دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 90780
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ ، 18:27

خریف جدید فولاد خوزستان را بهتر بشناسید

"النصر"، حریف خوش آوازه عربستانی تیم فولاد در آسیا

خریف جدید فولاد خوزستان را بهتر بشناسید

النصر یکی از باشگاه های ورزشی عربستان سعودی است که مرکزیت آن در پایتخت این کشور، شهر ریاض قرار دارد. این باشگاه در سال ۱۹۵۵ به دست زید بن مطلق الجعبه الدویش المتیری تاسیس شد

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا: النصر حریف فولاد خوزستان در سومین دیدار از بازی های لیگ قهرمانان آسیا، یکی از پرطرفدارترین تیم‌های عربستانی با جام‌ها و افتخارات بسیار به شمار می‌رود.

فولاد در سومین دیدار خود باید فردا (سه‌شنبه) رو در روی النصری قرار بگیرد که از تیم های قدرتمند غرب آسیا محسوب می شود.

"النصر" حریف نام آشنا برای ایرانی‌ها

این تیم زرد و آبی پوش که همیشه از تیم های قدرتمند غرب آسیا قلمداد می شود، برای تیم های فوتبال ایران و مردم کشومان کاملا نام آشنا و شناخته شده است. از جمله بازیکنان مشهور و خاطره انگیز النصری ها برای ما ایرانی ها می توان به "نشاط اکرم" بازیکن عراقی این تیم اشاره کرد. سومین حریف فولاد در گروه D لیگ قهرمانان آسیا در حال حاضر با کسب ۴ امتیاز از دو بازی و با احتساب تفاضل گل بهتر نسبت به فولاد ایران در صدر جدول این گروه قرار گرفته است. ضمن این که حریف فردای فولاد، در حال حاضر با ۲۵ بازی، ۱۰ پیروزی، شش مساوی، ۹ باخت و مجموع ۳۶ امتیاز در رده ششم لیگ حرفه ای عربستان قرار دارد. النصر همچنین فصل گذشته پایین تر از الهلال در لیگ حرفه ای عربستان به نایب قهرمانی این مسابقات بسنده کرد. همچنین این تیم در رقابت های فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا در نیمه نهایی در ضربات پنالتی از تیم فوتبال پرسپولیس ایران شکست خورد و از گردونه رقابت ها حذف شد.

آغاز فعالیت النصر و تاثیر حضور سه فوتبالیست طلایی

النصر یکی از باشگاه های ورزشی عربستان سعودی است که مرکزیت آن در پایتخت این کشور، شهر ریاض قرار دارد. این باشگاه در سال ۱۹۵۵ به دست زید بن مطلق الجعبه الدویش المتیری تاسیس شد و تیم فوتبال این باشگاه بازی های خانگی خود را در استادیوم دانشگاه پادشاه سعود در شهر ریاض پایتخت عربستان برگزار می کند. این باشگاه در ابتدا به عنوان یک باشگاه آماتور و غیرحرفه ای فعالیت می کرد و تا سال ۱۹۶۰ میلادی که به صورت رسمی در ریاست عمومی رفاه جوانان ثبت شد، فعالیت حرفه ای نداشت. در این زمان بود که شاهزاده عبدالرحمن بن سعود، ریاست باشگاه النصر را برای ادامه کار عهده دار شد و تیم النصر بازی های خود را در لیگ دسته دوم فوتبال عربستان شروع کرد. النصری ها در ادامه روند رو به رشد خود توانستند در سال ۱۹۶۳ به لیگ دسته اول عربستان صعود کنند. در طول سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ نیز این باشگاه موفق شد به هشت عنوان قهرمانی در لیگ حرفه ای عربستان، شش جام پادشاهی، سه جام ولیعهدی و سه جام فدراسیون عربستان دست پیدا کند. یکی از نکات جالب در این دوره این است که بیشتر موفقیت‌های این تیم در آن زمان ها حول محور سه فوتبالیست طلایی سعودی به نام های "ماجد عبدالله"، "فهد الحرافی" و "موهایسن جامعان" رقم می‌خورد.

اولین تیم بین‌المللی آسیا

تیم فوتبال النصر در دهه ۱۹۹۰ میلادی نیز در مسابقات داخلی عربستان سعودی به ۹ عنوان قهرمانی، در لیگ برتر به شش قهرمانی، در جام سلطنتی به سه عنوان قهرمانی، در جام حذفی ولیعهد به ۳ قهرمانی و ۲ قهرمانی دیگر در سوپرجام عربستان دست پیدا کرد. این تیم پر افتخار در سطح بین المللی نیز در جام برندگان جام آسیا ۱۹۹۲–۱۹۹۱ به مقام نایب قهرمانی رسید و در جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۵ نیز مقام نایب قهرمانی را از آن خود کرد. همچنین النصر عربستان در جام برندگان جام آسیا ۱۹۹۸-۱۹۹۷ به مقام اول و در سوپر جام آسیا ۱۹۹۸ به مقام قهرمانی رسید. کسب این عناوین و موفقیت ها، النصر را به عنوان نماینده قاره کهن در اولین جام جهانی باشگاهی فیفا که در سال ۲۰۰۰ میلادی در کشور برزیل برگزار شد، رساند. جایی که النصری ها در جایگاه سوم مرحله گروهی ایستادند و برنده جایزه بازی جوانمردانه مسابقات نیز شدند. النصر در آن مسابقات در مقابل تیم های بزرگی از جمله کورینتیانز، رئال مادرید و راجا کازابلانکا پا به میدان گذاشت. به این ترتیب النصر عربستان به عنوان اولین تیم فوتبال آسیایی است که در مسابقات بین المللی شرکت داشته و از این رو هواداران این تیم لقب "بین المللی" را برای تیم محبوب‌شان انتخاب کردند.

روزهای بد

پس از بازنشستگی سه مرد طلایی، النصر دچار افت شدید شد، به طوری که در سال ۲۰۰۷ این تیم فقط توانست در آخرین روز بازی ها از سقوط به دسته پایین تر نجات پیدا کند. این شکست ها و اتفاقات تلخ برای تیمی چو النصر با سابقه درخشان در عربستان و آسیا بسیار سخت و برای هوادارانش غیرقابل قبول بود و باعث شد تا مدیران این باشگاه یک برنامه ریزی طولانی مدت و موثر را برای بهبود شرایط در دستور کار قرار دهند و دگرگونی اساسی در ساختار این باشگاه به وجود آورند.

اوج‌گیری دوباره النصر

تیم فوتبال النصر پس از تغییرات زیاد در کادر فنی و مدیریت خود، یک بار دیگر موفق شد در سال ۲۰۰۸ بالاتر از الهلال، رقیب همشهری و دیرینه خود به پیروزی در جام فدراسیون عربستان دست پیدا کند. این تیم در فصل ۲۰۱۰ لیگ حرفه ای عربستان به مقام سوم رسید و جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نیز به دست آورد. در فصل ۲۰۱۲ - ۲۰۱۳، النصر گام‌های خود را برای بازگشت به دوران طلایی به عنوان غول سعودی‌ها، محکم برداشت و توانست خود را به فینال مسابقات جام ولیعهد برساند اما در بازی فینال در ضربات پنالتی مغلوب الهلال، رقیب سنتی خود شد و از قهرمانی در این مسابقات بازماند. در ادامه کار اما این تیم پر فراز و نشیب عربستانی در فصل ۲۰۱۴ - ۲۰۱۳، یک بار دیگر مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۵ را ازآن خود کرد. آن ها در فصل ۲۰۱۵- ۲۰۱۴ با قهرمانی در لیگ حرفه ای عربستان و صعود به فینال جام پادشاهی عربستان و همچنین راهیابی به نیمه نهایی جام ولیعهدی به دفاع از عنوان قهرمانی خود ادامه دادند. این تیم در فصل ۲۰۱۹ - ۲۰۱۸ نیز مجددا موفق به کسب جام قهرمانی لیگ حرفه ای عربستان، صعود به نیمه نهایی جام پادشاهی و یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شد.

پاورقی

النصر واژه عربی به معنای "پیروزی" است. در باشگاه های دیگر در کشورهای مختلف خلیج فارس نیز از جمله عمان، کویت، بحرین، امارات و لیبی هم تیم‌هایی با نام النصر یافت می‌شوند اما باشگاه عربستانی اولین باشگاهی است که این نام (النصر) را به خود اختصاص داده است. لوگوی این باشگاه نقشه کشور عربستان سعودی را با رنگ های زرد و آبی نشان می دهد. رنگ زرد برای به تصویر کشیدن شن های زرق و برق دار در بیابان های عربستان و رنگ آبی نیز نمایشگر آب های مواج و باشکوه خلیج فارس و دریای سرخِ اطراف شبه جزیره عربستان است. اخیرا طی تصمیمات مقامات این باشگاه لوگوی قدیمی این باشگاه با نمونه جدیدتر، جایگزین شده است اما هنوز هم به شدت نشات گرفته از طرح یا لوگوی پیشین این باشگاه پرطرفدار عربستانی است.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
شهید شهریور1320

شهید شهریور1320

دریابان غلامعلی بایندر و همرزمان جان‌برکف ...
معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

معاونت جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خوزستان معرفی شد.

بهزاد تجری رییس اداره برنامه و بودجه اداره ...
بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

بافت های تاریخی خوزستان نیازمند شهرداری بافت

مفهوم بافت تاریخی - فرهنگی بر اساس نظریه ...
تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور

سخنگوی دولت از تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ...