BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 60548
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ، 10:30

شهرداری‌ها هم طبق اصل ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه ، ملزم به حفظ این خانه‌ها ست وشهرداری‌ها در عین حال می‌توانند این بناها ی تاریخی را تملک کرده و احیا کنند ، همچنین این اختیار به شهردار داده شده که معاونت میراث فرهنگی داشته باشد همچنان که در تهران این معاونت وجود دارد و نسبت به تخریب خانه‌های تاریخی

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما:از میان بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی در اهواز ، تنها ۴۰ بنا به ثبت ملی رسیده اند و از این میان ، فقط یک بنا ، کاربری فرهنگی دارد.

 لازمه ی شناخت پیشینه ی اهواز سفر در تاریخ است ، به تونل زمان می رویم ، به سده ی پنجم هجری  ، دورانی که هرمز اردشیر ساسانی  زمام حکومت را در دست داشت ، آن سال ها اهواز شهر پر رونقی بود و محصولاتی همچون خرما، ابریشم و نیشکر را به کشورهای چین، آفریقا و هندوستان صادر می‌کرد.
 
غبار تخریب بر تن خانه های تاریخی اهواز
اما این رونق  و شکوه ، دوامی نداشت . دلایل گوناگونی مثل جنگ‌های داخلی، سیل و بیماری ، جمعیت اهواز را پراکنده ساخت و در بین سده‌ی ۶ تا سده‌ی ۱۴ اهواز دچار افول شد و دیگر نشانی از مرکزیت اهواز در خوزستان نبود.
 
سفرمان در زمان را ادامه می دهیم ، به  ۲۰۰ سال پیش می رسیم  ، زمانی که ناصرالدین شاه مجوز کشتیرانی در رودخانه کارون را به معین التجار سپرد .
معین التجار ، در کنار رودخانه کارون  ، سرایی ساخت وبا رونق گرفتن تجارت و داد وستدها  ، مردم  شهرهای دیگر را به اهواز کشاند و سنگ بنای اهواز کنونی از همان زمان گذارده شد .
 
خانه های تاریخی ، میراثی گران بها
بعداز گذر از تاریخ به اهواز امروزی می رسیم .  شهری که اگرچه این روزها در آهن وفولاد محصور شده است  اما بناهایی از دوران قاجار ، پهلوی اول و پهلوی دوم را در خود جای داده است ، خانه های قدیمی و اصیلی که در واقع حافظه ی  تاریخی یک شهر به حساب می آیند.
 
خانه های تاریخی ، ملموس‌ترین و دیرینه‌ترین میراث انسانی است، جهانی که هر کس برای خود می‌ساخت ، تا نسبتش را با جهان پیرامونی ، مشخص کند .
 
برای کشف این جهان ، باید از دروازه اش بگذریم ، کُلونِ  درب یک خانه تاریخی را بزنیم و چهره‌ی دیروزمان را ملاقات کنیم .خانه‌ها و بنا‌های قدیمی که در دلش سال‌ها خاطره نقش بسته است.
 
در کوچه پس کوچه های بافت تاریخی اهواز ، به دنبال هویت یک شهر بودم ، از خیابان طالقانی تا چهارراه زند ، از خانه نقیشینه، خانه قزلباش، خانه سبزه زاری گرفته تا خانه فتحی ، خانه هویزی و خانه نفیسی ، بیشتر این خانه‌ها دوطبقه هستند  بنا‌هایی باشکوه با نمای آجری زیبا . 
 
اما هر جا که می رفتم با درهای بسته روبه رو می شدم .
 
خانه ها‌ی تاریخی که یا انبار شده اند یا متروکه باقی مانده اند و هر روز ، به لحظه فروپاشی نزدیک تر می شوند .
 
سرنوشت بسیاری از خانه های تاریخی هم به بولدوزر گره خورده است  و شبانه با خاک یکسان می شوند ،  مانند سرای عجم ، که یک شبه تخریب شد .
 
هر روزی که می‌گذرد، این تکه‌های به جای مانده از گذشته را بیشتر از دست می‌دهیم ، مالکین آن‌ها رغبتی برای تبدیل شدن خانه‌ها به کاربری‌های فرهنگی ندارند واین سایبان‌های تاریخی که می‌توانند موتور محرک گردشگری شهر را به حرکت درآورند، چند صباحی دیگر فرو می‌ریزند .
 غبار تخریب ، برتن خانه های تاریخی اهواز
بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی اهواز برلبه تیز تخریب
 دبیر کارگروه تاریخ انجمن تاریانا اظهار داشت : از میان بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی ، فقط خانه ماپار کاربری فرهنگی پیدا کرده است و از این تعداد، چه خانه‌های تاریخی ثبت شده که تعدادشان ۴۰ عدد است و چه آن‌ها که حتی ثبت ملی هم نشده اند، در معرض خطر تخریب اند.
 
اشکان زارعی در ادامه به سازمان‌هایی اشاره کرد که مثل ما قبول دارند، این خانه‌ها باید حفظ شوند، اما از نظر ایشان صِرف قبول داشتن این سازمان ها به تنهایی ، تضمینی برای تمدید حیات این خانه‌ها نیست .حفظ این خانه‌ها نیاز به همگرایی همه سازمان‌ها وارگان‌ها دارد نه فقط میراث فرهنگی .
 
شهرداری‌ها هم طبق اصل ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه ، ملزم به حفظ این خانه‌ها ست وشهرداری‌ها در عین حال می‌توانند این بناها ی تاریخی را تملک کرده و احیا کنند ، همچنین این اختیار به شهردار داده شده که  معاونت میراث فرهنگی داشته باشد همچنان که در تهران این معاونت وجود دارد و نسبت به تخریب خانه‌های تاریخی حساسیت وجود دارد .
 
 زارعی در ادامه افزود : متاسفانه ما می‌بینیم که شهرداری اهواز حتی یک خانه‌ی تاریخی را تملک نکرده است وتعداد زیادی از این بنا‌ها در مراحل اولیه تخریب، بدون آنکه ظاهر بیرونی آن‌ها تخریب شود، قسمت‌های داخلی آن به طور کامل با خاک یکسان می‌شود و در مرحله پایانی و زمانی که ۹۰ درصد بنا در سکوت و بی خبری متولیان به طور کامل تخریب شد، قسمت‌های بیرونی نیز فرو می‌ریزند.

این پژوهشگر حوزه تاریخ یادآور شد : طبق مقررات اموال غیر منقول ، همه سازمان‌ها و ادارات می‌توانند در حوزه کاری خود موزه دائمی داشته باشند . 
 
پیشنهاد ما این است که ارگان هایی مثل شرکت نفت و سازمان آب و برق و راه آهن ، به جای تاسیس موزه جدید با تملک بعضی از این بنا‌ها ، این خانه های تاریخی را مرمت کرده و موزه ی تخصصی بر پا کنند.
متاسفانه به دلیل اینکه ، درک شایسته‌ای از جایگاه میراث فرهنگی وجود ندارد شاهد مرگ تدریجی این خانه ها هستیم ، در شرایطی که اهواز هنوز در حسرت یک موزه تخصصی میراث فرهنگی، باقی مانده است. 
 
تغییر کاربری خانه های قدیمی ، تجارتی دو سر بُرد
اشکان زارعی با بیان این که میراث فرهنگی و گردشگری ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند  تصریح کرد  :توجه به خانه‌های تاریخی ، رونق گردشگری  را با خود به   همراه  می آورد  و این رونق گردشگری  با اشتغال و درآمد زایی و کار آفرینی که ایجاد می کند ، می تواند  واژه امنیت را تقویت ‌کند و درآمد‌های سرشار مادی و معنوی و نهایتا توسعه‌ی پایدار را به دنبال خواهد داشت .
 
احیا این خانه‌ها در شهری مثل اهواز که تهی از فضا‌های گردشگری است، به سرزندگی و شادابی شهر کمک می‌کند.
 
 وی همچنین تاکید کرد: خانه‌های تاریخی  اگر مرمت شوند و کاربری‌هایی مثل موزه ، خانه‌های بوم گردی یا رستوران و کافه پیدا کنند ، می‌توانند به برانگیختن حس غرور و افتخار نسبت به معماری اصیل و بومی گذشته و ایجاد هویت شهری ، کمک کنند.
 
خانه‌های تاریخی با تبدیل شدن به موزه های مردم شناسی می‌توانند بازتاب دهنده‌ی خرده فرهنگ‌های خوزستان باشند ، اقوامی با گویش های گوناگون ، پوشش‌های متنوع و خوراکی‌های محلی ، که احیای این خانه‌ها می‌تواند باعث برانگیختن آشتی مردم با گذشته تاریخی شان شود .

مرمت خانه‌های تاریخی می‌تواند این بنا‌ها را از حاشیه ایستای شهر به متن پویا و پرتحرک تبدیل کند.
 
هتل قو ، خانه تاریخی که تکرار نمی‌شود
این که چرا مالکان خصوصی رغبتی به تبدیل شدن ملکشان به کاربری های فرهنگی ندارند ، مرا وا داشت که به خانه تاریخی هتل قو بروم و باآقای معصومی صاحب این بنا صحبت کنم . 
 
آقای معصومی مالک این خانه می‌گوید: ساخت این خانه‌ی تاریخی ، به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد ، در سال ۱۳۷۹ بود که این خانه با شماره ۳۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .
 
مالک خانه هتل قو گفت :بعد از ثبت این بنا، ما مجبور به ترک خانه شدیم، خالی از سکنه شدن خانه، روند تخریبش را سریع‌تر کرد، در این مدت هم، میراث فرهنگی کار خاصی انجام نداده، فقط امسال اقدام به مرمت کرده آن هم به صورت جزئی، با منابع مالی محدود و قطره چکانی و در حد رفع خطر  ، مرمت صورت می‌گیرد.غبار تخریب ، برتن خانه های تاریخی اهواز

آقای معصومی در ادامه از دلایل رغبت نداشتن مالکین خصوصی به ثبت ملکشان در فهرست آثار ملی گفت: با ثبت ملک در فهرست آثار ملی محدودیت زیادی برای مالک ایجاد می‌شود، اولین مورد، این که، کوچکترین تغییری در ملک نمی‌توان، ایجاد کرد .
 
از طرفی فرایند مرمت این آثار پیچیده است و هزینه‌های بسیار سنگینی را به مالک تحمیل می‌کند، در ازای این محدودیت ها، حمایت‌هایی که میراث فرهنگی انجام می‌دهد، کافی نیست، میراث فرهنگی آنطور که باید، نتوانسته این ذهنیت وانگیزه را برای احیا خانه‌های تاریخی در مالکین ایجاد کند . 
 
همین بنای هتل قو چند میلیارد هزینه‌ی مرمتش می‌شودکه تازه به نقطه صفر برسیم‌ و بخواهیم کسب و کاری را اینجا راه اندازی کنیم .
 
مرمت خانه های تاریخی  ، نیازمند  مطالبه عمومی
آقای معصومی با بیان این که منِ مالک، به تنهایی نمی‌توانم اینجا را به سرانجام برسانم ، گفت : به غیر از میراث فرهنگی ، مردم هم باید برای حفظ این بناها ، مطالبه گر باشند .
 
وی ضمن اشاره به باز شدن یک روزه درب هتل قو برای بازدید عموم، بیان کرد:هدفم از ترتیب دادن این مراسم که با استقبال خوبی هم  ، روبه رو شد، این بود که احیا و مرمت این سرا‌ها به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی همچنین افزود: باید برای مالکین این خانه‌ها مشوق‌هایی (مثل وام‌های کم بهره) در نظر گرفته شود تا انگیزه‌ای برای مالک ایجاد شده و قدمی در راستای مرمت و احیا اثر تاریخی برداشته شود، نه اینکه مالک به بن بست برسد و تصمیم بگیرد ملکش را بفروشد یا واگذار کند.

معصومی در ادامه یادآور شد : که طی ۲۰ سال گذشته حدودا هشت نفر از مدیران کل میراث فرهنگی عزل و نصب شدند ، ولی هیچکدام نتوانستند این انگیزه را در مالکین ایجاد کنند که بتوانند ، ملکشان را مرمت کنند و ارزش افزوده‌ای را در راستای میراث فرهنگی ایجاد کنند.

معصومی درپایان ازسازمان‌های دیگری مثل شهرداری و استانداری هم نام برد که اگر در این حوزه ورود نکنند و به جای جرقه‌های انفرادی، برنامه‌های سازمان یافته و زیربنایی انجام ندهند، افق روشنی برای احیا این خانه ها دیده نمی‌شود.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
شهید شهریور1320

شهید شهریور1320

دریابان غلامعلی بایندر و همرزمان جان‌برکف ...
معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

بهزاد تجری رییس اداره برنامه و بودجه اداره ...
بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

مفهوم بافت تاریخی - فرهنگی بر اساس نظریه ...
تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

سخنگوی دولت از تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ...