BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 60305
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ، 16:00

خوزستان باتوجه به جایگاهی که دارد می‌تواند دروازه گسترش زبان فارسی باشد. با توجه به ظرفیت‌های موجود در هموطنان عرب خوزستان که مسلط به زبان عربی و فارسی هستند، کارهای خوبی در زمینه ترجمه آثار عربی به فارسی شروع شده است.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا:معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به اهمیت استان خوزستان در ترویج زبان فارسی، گفت: خوزستان باتوجه به جایگاهی که دارد می‌تواند دروازه گسترش زبان فارسی باشد.

علی‌حسین حسین‌زاده امروز (۲۸ بهمن) در افتتاحیه پانزدهمین گردهمایی ترویج زبان و ادب فارسی که به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم عالمان و متخصصان رشته زبان و ادب فارسی راهکارهایی در راستای اهداف انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ارائه دهند و در راستای موضوعاتی مثل انسجام، وحدت و ... که در اساسنامه انجمن وجود دارد، حرکت شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همه می‌دانیم که در بحث گسترش زبان، عوامل درونی و بیرونی موثر است؛ عوامل درونی، ظرفیت‌های موجود در زبان از نظر ساختار ویژگی و محتوایی هستند. برخی از عوامل بیرونی نیز وجود دارند که بسیار در گسترش زبان موثر هستند. از قدیمی‌ترین عواملی که در جهت گسترش زبان تاثیرگذار بوده، ظرفیت‌های علمی است که در جامعه شکل گرفته است و به زبان برای گسترش و ترویج اقتدار می‌بخشد. از ظرفیت‌های دیگر می‌توان به فضای مجازی که در دو دهه اخیر تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده، اشاره کرد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به ظرفیت های گفتمانی زبان فارسی، تصریح کرد: بحث دیگر ظرفیت‌های گفتمانی است. کسانی که در حوزه نظری کار کرده‌اند و انقلاب اسلامی را مورد تحقیق قرار داده‌اند، معتقد هستند که گفتمان اصلی انقلاب دارای دو رویکرد دین‌گرایی و معنویت‌گرایی است که در برابر گفتمان مادی‌گرای امروز قرار دارد.

حسین‌زاده ادامه داد: این گفتمان به واسطه انقلاب اسلامی شکل گرفته و مفاهیم متعددی از آن استخراج شده است که یکی از آن‌ها رویکرد مقاومت است و جنبه عملی پیدا کرده است. منطقه‌ای که حداقل در ۲۰۰ سال اخیر تحقیر شده اما امروز به وسیله این گفتمان، احساس عزت می‌کند که حاصل کار جامعه زبان فارسی و انقلاب اسلامی است. این نوع گفتمان می تواند به یک زبان در کنار ظرفیت‌هایی که وجود دارد، اقتدار ببخشد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت استان خوزستان در ترویج زبان فارسی، گفت: خوزستان باتوجه به جایگاهی که دارد می‌تواند دروازه گسترش زبان فارسی باشد. با توجه به ظرفیت‌های موجود در هموطنان عرب خوزستان که مسلط به زبان عربی و فارسی هستند، کارهای خوبی در زمینه ترجمه آثار عربی به فارسی شروع شده است.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
شهید شهریور1320

شهید شهریور1320

دریابان غلامعلی بایندر و همرزمان جان‌برکف ...
معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

بهزاد تجری رییس اداره برنامه و بودجه اداره ...
بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

مفهوم بافت تاریخی - فرهنگی بر اساس نظریه ...
تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

سخنگوی دولت از تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ...