به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از شارا :مریم سلیمی از فعالان حوزه روابط عمومی خواست تا این ۱۳ معیار را به عنوان شاخصهای اصلی در تولید آثار اینفوگرافیک در نظر بگیرند و ادامه داد: «چه آثار درون سازمان تولید شوند، چه برونسپاری شوند، همواره این معیارها باید مبنا قرار گیرند و بر تولید آثار نظارت و نقد صورت گیرد.»
• اولین منتقد به آثارتان خودتان باشید
وی با بیان اینکه اولین منتقد آثار خودتان باید باشید، شاخصهای مذکور را چنین تشریح کرد: برخورداری از همه ارکان اینفوگرافیک، اصالت و منحصر به فرد بودن، دقت و صحت اطلاعات، زیبایی و جذابیت بصری (در جذب و جلب مخاطب)، کیفیت طراحی و گرافیکی اثر (انتخاب رنگ، فونت، مدیریت فضای مثبت و منفی، تعادل و تناسب)، ساختار گرافیکی مناسب (سازماندهی، چیدمان و سلسله مراتب)، ابتکار و خلاقیت در ایده و اجرا، وضوح و شفافیت و سهولت در انتقال اطلاعات، استفاده از ابزارها و روشهای مناسب بصریسازی، جامع و مانع بودن (محتوایی و بصری)، استفاده از عناصر و نشانههای ملی و بومی، تناسب با موضوع و انسجام و هماهنگی اجزای مختلف.
این مدرس دانشگاه افزود: «رتبهبندی آثار با نگاه حمایتی و تشویقی و به صورت انگیزهمحور انجام شد، زیرا هدف ارتقای سواد بصری و گرافیکی شرکتکنندگان است.»
او همچنین تأکید کرد: «هنوز آثار اینفوگرافیک فاصلهای تا سطح حرفهای دارند و با رفع اشکالات و توجه به شاخصها، وضعیت بهتری حاصل خواهد شد.»
سلیمی یادآور شد: «در رتبهبندی آثار علاوه بر شاخصهای ارزیابی، به تلاش کمی و کیفی آثار و تنوع مخاطب نیز توجه شده است.»
• نقدهایی به آثار اینفوگرافیک
وی افزود: «برخی ایرادات عمومی آثار این دوره عبارتند از: عدم بهرهمندی از همه ارکان اینفوگرافیک مانند تیتر، لید، بدنه، نام تولیدکننده و منابع، متنمحور بودن برخی آثار، ساختار گرافیکی نامناسب، مشکلات فونت و رنگ، مدیریت ضعیف فضای مثبت و منفی، وضوح و شفافیت ناکافی، طراحی بصری ضعیف، عدم تناسب موضوع، کمبود خلاقیت و نوآوری و عدم انسجام اجزای اثر.»
• اهداف تولید آثار اینفوگرافیک
وی با بیان اینکه اینفوگرافیک با اهداف مختلفی همچون اطلاعرسانی، آگاهیبخشی، هشداردهی، گزارش عملکرد، اعلام مواضع، تبلیغات و بازاریابی تولید میشود، گفت: «در این دوره حدود ۱۰۰ اثر در بخش اینفوگرافیک ارسال شد که با اهدافی مانند ارائه گزارش عملکرد، معرفی خدمات و کالاها، معرفی دستاوردها، ارائه آموزش، معرفی واحدها و اعلام برنامهها تولید شدهاند.»
او همچنین نکاتی درباره طراحی اطلاعات، زیباییشناسی و قوانین طراحی اینفوگرافیک را به طور مصداقی بررسی کرد.
• هر همنشینی تصویر و متن، اینفوگرافیک نیست
سلیمی تأکید کرد: «هر همنشینی تصویر و متن، اینفوگرافیک محسوب نمیشود. تولید آثار اینفوگرافیک قوانین و ابزارهای خاص خود را دارد که باید رعایت شوند.»
• راهکارهای ارتقای آثار اینفوگرافیک
این مولف کتاب «گرافیک خبری و اطلاعرسان» برای ارتقای آثار اینفوگرافیک به نکاتی همچون ارتقای سواد بصری، رعایت مبانی هنرهای تجسمی، توجه به دوبال محتوا و گرافیک، توجه به شاخصهای ارزیابی، استفاده از تجارب متخصصان، بهروز کردن اطلاعات تخصصی، پرهیز از پلتفرمهای آماده، استفاده از بازخوردها و حضور در رقابتهای سازنده اشاره کرد.
وی از روابط عمومی سازمانها و شرکتها خواست تا به امر آموزش توجه ویژه داشته باشند، زیرا آموزش کلید ارتقاست.
گفتنی است، مریم سلیمی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ارشد گرافیک و روزنامهنگاری دارد. موضوع پایاننامههای او در سطح ارشد گرافیک خبری و در سطح دکترا دیتاژورنالیسم بوده است. او همچنین مولف کتاب «گرافیک خبری و اطلاعرسان» و مترجم کتاب «گرافیک اطلاعرسان ۲» است و بیش از ۱۵ سال در سراسر ایران به برگزاری دوره اینفوگرافیک و گرافیک خبری پرداخته است.
وی از سال ۱۳۹۹ داور بخش اینفوگرافیک جشنواره انتشارات روابط عمومی است.
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه