BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 182095
چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ ، 09:22

آثار هنری پاپیه ماشه سنتی کشمیر، که ارتباط نزدیکی با ظهور اسلام در کشمیر دارد، جزء اصلی بازار زینتی در سراسر جهان است. با این حال، این شکل هنری در حال ناپدید شدن است و تنها تعداد انگشت شماری از صنعتگران در حال انجام آن هستند.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین:صنایع دستی که در آن افراد ماهر با استفاده از مواد مختلف از کاغذ تا سنگ، انواع مختلفی از قطعات خلاقانه را تولید می کنند، یکی از راه های مهم حفظ و ترویج سنت های فرهنگی و هنری در کنار استعدادهای مرتبط با تاریخ و سبک زندگی مردم است. و وقتی صحبت از صنایع دستی می شود، ایالت قدیمی جامو و کشمیر به دلیل آثار هنری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خود به طور گسترده ای شناخته شده است.صنایع دستی کشمیری شامل محصولات پیچیده ای است که به صورت دستی یا با کمک ابزار دستی ساخته می شوند.

پاپیه ماشه از جمله این صنایع دستی، صنایع دستی قدیمی است که توسط میر سید علی همدانی که در قرن چهاردهم میلادی با صنعتگران ماهری از ایران وارد دره شد، به دره وارد شد. صوفی مسلمان میر سید علی همدانی نیز در طول زندگی خود به عنوان «شاه همدان» به معنای «شاه همدان» خطاب می کرد.در گسترش اسلام در منطقه و معرفی بسیاری از صنایع دستی و صنایع به کشمیر مؤثر بود. با ظهور اسلام، پاپیه ماشه به یکی از اصلی ترین حرفه های هنری تبدیل شد و از اهمیت مذهبی قابل توجهی در این دره برخوردار بود. این یکی از قدیمی ترین صنایع دستی است که عمیقاً با فرهنگ و سنت جامعه کشمیری آمیخته است و میراث آن قرن ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.علاوه بر این، برای صدها و هزاران خانوار کشمیری اشتغال ایجاد می کند. محصولات پاپیه ماشه تولید شده محلی برای فروش به مغازه های خرده فروشی محلی و جاذبه های توریستی آورده می شوند و همچنین به بازارهای بین المللی، عمدتا در اروپا صادر می شوند.
 
 
گزارش : اوین علی
عکس نگار: عبید مختار
 
---
 
---
------
 
---

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی

یکی از خصیصه های تمایز انسان و حیوان زبان ...
بهار در ادب فارسی

بهار در ادب فارسی

منوچهری دامغانی بزرگترین شاعر طبیعت گرای ...
امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

امیدوارم با هنرم مروج امور خیر خواهانه باشم

من با هنر زندگی می کنم و آرزو دارم که بتوانم ...
مهمترین وظیفه ما برگزاری اکسپوهایی برای  حمایت از هنرمندان است

مهمترین وظیفه ما برگزاری اکسپوهایی برای حمایت از هنرمندان است

امیر عبیداوی گفت؛ توجه به هنرمندان خطه خوزستان ...