BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 70651
سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ ، 11:25

استان خوزستان با بیش از پنج میلیون و ۷۱۰ هزار نفر جمعیت در ۲۷ شهرستان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف مانند سیاسی، اقتصادی، صنعت، کشاورزی، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، آموزشی، ورزشی، پزشکی و هنری برخوردار است بطوریکه با بیش از یکهزار و ۲۰۰ واحد تولیدی فعال در ۷۳ شهرک صنعتی و اشتغال ۲۶

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایرنا: سال ۹۹ سالی پر حادثه و در عین حال سالی پر تلاش برای مردم و مسوولان استان خوزستان بود که در کنار سایه افکنی کرونا،  نه تنها قطار پیشرفت و توسعه در استان متوقف نشد بلکه شاهد افتتاح طرح های بزرگ و کم نظیر در این سال بودیم.

 استان خوزستان با بیش از پنج میلیون و ۷۱۰ هزار نفر جمعیت در ۲۷ شهرستان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف مانند سیاسی، اقتصادی، صنعت، کشاورزی، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، آموزشی، ورزشی، پزشکی و هنری برخوردار است بطوریکه با بیش از یکهزار و ۲۰۰ واحد تولیدی فعال در ۷۳ شهرک صنعتی و اشتغال ۲۶ هزار نفر و حدود ۱۲۰ هزار واحد صنفی مختلف، یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

کشور ایران نیز که همواره به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و ثروت‌های خدادادی فراوان در مرکز توجه است بیش از پیش مورد اعمال تحریم های ظالمانه قرار گرفته است، همین امر سبب شده تا مقام معظم رهبری در سال های اخیر با مهم دانستن لزوم تقویت اقتصاد کشور، هرسال یک محور را برای توسعه اقتصادی تعیین کنند. به گفته فعالان اقتصادی تنها راه نجات اقتصاد کشور در برهه حساس کنونی، رونق تولید و حمایت از ظرفیت‌های داخلی است که برای رسیدن به این منظور باید رهنمودهای مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گیرند و چراغ راه تعالی و توسعه اقتصادی کشور شوند.

با نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید عزم‌ها برای کمرنگ کردن اثرات تحریم جزم شد؛  در این میان اقتصاد استان خوزستان به دلایل مختلف از جمله وجود صنایع بزرگ در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد بیش از استان های دیگر دولتی است که این مساله باعث آسیب پذیری بیشتر آن در مقابل تحریم ها می شود با این وجود مسئولان تلاش کرده اند تا با توجه به مقاوم سازی صنایع در مقابل این فشارها و رونق تولید همچنان اقتصاد این استان پیشتاز باشد.  

استان خوزستان به دلایل مختلف از جمله موقعیت جغرافیایی و هم‌مرزی با کشورهای عراق و کویت، وجود ذخایر طبیعی نفت و گاز، خاک حاصلخیز و تنوع تولید محصولات کشاورزی، دارا بودن کارخانه های مادر در حوزه‌های مختلف و بهره‌مندی از پنج رودخانه پرآب همواره نقش مهمی در اقتصاد و رونق تولید در کشور ایفا کرده است.

ساختار اقتصاد خوزستان به گونه ای است که بخش صنعت و معدن با احتساب نفت، حدود ۸۰ درصد از کل تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داده  است. پس از آن بخش خدمات، کشاورزی و ماهیگیری درصد دیگری از تولید ناخالص داخلی استان خوزستان را تشکیل می دهند. حدود ۸۰ درصد درآمد ایران از خوزستان تأمین می‌شود و هرگونه اتفاق و رویداد ناگواری در استان خوزستان می‌تواند کل درآمدهای اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

خوزستان با بیش از ۶۴ هزار کیلومتر مربع وسعت، حدود چهار درصد از کل مساحت کشور را به خود اختصاص داده است که از این حیث دهمین استان کشور محسوب می‌شود و  بر اساس آخرین تقسیم‌ بندی کشوری، این استان دارای ۸۸ شهر و حدود چهار هزار روستا است و به لحاظ جمعیتی پنجمین استان کشور به شمار می رود.

برخورداری از تنوع اقلیمی و جاذبه های گردشگری در شهرها و روستاها، فعالیت گروه های سیاسی مختلف، دانشگاه ها و مراکز علمی متعدد، ورزشکاران و تیم های ورزشی سرشناس، نیروی انسانی تحصیل کرده، شرکت های گسترده، مراکز درمانی مجهز و نخبگان بسیار، نمونه های دیگری از ظرفیت های استان خوزستان محسوب می شوند.

خوزستان در سال ۹۹ با حوادث پرفراز و نشیبی دست و پنجه نرم کرد، بیماری کرونا که از انتهای سال ۹۸ در سطح کشور آغاز شد به سال ۹۹ کشیده شد و همه امور را تحت تاثیر خود قرار داد به همین دلیل بیشترین توجه مسوولان و مردم به مقابله با این بیماری و کاهش خطرات و تبعات ناشی از آن بود اما با تمام این فراز و فرودها، استان خوزستان در حوزه اقتصاد و تولید به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرد. حرکت قطار توسعه استان خوزستان با گذشتن از ایستگاه جهش تولید، در سال جدید با شتاب بیشتری به سمت " تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها " حرکت خواهد کرد.

وجود پنج رودخانه پرآب و داشتن ۹ سد عظیم موجب رونق تولید در حوزه کشاورزی استان شده است. گندم، برنج، خرما، نیشکر، انواع مرکبات و سبزیها، محصولات جالیزی، چغندرقند، کلزا، کنجد و جو  از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان محسوب می‌شوند.

مجموع ارزش سالانه تولیدات کشاورزی خوزستان با حدود ۱.۳ میلیون هکتار اراضی آبی و دیم بیش از ۲۹۰ هزار میلیارد ریال است، این استان با تولید سالانه ۱۷.۲ میلیون تن محصولات زراعی، باغی و شیلاتی و عمل آوری ۱۲۴ نوع محصول از حیث کمیت و تنوع تولید محصول رتبه نخست را در کشور دارد  که همین امر سبب شده خوزستان قطب نخست صنعت کشاورزی کشور باشد.

در سال جهش تولید میزان تولید محصولات کشاورزی خوزستان با رشد قابل توجهی همراه بوده است، به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی استان، خوزستان نسبت به سال زراعی قبل حدود ۸۰ درصد افزایش سطح زیر کشت دانه کلزا داشته است و حدود ۱۰۰ هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان برداشت ‌شد که در مقایسه با سال زراعی قبل حدود ۲ برابر افزایش داشته است.

خوزستان در زمینه تولید ذرت دانه‌ای، چغندر قند و نیشکر مقام نخست، کلزا رتبه دوم و سبزی، صیفی و برنج مقام سوم را در کشور دارد و برای هفتمین بار متولی از نظر خرید تضمینی گندم مقام نخست را دارد. استان خوزستان قابلیت افزایش اراضی زیر کشت تا ۲.۲ میلیون هکتار را دارد که عامل کمبود آب مهمترین چالش در این راه است.

شیوع گسترده کرونا در خوزستان و مقابله با آن

ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ در استان خوزستان شیوع پیدا کرد و مسوولان و مردم تلاش کردند تا با همدلی و همراهی با این ویروس مقابله کنند. در اردیبهشت سال ۹۹ پیک اول و در دی ماه پیک سوم بیماری را در استان داشتیم که صحنه های دردناکی از فوت هم استانی هایمان را به همراه داشت و باعث تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی استان شد اما در عین حال به فرصتی برای نمایش صحنه های زیبای همدلی میان مردم و مسئولان نیز تبدیل شد که می توان به کمک های نوعدوستانه اقشار مختلف مردم در برابر این بیماری، حمایت مالی از خانواده بیماران مبتلا به کرونا، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مصوبه های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا و همراهی واحدهای صنفی اشاره کرد.

نیروهای جهادی، خیران، سازمان های مردم نهاد، بسیج و دیگر نهادهای مردمی برای جبران خسارت های وارده ناشی از کرونا به کمک آمدند تا در کنار دولت بخشی از خسارت های وارده را جبران کنند. در یک سال گذشته صدها هزار بسته معیشتی میان افراد بی بضاعت و آسیب دیده از کرونا توزیع شد همچنین با کمک دولت مشوق هایی برای بازاریان و مشاغل آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شد. یکی از کمبودهای استان نبود تخت و تجهیزات کافی بیمارستانی برای مقابله با کرونا بود که با حمایت وزارت بهداشت و کشور این مشکلات به موقع برطرف شد.

در یک سالی که از همه گیری کووید ۱۹ در استان خوزستان گذشت (از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۵ اسفندماه) بیش از ۵۰۰ هزار مورد مشکوک شناسایی، ۱۳۵ هزار مورد بستری و حدود چهار هزار مورد فوتی داشتیم؛ همچنین ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر در قرنطینه خانگی قرار گرفتند و کادر درمان ۹ شهید مدافع سلامت تقدیم کردند. در پیک اول و سوم بیمارستان ها با اوج تعداد مراجعه بیماران و بستری مبتلایان مواجه شده تا حدی که تختی برای بستری بیماران وجود نداشت.

از کل بیماران کرونایی خوزستان، ۲۲ درصد دارای بیماری زمینه‌ای و ۷۸ درصد هیچ گونه بیماری نداشتند. هفت درصد مبتلایان کادر بهداشت و درمان، ۲۸ درصد زنان خانه دار و ۱۳ درصد مشاغل آزاد هستند. همچنین ۱۲ درصد موارد مبتلایان در مناطق روستایی و ۸۸ درصد در مناطق شهری هستند. بالاترین عدد روزانه فوت ناشی از کرونا در خوزستان ۴۳ مورد است.

 در حال حاضر ۳۹ بیمارستان استان خوزستان به بیماران کرونایی خدمات رسانی می‌کنند. در ۱۴ ماه گذشته ۲۵۰ تخت ویژه به بیمارستان های خوزستان اضافه شد که با این تختها، تعداد تخت های ویژه استان به ۵۰۰ تخت رسید و در حال حاضر حدود ۴۵۰ تخت  آن  در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است. اکنون حدود یک هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد حدود ۳۸۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه، ۶۰ بیمار اینتوبه ای و سایر بیماران در بخش های عادی حضور دارند.

در این مدت طرح های بسیاری برای مقابله با کرونا در بخش های مختلف اجرا شد که از جمله آنها می توان به طرح شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد که خوزستان در این زمینه سرآمد کشور است. در این طرح  که از هفته نخست آذر سال ۹۹ با همکاری سپاه حضرت ولی عصر(عج) و دانشگاه علوم پزشکی اهواز و با هدف غربالگری و شناسایی زودهنگام مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ آغاز شد،  تاکنون حدود ۵۵ درصد جمعیت خوزستان زیر پوشش قرار گرفتند و نقش بسزایی در شناسایی بیماران و قطع زنجیره انتقال ویروس داشت.

طرح شهید سلیمانی با محوریت تشدید بیماریابی زودتر از تمام استان ها در خوزستان اجرا شد. خوشبختانه بروز بیماری در استان کاملا کاهشی شده و میزان بستری ها روند ثابت و  رو به کاهشی دارد و امیدواریم دید و بازدیدهای چند روز آینده روند بیماری را افزایشی نکند. با برنامه ریزی انجام شده تمام راه های دسترسی به خوزستان بسته شده و خروجی ها به شدت کنترل می شوند تا این بیماری به استان های دیگر سرایت نکند.

 روزانه ۲۰ تا ۲۲ هزار تست در استان انجام می شود که یک پنجم کل تست های کشور است. تمام افرادی که قصد سفر از طریق فرودگاه، راه آهن و پایانه های مسافربری را دارند ابتدا باید تست کرونا بدهند. تنها افرادی می توانند از طریق وسایط نقلیه عمومی به مسافرت روند که جواب تستشان منفی باشد.

در روز ۲۱ بهمن ماه سال ۹۹ نیز واکسیناسیون علیه کرونا در خوزستان همزمان با سایر استان های دیگر کشور به دستور رییس جمهوری آغاز شد و تاکنون بیش از ۲۰ هزار دوز واکسن کرونا به این استان تخصیص یافته است که در مرحله نخست بخشی کادر درمان و سپس بیماران خاص، سالمندان، جانبازان نخاعی و شیمیایی بالای ۵۰ درصد، پزشکان، کارکنان آرامستانها و پاکبانان واکسینه شدند.

بهره‌برداری از بخش‌های سی‌تی‌اسکن و آی‌سی‌یو بیمارستان رازی اهواز

بخش‌های سی‌تی‌اسکن وآی‌سی‌یو بیمارستان رازی اهواز برای سهولت در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به کرونا روز ۲۳ فروردین ماه در اهواز به بهره‌برداری رسید.

این دستگاه و ساختمان بخش سی‌تی‌اسکن با اعتباری بالغ  ۴۵ میلیارد ریال در کوتاهترین زمان آماده و راه‌اندازی شد تا دیگر نیازی به انتقال بیمار به سایر بیمارستان‌ها نباشد. ۲ دستگاه اکسیژن ساز نیز با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال برای این بیمارستان تامین شد.

همچنین بخش آی‌سی‌یو بیمارستان رازی اهواز با زیربنای ۳۰۰ مترمربع و هشت تخت با تجهیزات کامل راه اندازی شد و به بهره‌برداری رسید.

در خوزستان فقط یک آزمایشگاه تشخیص کرونا در اهواز وجود داشت که با شیوع ویروس کرونا در دزفول و آبادان هر کدام یک آزمایشگاه مجهز تشخیص ویروس کرونا راه اندازی شد همچنین آزمایشگاه دوم اهواز در بیمارستان شفا به بهره‌برداری رسید.

سفر وزیر راه وشهرسازی و ارتقاء وضعیت راه های خوزستان

۲ پل در شهرستان‌های شوشتر و گتوند با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید همچنین عملیات اجرایی پل جدید بندقیر شوشتر با اعتبار حدود ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز شد. طول پل جدید بندقیر ۱۰۰ متر خواهد بود که با احداث آن جاده بندقیر - ملاثانی چهار بانده خواهد شد.

پل دیلم - شعیبیه با ۱۶۲ متر طول و اعتبار ۱۹۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید همچنین پل شور عقیلی شهرستان گتوند با ۲ دهانه ۲۳ متری و یک دهانه ۳۲ متری و با استفاده از تیرهای پیش ساخته بتنی با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید. یک هزار و ۳۰۰ متر طول جاده‌های ۲ طرف این پل است.

وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه به خوزستان، ۱۱ پروژه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خوزستان را با اعتبار چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بهره‌برداری کرد.

بهره برداری ۱۵۱ پروژه شرکت توزیع برق اهواز و خوزستان با دستور وزیر نیرو

۱۵۱ پروژه در حوزه شرکت توزیع برق اهواز و توزیع برق خوزستان همزمان با هفته دولت به صورت ویدیوکنفرانس با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

شرکت توزیع برق اهواز به نمایندگی از شرکت های توزیع برق منطقه چهار کشور (خوزستان، لرستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و شرکت توزیع برق شیراز) اقدام به بهره‌برداری از پروژه های حوزه برق کرد.

این شرکت در هفته دولت یکصد پروژه را با اعتبار بیش از یکهزار و ۱۲۰ میلیارد ریال بهره‌برداری کرد. همچنین ۵۱ پروژه با اعتبار بیش از یکهزار و ۲۵۴ میلیون ریال توسط شرکت توزیع برق خوزستان به بهره برداری رسید.

سفر وزیر آموزش و پرورش و افتتاح ۲ واحد آموزشی در خرمشهر

در سفر وزیر آموزش و پرورش به خوزستان، مدرسه هفت کلاسه در روستای مقامیسیه و مدرسه چهار کلاسه روستای معمره صنگور۲ شهرستان خرمشهر افتتاح شد.

برای ساخت مدرسه روستای مقامیسیه که در زمینی به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ مترمربع ساخته شده ۲۹ میلیارد ریال و برای ساخت مدرسه روستای معمره که در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع احداث شده ۱۱ میلیارد ریال با مشارکت موسسه خیریه راه ایمان آیت الله سیستانی هزینه شده است.

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح این واحدهای آموزشی گفت: دولت برای توسعه فضاهای آموزشی قدم‌های بزرگی برداشته و اعتبارات حوزه نوسازی مدارس را در طول چند سال گذشته بیش از چهار برابر کرده است.

حاجی میرزایی افزود: با حمایت خیران اعتبارات حوزه نوسازی مدارس از هشت هزار میلیارد ریال به ۲۳ هزار میلیارد ریال  افزایش یافته است. برای نوسازی و بازسازی مدارس نیازمند کمک خیران هستیم و قدردان تمام کسانی که در این کار بزرگ به ما کمک می‌کنند، هستیم.

وی ادامه داد: در سال جاری بیش از ۷۳ هزار نفر شرایط استخدام برای همکاران فرهنگی در سراسر کشور فراهم شد که حداقل در ۱۰ سال گذشته این میزان جذب نیرو در آموزش و پرورش سابقه نداشته است؛ برخی از  این افراد از گذشته با ما همکاری داشتند.

وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: به تناسب اینکه در هر سال چقدر ردیف استخدامی در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، امکان استخدام وجود دارد که در سال ۹۹، استخدام ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای حق التدریسی در دستور کار قرار گرفت و مابقی نیز تا پایان برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰ به استخدام درمی‌آیند.

بهره برداری بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه با دستور رییس جمهوری در بهبهان

پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس(خوزستان) به عنوان بزرگترین پالایشگاه قطب گازی خاورمیانه و غرب آسیا روز دوم بهمن ماه سال ۹۹ با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

محمود امین نژاد مدیرعامل پالایشگاه گازی بیدبلند دراین خصوص گفت: این پالایشگاه نماد قدرت ایران و متخصصان ایرانی است که در مدت ۳۶ ماه و با حمایت قاطع دولت به بهره برداری رسید.

وی افزود: برای احداث این پالایشگاه بزرگ بیش از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده که ۲.۳ میلیارد دلار آن از محل صندوق ملی ارزی تامین شده و قادر است تمامی گازهای همراه نفت ایران را جمع آوری و تبدیل به گاز مفید کند.

مدیر عامل پالایشگاه گاز بیدبلند خوزستان بیان کرد: این پالایشگاه قادر است تمامی گازهای همراه با استخراج نفت در سه استان خوزستان، کهگیلویه وبویر احمد و بوشهر را جمع آوری نماید. برای احداث این شرکت بیش از یک هزار کیلومتر خطوط لوله خوراک و انتقال احداث شده است و در حال حاضر سومین پروژه برتر دنیا در نوع خود محسوب می‌شود.

وی افزود: در طول ساخت این پروژه هیچگونه حادثه منجر به فوت نداشته ایم که این موضوع در تاریخ صنعت نفت ایران از ابتدا تاکنون بی سابقه بوده است. در طول ۳۶ ماه گذشته که مدت زمان اجرای طرح بوده است ۱۵  هزار نفر مشغول به کار بوده و در زمان بهره برداری از طرح بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر در این پالایشگاه مشغول به کار خواهند شد.

مدیر عامل شرکت پالایشگاه گازبیدبلند میزان حجم تولید گاز در این شرکت را ۲ میلیارد فوت مکعب در روز عنوان کرد و گفت: در فاز اول این طرح تمامی گازهای خام همراه با استخراج نفت در شرق کارون که به نام فلرهای نفتی در فضا رها می‌شوند جمع آوری و تبدیل به گازهای مفید خواهند شد که این موضوع علاوه بر کسب درآمد برای کشور به پاک شدن محیط زیست از فلرهای نفتی منجر خواهد شد.

وی افزود: در فاز دوم نیز تمامی فلرهای نفتی غرب کارون جمع آوری و در این پالایشگاه فرآوری و به محصولات گازی مفید تبدیل می شوند و به بازار مصرف عرضه خواهند شد. در این پالایشگاه گازهای متان(گاز خانگی)، اتان(گاز مخصوص صنایع پتروشیمی) و ۲ محصول صادراتی بوتان و پروبان و نیز گازهای پنتان که مخصوص صنایع بزرگ است تولید و عرضه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه گاز بیدبلند ساخت این پالایشگاه را یک موفقیت بزرگ و نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این پالایشگاه در حالی آماده بهره برداری شد که آمریکا سخت ترین تحریمها را بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی  وصنعت نفت به کار گرفت اما این تحریمها نتوانست مانع توسعه و پیشرفت فرزندان ایران اسلامی شود.

وی افزود: متخصصان صنعت نفت و گاز ایران اسلامی با تلاش شبانه روزی این پالایشگاه را آماده بهره برداری کردند تا جهان  به احترام آنان در مقابل این کار خارق العاده تعظیم کند؛ تمامی طراحی و ساخت این ابرپروژه توسط متخصصان ایرانی انجام و ۶۵ درصد تجهیزات آن نیز در داخل کشور تامین شده است.

تاکید وزیر نفت بر تکمیل پروژه‌های پایین دست پالایشگاه بیدبلند بهبهان

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت بر ضرورت تکمیل پروژه های پایین دست پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس تاکید کرد و گفت: از جمله پروژه‌های پایین دست پیش‌بینی شده در این محل، احداث واحد ۴۰۰ هزار تنی P.D.H و پالایشگاه کوچک بنزین با ظرفیت ۱۵ هزار بشکه در روز است.

وی در حاشیه بازدید از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس افزود: علاوه بر این به‌منظور تامین خوراک ۲ واحد پلی اتیلن یک پروژه اولفین با ظرفیت یک میلیون تن احداث خواهد شد.

وزیر نفت از قطع گاز سوزی فلرهای نفتی تا سال ۱۴۰۱ خبر داد و بیان‌ داشت: به این منظور تلاش‌های جدی صورت گرفته که جمع آوری NGL۳۲۰۰ و NGL۳۱۰۰ گازهای منطقه خارک از تصمیمات این وزارتخانه است.

وی افزود: طرح پالایشگاه  بیدبلند خلیج فارس از لحاظ حجم سرمایه گذاری، پیچیدگی فرآیند، ظرفیت فرآیند و ورودی و خروجی آن  برای جمع آوری گازهای همراه نفت یک طرح بی نظیر است و  البته در کلان این طرح، توسعه منطقه ای نیز در نظر گرفته شده است.

زنگنه گفت: این یک طرح مادر است که فرزندان برومندی در پایین دست آن هم وجود دارد و  این طرح خوراک پتروشیمی بندر امام و خوراک اولفین و پلی اتیلن پتروشیمی گچساران را تامین می‌کند که بیش از یک میلیون اتان از این پالایشگاه به گچساران منتقل می شود.

وی افزود: همچنین در ادامه این طرح ۲ طرح دیگر شامل یک مینی پالایشگاه برای تولید بنزین با ظرفیت ۱۵ هزار بشکه در روز با خوراک پنتان پلاست در این منطقه  احداث می شود.

وزیر نفت اظهارداشت: با کامل شدن ظرفیت پالایشگاه گازی بیدبلند  ۳.۵ تن اتان، بوتان، پروپان و پنتان پلاس تولید خواهد شد و عللاوه بر آن گاز متان هم در بید بلند تولید و به عنوان گاز شیرین به خط سراسری تزریق می‌شود.

اختصاص یکهز ار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای بافت فرسوده آبادان و خرمشهر

یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های بافت فرسوده در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اختصاص یافت و به اداره کل راه و شهرسازی خوزستان ابلاغ شد که یکهزار و ۶۰ میلیارد ریال از این  اعتبار برای بازسازی هفت محله آبادان در نظر گرفته شد.

هفت محله در قالب طرح بافت فرسوده در آبادان وارد سامانه سازمان بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی شده و سه منطقه نیز برای خرمشهر تعریف شده است.

این اعتبار شامل اجرای زیرسازی و آسفالت، جدول کاری و اجرای سیستم دفع آبهای سطحی و  فضای سبز شهری است.

سفر معاون اول رییس جمهوری و آغاز بازسازی اماکن مسکونی مناطق آبگرفته خوزستان

به دنبال بارندگی های شدید در دی و بهمن سال ۹۹ به پنج هزار واحد مسکونی در استان خسارت جدی وارد شد که این موضوع باعث شد تا دولت تدبیر و امید تسهیلاتی برای این خانوارها در نظر گیرد.

اسحاق جهانگیری روز شنبه ۱۱ بهمن ماه در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث پنج هزار واحد مسکونی خسارت دیده از آبگرفتگی های اخیر خوزستان در شهر بندر امام خمینی (ره) بیان کرد: حادثه آبگرفتگی و سیل سالهای ۹۸ و ۹۹ در برخی از شهرهای کشور بخصوص در استان خوزستان از جمله اهواز و بندر امام خسارت های زیادی را به بار آورد که لازم است برنامه‌های بلندمدتی برای حل مسائل مردم در چنین شرایطی در نظر بگیریم.

وی افزود: مردم شهری نظیر بندر امام که در یک نقطه حساس و در کنار مهمترین مراکز اقتصادی کشور قرار دارند نباید از داشتن یک سرپناه مناسب رنج ببرند؛ برای مسئولان در جمهوری اسلامی ایران این افتخار نیست که در کنار سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ملی و عظیمی که در کشور انجام می‌شود، مردم از حداقل‌های امکانات زندگی برخوردار نباشند.

جهانگیری به بازسازی، مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری و ساماندهی بافت غیررسمی و در معرض خطر شهر بندر امام اشاره کرد و گفت: اکنون علاوه بر احداث یک هزار واحدی که در مرحله اول به عنوان آبگرفتگی تصویب شد، چهار هزار واحد مسکونی دیگر نیز باید در شهرستان ماهشهر احداث، بازسازی و نوسازی شود که اعتبار مورد نیاز این منازل به مبلغ هفت هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال در دولت تصویب شده که به عنوان بلاعوض اختصاص می‌یابد.

معاون اول رئیس جمهوری اظهارداشت: برای هر واحد ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلا عوض، ۲۰۰ میلیون ریال کمک معیشتی و برای دوره بازسازی و اجاره منزل خانوارها نیز ۲۰۰ میلیون ریال و در مجموع ۷۰۰ میلیون ریال به هر خانوار کمک بلاعوض می شود؛ همچنین چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گیرد تا در زمینه آماده سازی تاسیسات زیربنایی مورد نیاز برای احداث چهار هزار واحد اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات ارزان قیمت و بانکی برای این امر در نظر گرفته شده و برای هر واحد یک میلیارد ریال اختصاص یافته است.

جهانگیری گفت: بندر ماهشهر و بندر امام با این حجم بزرگ سرمایه گذاری در پتروشیمی نباید جوان بیکاری داشته باشد؛  باید در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد و در کارخانه‌های پایین‌دست صنایع ایجاد شود تا بخش بزرگی از مشکلات مردم در این منطقه برطرف شود.

وی افزود: این حجم عظیم سرمایه‌گذاری در هیچ نقطه از کشور نبوده و بندر ماهشهر کانون بزرگ سرمایه‌گذاری ایران است و ما از تمامی بنگاه های بزرگ صنعتی خواسته ایم و در شورای اقتصاد تصویب کرده ایم تا چهار درصد از سرمایه گذاری خود را در کنار منطقه‌ای که قرار گرفته‌اند به مسئولیت های اجتماعی اختصاص دهند.

سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست و افتتاح چند طرح زیست محیطی

مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره برداری رسید؛ تالاب بامدژ در اقتصاد مردم محلی، نقش به سزایی داشته بر همین اساس اقدام برای افزایش آبگیری این تالاب در دستورکار قرار گرفته است.

با مطالعات انجام شده، سازه ای برای آبگیری تالاب بامدژ طراحی و اجرای آن از بهمن ماه سال ۹۹ آغاز شد؛ مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ ۲ هزار مترمربع مساحت و ۶۲۵ مترمربع زیربنا دارد. ساخت این مرکز با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال از خرداد ۹۶ آغاز شده بود.

آورد رودخانه شاوور حداکثر ۲۳ مترمکعب برثانیه است که این سازه با ظرفیت چهار مترمکعب بر ثانیه، توان انتقال آب به تالاب بامدژ را خواهد داشت. با اجرای این طرح ۴۲ کیلومترمربع از اراضی تالاب بامدژ که اکنون خشک شده، دوباره آبگیری می شود.

تالاب بامدژ در غرب خوزستان در شهرستان‌های اهواز و شوش قرار دارد؛ گفته می‌شود این تالاب در دهه ۴۰ بیش از ۱۵ هزار هکتار مساحت داشته که اکنون به حدود سه هزار هکتار کاهش یافته است.

خط تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی سازگار با محیط زیست در شرکت کاغذ سازی پارس هفت‌تپه در شوش، افتتاح ساختمان مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ و افتتاح همزمان چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا در اهواز و مراسم شروع عملیات پروژه احداث سازه تاخیری در تالاب بامدژ باهدف حفظ آب و احیای تالاب بامدژ با حضور رییس سازمان محیط زیست به بهره برداری رسیدند.

سفر وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در سفر به خوزستان با اشاره به نقش مهم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در افزایش تولید گفت: مهم‌ترین طرح در حال اجرا در استان خوزستان، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است.

وی با اشاره به تولید حدود ۱۴ ملیون تن محصول کشاورزی در استان خوزستان افزود: اجرای این طرح موجب رضایتمندی کشاورزان و افزایش ۳۰ درصدی تراکم کشت در استان شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح مطالعاتی اجرای بخش نخست فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری آغاز شده است، گفت: ۱۲۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار است.

وی با اشاره به طرح‌های پرورش ماهی در استان خوزستان افزود: طرح پرورش ماهی در شهرستان کارون یک اتفاق بزرگی به شمار می‌رود که در استان خوزستان انجام شده است.

بهره ‌برداری از پروژه ‌های برقی خوزستان در سال ۹۹

از ابتدای سال‌ جاری تاکنون بیش از چهار هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال پروژه در شبکه برق تحت نظارت شرکت برق منطقه ای خوزستان به بهره‌برداری رسیده است.

محمود دشت‌بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در این باره گفت: گزارش اقدامات انجام شده در شبکه برق تحت نظارت این شرکت در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در سال ‌جاری نشان می‌دهد پنج پروژه پست برق انتقال و فوق توزیع از ابتدای سال جاری تاکنون در این شرکت به بهره‌برداری رسیده که ظرفیت آنها ۳۲۲ مگاولت آمپر بوده است.

وی افزود: در بخش خطوط نیز ۶ پروژه به بهره‌برداری رسید که در مجموع ۱۸۹ کیلومتر مدار به ظرفیت خطوط شبکه اضافه کرده است؛ علاوه بر افزایش ظرفیت در بخش پست‌ها و خطوط برق، ۶/ ۹ مگاوات به ظرفیت بانک‌های خازنی و ۱۵ کیلومتر مدار به طول هادی پرظرفیت شبکه اضافه شده که درمجموع ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها ۴۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

دشت بزرگ، افتتاح این پروژه‌ها را حاصل خودباوری و استفاده از دانش بومی در صنعت برق کشور دانست و تصریح کرد: این پروژه‌ها در شرایطی به بهره‌برداری رسیده اند که به دلیل کرونا و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌ایم.

گام بلند دولت در افزایش سرانه ورزشی خوزستان

سرانه ورزشی خوزستان طی سه سال گذشته از ۳۳ صدم مترمربع در سال ۹۹ به ۶۶ صدم مترمربع رسید که این موضوع نشان از توجه ویژه دولت به تکمیل پروژه های عمرانی ورزش خوزستان دارد.

در سه سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش عمرانی ورزش استان اختصاص داده شد. در سال ۹۶ اعتبارات عمرانی ورزش استان به یک هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال  افرایش یافت و در سال ۹۷  نیز بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بخش عمرانی ورزش استان اختصاص یافت که از این میزان چهار هزار میلیارد ریال اعتبار مختص سال ۹۹ بود که در نوع خود طی ۴۰ سال گذشته بی نظیر بوده است.

در سال ۹۹ بیش از ۱۰۰ چمن مصنوعی فوتبال افتتاح شد همچنین احداث ۶ سالن چند منظوره و ارائه تجهیزات ورزشی به مدارس و زندان‌ها، اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برای ۲ خانه کشتی ایذه و اندیمشک در این سال در دستور کار قرار گرفت تا پایان دولت به بهره برداری برسند. افتتاح مجموعه ورزشی جانبازان و معلولان از دیگر اماکن مهم ورزشی استان به شمار می رود که پس از ۱۶ سال، افتتاح شد.

اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال برای احداث ۱۲ پروژه ورزشی در خوزستان، افتتاح ساختمان جدید هیات های ورزشی و سالن بوکس خوزستان، اختصاص ردیف بودجه برای نگهداری ورزشگاه غدیر از دیگر اقدامات ورزش خوزستان در سال ۹۹ است.

خوزستان همواره یکی از قطب های اصلی ورزش کشور بوده و ورزشکاران این استان شایستگی حضور در رقابت های آسیایی، جهانی و المپیک را داشته اند؛ در برخی از رشته ها همچون کشتی، وزنه برداری، والیبال، بسکتبال، فوتبال، ورزش های رزمی و ... ورزشکاران بسیار خوب و مطرحی در استان فعالیت می کنند که همگی عضو تیم‌های ملی هستند.

از سال ۹۶ تاکنون بیش از ۲۶۰ پروژه عمرانی ورزشی نیمه تمام در استان خوزستان وجود داشت که بخش زیادی از این پروژه ها با استفاده از ظرفیت قانونی به بخش خصوصی واگذار شد. همچنین ۲۳ پروژه ورزشی دیگر از طریق مشارکت بخش خصوصی به مزایده گذاشته شد که این اقدام بیش از یک میلیارد ریال صرفه اقتصادی داشت.  

صعود تیم فوتبال فولاد خوزستان به جام باشگاه های آسیا

به جرات می توان گفت که مهمترین رویداد ورزشی خوزستان در سال ۹۹، صعود تیم فولاد به جام باشگاه های آسیا بود، چیزی که مردم خوزستان سال ها برای آن لحظه شماری می کردند. تیم فولاد با جذب جواد نکونام کاپیتان سابق تیم ملی کشورمان در لیگ نوزدهم فراتر از انتظار ظاهر شد و در نهایت توانست با قرار گرفتن در جایگاه سوم جدول جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.

نماینده خوزستان در مرحله پلی آف این مسابقات ابتدا باید مقابل العین امارات صف آرایی کند که در صورت برد این تیم به مرحله گروهی مسابقات صعود می کند. آیاندا پاتوسی، فرشاد احمدزاده، لوسیانو پریرا، شهاب گردان، موسی کولیبالی و ایوب والی از مهره های کلیدی فصل قبل این تیم به شمار می روند.

نایب قهرمانی تیم فولاد و عنوان سومی ملی حفاری در لیگ برتر وزنه برداری کشور، عنوان سومی تیم سینا صنعت ایذه در لیگ برتر کشتی فرنگی کشور، قهرمانی تیم پتروشیمی در لیگ برتر تنیس روی میز کشور، قهرمانی تیم فولاد در لیگ برتر فوتبال امیدهای کشور، عنوان دومی تیم خرمشهر در لیگ برتر ووشو بانوان کشور از مهمترین دستاوردهای نمایندگان خوزستان در عرصه ورزش سال ۹۹ بود.

آغاز فرآیند انتخابات شوراهای اسلامی شهر ۱۴۰۰ 

فرآیند انتخابات ۱۴۰۰ که یکی از رویدادهای سیاسی مهم و تاثیرگذار در تاریخ انقلاب اسلامی است با ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها در استان خوزستان از ۲۰ اسفند ۹۹ آغاز شد و در این مرحله سه هزار و ۳۵۷ داوطلب برای نامزدی در انتخابات نام نویسی کردند.

انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه بیست و هشتم خرداد سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شود که تعداد داوطلبان انتخابات شورای شهر در استان نسبت به دور قبل، ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

از تعداد سه هزار و ۳۵۷ داوطلب نام نویسی شده ۲ هزار و ۹۴۶ مرد و ۴۱۱ زن بودند و در مرحله بعد صلاحیت آنها توسط هیات نظارت و اجرایی بررسی می شود. با تایید صلاحیت نامزدهای راه یافته به مرحله بعدی، رقابت آنها برای ورود به شوراهای اسلامی ۸۸ شهر استان خوزستان آغاز خواهد شد.

یک هزار و ۸۵۳ نفر از داوطلبان به صورت حضوری، یک هزار و ۳۰۴ نفر از طریق دفاتر پیشخوان دولت، ۶۰۳ نفر به صورت رایانه‌ای و ۵۹۶ نفر طریق تلفن همراه در این دوره از انتخابات نامنویسی کردند. در این انتخابات ۷۷۶ نفر از داوطلبان به شورای شهر راه می‌یابند.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
شهید شهریور1320

شهید شهریور1320

دریابان غلامعلی بایندر و همرزمان جان‌برکف ...
معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

بهزاد تجری رییس اداره برنامه و بودجه اداره ...
بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

مفهوم بافت تاریخی - فرهنگی بر اساس نظریه ...
تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

سخنگوی دولت از تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ...