BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 60326
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ، 11:29

این روزها به نظر می رسد بسیاری از مردم، خسته از روزهایی که با ترس، اضطراب، وسواس و نگرانی از این بیماری مرموز و مرگ و میرهای بیرحمانه آن پشت سر گذاشته اند، دچار نوعی بی تفاوتی و عادی انگاری شده اند که زنگ خطر جدی برای پایان این سال عجیب را به صدا درآورده است.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا:در آستانه یک سالگی کرونا، این روزها اخبار نگران کننده ای از شروع موج چهارم کرونا و شیوع ویروس جهش یافته موسوم به کرونای انگلیسی در کشور به گوش می رسد.

در گوشه و کنار شهر اصفهان اما گویا اتفاقات دیگری در حال رقم خوردن است؛ بعد از یک سال از شروع همه گیری کرونا و تجربه متفاوت و سختی که زندگی همه اقشار جامعه از زن و مرد تا پیر و جوان و حتی کودکان را تحت تاثیر قرار داد، حالا کرونا و ترس آن برایمان عادی شده است.

این روزها به نظر می رسد بسیاری از مردم، خسته از روزهایی که با ترس، اضطراب، وسواس و نگرانی از این بیماری مرموز و مرگ و میرهای بیرحمانه آن پشت سر گذاشته اند، دچار نوعی بی تفاوتی و عادی انگاری شده اند که زنگ خطر جدی برای پایان این سال عجیب را به صدا درآورده است.

به گزارش ایسنا، با شروع بهمن ماه رفته رفته ویترین مغازه های رنگ و روی دیگری به خود گرفت و تابلوهای حراج، برچسب های فروش فوق العاده و تخفیف های وسوسه کننده بیش از هر چیز در سطح شهر خودنمایی می کرد.

کم کم به جمعیت مشتاقان خریدهای پرسود پایان سال اضافه شد و خیابان ها و مراکز عمده و شناخته شده خرید در سطح شهر اصفهان، حال و هوای متفاوتی به خود گرفت که شاید در طول یک سال گذشته بی سابقه بود.

حراج های زمستانه کم کم به پایان رسید، اما رفت و آمد شهروندان در شهر هر روز بیشتر و بیشتر می شود و حالا بسیاری از خانواده ها خریدهای نوروزی خود را آغاز کرده اند.

ترافیک شبانه در شهر

همانگونه که رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان به ایسنا گفته، در حال حاضر شاهد ترافیک شبانه در اصفهان به دلیل خریدهای شب عید هستیم. او پیشنهاد داده منع تردد خودروها از ساعت ۹ شب باید به ۱۲ شب و حتی یک بامداد تغییر کند و توضیح داده است: با توجه به منع تردد خودروها از ساعت ۹ شب، خانواده ها ناچارند در یک محدوده زمانی اندک خریدهای خود را انجام دهند که در این شرایط، میزان تجمع و ازدحام مردم در مراکز خرید و فروشگاهی بیشتر می شود.

پیشنهادی برای سرشکن شدن ساعت خرید

رئیس اتاق اصناف اصفهان پیشنهاد داده که مسئولان با تغییر ساعت منع تردد در اسفند ماه و یا دو هفته پایانی اسفند، ساعت خریدهای مردم را سرشکن کنند و اجازه تردد بیشتر به آنها داده شود، تا این فاصله زمانی موجب رعایت فاصله اجتماعی بیشتر بین افراد شود.

کرونا در کمین تجمعات مردمی

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس مرکز بهداشت استان به ایسنا گفت: مراکز تجمع یکی از نقاط پرخطر انتقال ویروس کرونا است و اگر شهروندان این موضوع را جدی نگیرند شاهد افزایش شیب ابتلا به ویروس و سرایت آن در جامعه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پاساژها، مکان های مسقف و مغازه ها می توانند از اماکن پرخطر برای انتقال ویروس کرونا باشند، افزود: اگرچه استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن سطوح و دست ها در کاهش خطر ابتلا به کرونا موثر است، اما در کنار آنها باید حتما فاصله اجتماعی رعایت شود تا ریسک ابتلا به کرونا به حداقل برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست تجمع در اماکن و مراکز خرید را به حداقل برسانند تا از ابتلا به بیماری پیشگیری کرده و در آستانه سال جدید، خود و خانواده هایشان در سلامت کامل باشند.

کمرنگ شدن حساسیت مردم به کرونا

حیدری با اشاره به اینکه متاسفانه حساسیت مردم نسبت به خطر کرونا کم شده است، گفت: مردم استان اصفهان در مقایسه با برخی استان های دیگر کشور نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بیشتر پایبند هستند، اما پیش از این میزان پایبندی مردم بیشتر بود اما حالا کمتر شده است، درحالی که کم شدن حساسیت مردم باعث نگرانی جدی است.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در مورد اعمال محدودیت های کرونایی نیز گفت: ا گر مردم مراعات کنند نیازی به اعمال محدودیت نیست، از طرف دیگر نمی توان محدودیت ها را بیشتر کرد و به جامعه فشار آورد، چون زمان همه گیری طولانی شده و مردم خسته شده اند. با این جود اگر احساس کنیم وضعیت درحال وخیم شدن است، ناچار باید محدودیت هایی شدیدتر از قبل اعمال شود، چون همانطور که وزیر بهداشت اعلام کرد اگر این بار موج جدیدی اتفاق افتد، طول موج بالاتر و شدت ابتلای بیشتری خواهد داشت.

رعایت پروتکل های بهداشتی با واکسن یا بی واکسن

رضا فدایی، مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان نیز به ایسنا گفت: خواسته اصلی ما از مردم این است که رعایت پروتکل های بهداشتی را همچنان جدی بگیرند و صرف نظر از تعطیل یا دایر بودن اماکن و مراکز خرید، از هرگونه تجمعی خودداری کنند.

وی حفظ فاصله گذاری اجتماعی را در کنار استفاده از ماسک و شست و شوی منظم دست ها بسیار مهم دانست و افزود: اگر کسی علائم مشکوک از ابتلا به کرونا دارد باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. اینها اصولی است که با واکسن یا بی واکسن همچنان باید مراعات شود.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه ذات اپیدمی این است که نوسان و افت و خیز دارد، تصریح کرد: پیداش موج بعدی قطعی نیست و حدس زده می شود شاهد موج چهارم کرونا باشیم به ویژه اگر در جامعه عادی انگاری شود قطعا دچار مشکل می شویم.

تکرار تجربه تلخ پاییز

وی وقوع موج چهارم کرونا را هشداری دانست که بستگی به رفتار جامعه دارد و افزود: اگر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در جامعه جدی گرفته شود با مشکلی مواجه نخواهیم شد، ولی با سهل انگاری افراد جامعه دوباره تجربه تلخ موج های کرونا به ویژه در پاییز تکرار می شود.

فدایی به شهروندان توصیه کرد خریدهای خود را تا حد امکان به صورت اینترنتی انجام دهند و افزود: در هر خانواده بهتر است یک نفر متصدی خرید شود و از گشت و گذارها و خریدهای گروهی و خانوادگی، حضور در فروشگاه های بزرگ، پاساژها و کریدورهای متراکم خودداری کنند، چرا که احتمال ابتلا به ویروس در این مراکز بسیار بالاست.

کاهش ۱۸ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی

همچنین حجت‌الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان نیز نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم هشدار داد و گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم قبلا تا ۹۸ درصد رسیده بود و تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها کاهش شدید پیدا کرده بود، درحالی که امروز میزان رعایت این پروتکل ها با کاهش ۱۸ درصدی، به ۸۰ درصد رسیده است.

وی هشدار داد: اگر دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشوند باید انتظار افزایش تعداد شهرهای استان به رنگ نارنجی را داشته باشیم که در نتیجه فعالیت مشاغل، مراکز فرهنگی و تفریحی و ترددها محدودتر از قبل می‌شود و محدودیت‌های هوشمندی اعمال خواهد شد.

چندی پیش نیز آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تعداد مراجعات بیماران کووید از هفته های پیش زیاد شده، به ایسنا گفت: متاسفانه شرایط درحال تغییر است، همانطور که در رنگ بندی اخیر در ۶ شهرستان استان شرایط بدتر شده و اگر این روند ادامه پیدا کند، در رنگ بندی بعدی تعداد بیشتری از شهرستان ها به سمت بدتر شدن تغییر وضعیت می دهند.

نجیمی با بیان اینکه در اواخر آذرماه شاهد فروکش کردن روند همه گیری با همکاری بالای مردم، رعایت جدی محدودیت ها، کاهش ترددها و استفاده ۹۰ درصدی افراد جامعه از ماسک بودیم، افزود: این درحالی است که هم اکنون استفاده از ماسک کاهش پیدا کرده و محدودیت ها جدی اجرا نمی شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم دچار فرض اشتباهی در مورد تمام شدن بیماری یا عدم افزایش مجدد بیماری و مرگ و میر شده اند، این فرض اشتباه باعث شده بسیاری از افراد به مسافرت بروند، دورهمی های خانوادگی را شروع کنند و همین موارد باعث می شود اتفاقات تلخی بیفتد.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
شهید شهریور1320

شهید شهریور1320

دریابان غلامعلی بایندر و همرزمان جان‌برکف ...
معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

بهزاد تجری رییس اداره برنامه و بودجه اداره ...
بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

مفهوم بافت تاریخی - فرهنگی بر اساس نظریه ...
تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

سخنگوی دولت از تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ...