رفتارهایی مبتنی بر ایجاد تعامل سازنده میان انسان و محیط زیست باشد.

وی اضافه کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، دفن ناموجه زباله‌ها و ایجاد آلودگی در آب، ایجاد آلودگی در هوا، معضلات گازهای گلخانه‌ای، شکارهای غیرمجاز، آسیب زدن به تنوع پوشش‌های گیاهی و.‌.. مدنظر هنرمندان و فعالان گردشگری قرار گیرد.

کیانی همچنین با بیان این‌که حوزه گردشگری می‌تواند تعامل دوسویه، موثر و مهمی با محیط زیست برقرار کند، افزود: بین حوزه گردشگری و محیط زیست ارتباط تنگاتنگ و تاثیرگذاری وجود دارد. نقش فعالان گردشگری در سلامت محیط زیست و اشاعه شعارهای زیست محیطی و مشارکت آنها در پویایی و سرزندگی در این مسیر بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که محیط زیستی با تنوع بسیار ارزنده و درخور اعتنا داشته باشیم بی‌تردید بر صنعت گردشگری تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

این فعال فرهنگی با تاکید بر این‌که ابعاد اجتماعی، فرهنگی، روحی و روانی محیط زیست بسیار حایز اهمیت هستند و تنها نباید به مباحث و آسیب‌های طبیعی محیط زیست فکر کنیم تاکید کرد: باید به مباحث انسان پایه توجه کنیم. آسیب‌هایی وجود دارند که به دست انسان بر اساس آموزش‌های غلط سهل‌انگاری و عدم مسؤولیت در محیط زیست ایجاد می‌شود.

کیانی متذکر شد: هنرمندان که با ذهن و روح و روان انسان می‌تواند ارتباط موثر و سازنده برقرار کنند در این بحث بسیار مهم که یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه پایدار است می‌توانند نقش ماندگاری ایفا کنند، اثربخش باشند و مسیر توسعه هموار را بهتر از پیش دنبال کنند.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

مشکلات که متاسفانه زیادهست به شاعر اسلامی ...
عوارض کسب و پیشه برای سال  ۱۴۰۱ افزایش نخواهد یافت

عوارض کسب و پیشه برای سال ۱۴۰۱ افزایش نخواهد یافت

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ...
تکریم  ومعارفه دردادگستری اندیکا

تکریم ومعارفه دردادگستری اندیکا

لهراب دراین مراسم به شرایط فعلی جامعه اشاره ...
روح الله عمادی ، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان شد

روح الله عمادی ، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان شد

با حکم اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب ...