BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 202803
دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ ، 10:48

ساختمان شماره ۲ متروپل شـهر آبـادان که در تقاطع خیابان امیری و خیابان سـیزدهم (کوچه برق) شهر آبادان قرار داشت، در تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۱. فرو ریخت و ریزش آن منجر به از میان رفتن شمار زیادی از کارگران، افـراد حاضر در سـاختمان و همچنین شـهروندان حاضر در محدوده سـاختمان گردید.

 بامداد زاگرس آنلاین -نجلا درخشانی؛

متروپل فروریخت

خبر به این کوتاهی بود اما درد و زخمی به وسعت کل ایران در دل خود داشت.

ساختمان شماره ۲ متروپل شـهر آبـادان که در تقاطع خیابان امیری و خیابان سـیزدهم (کوچه برق) شهر آبادان قرار داشت، در تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۱ه0ش. فرو ریخت و ریزش آن منجر به از میان رفتن شمار زیادی از کارگران، افـراد حاضر در سـاختمان و همچنین شـهروندان حاضر در محدوده سـاختمان گردید.

بیشتر انتقاد‌هایی که در این یک ماه در رسانه‌ها و میان کارشناسان مطرح شده اشاره به ضعف سازه‌ای و ساختاری بنا، عدم رعایت اصول فنی و مهندسی و فساد اداری، داشته است. اما اگر قدری به عقب‌تر برگردیم و سابقه تاریخی و بافت محله‌ی امیری را بررسی کرده و کمترین شناختی از آن داشته باشیم باید اولین خطا را جانمایی این آسمان‌خراش در بافت ریزدانه و تاریخی امیری دانست. بافتی که قدیمیترین محله‌ی شهر صنعتی آبادان بوده و تعدد تک دانه‌های تاریخی و ارزشمند ثبت شده و ثبت نشده در آن، گواهی در تایید این موضوع می‌باشد. بافتی که در نقشه‌های قدیمی‌ای که توسط شرکت نفت ایران و انگلیس ترسیم شده و در آرشیوBP (British Petroleum) می‌باشد، با نام روستای آبادان یا شهر آبادان (Abadan towne/Abadan village) معرفی شده است. دلیل آن هم فرم و منظر بافت بوده که سیمایی سنتی، یک‌دست و ساده داشته است.

 

 

در زمانی نه چندان دور بجای این دو برج، سینمایی وجود داشته به نام متروپل که در سال ۱۳۲۸ه.ش. ساخته شده و داری پانصد مترمربع زیربنا و ۷۰۰ نفر گنجایش بوده است اما در زمان جنگ تحمیلی بخش اعظمی از آن تخریب شده و بعداز جنگ بصورت متروکه باقی ماند. قبل از احداث برجهای متروپل مدتی این فضا به‌عنوان پارکینگ شهرداری استفاده می‌شد و هر کدام از قدیمی‌های شهر از کنارش رد می‌شدند آهی می‌کشیدند و به‌یاد بهترین خاطراتشان که در این سینما سپری کرده بودند، می‌افتادند. مکان خاطره‌ای مهم و تاثیرگذار که بجای بازسازی و احیا با همان کاربری تبدیل شد به دو آسمان‌خراش بی‌هویت و ناهمگون با بافت پیرامونش.

 

---

حیات بافت‌های سنتی به: انسجام و یکپارچگی کالبدی، عملکردی، بصری، هندسی، فضایی و حفاظت از ارزش‌ها وابسته است و معیار انسجام بافت تداوم حضور انسان و خاطرات وی و تقویت حس تعلق‌خاطر افراد ساکن در آن بافت می‌باشد. لذا با حذف هریک از آثار، مکان‌خاطره‌ها و ارزش‌ها، حیات بافت به مخاطره افتاده و خدشه‌دار می‌شود.

«ارزشهای معماری می بایست محافظت شوند چه آنگاه که صحبت از بناهای مفرد به میانه است و چه آن گاه که هستههای کامل شهری مورد نظر است. این ارزشها آنگاه که بیان به زبان حال فرهنگ پیشین بوده و یا علاقهمندی همگانی را پاسخ میگویند میبایست مورد مراقبت قرار گیرند». (کنگره بین المللی معماری مدرن اتن ۱۹۳۳م.)

بافت محله‌ی امیری به‌لحاظ جنبه‌های کالبدی، کارکردی و معنوی آن اهمیتی دو چندان در حوزه حفاظت و مرمت دارد و نیازمند حساسیت بیشتری بوده اما کمتر توجهی به این امر مهم در توسعه‌ی درون‌زای بافت شده است.

«برجها و آپارتمانهای بلندمرتبه یکی از عناصر مهم در بافت شهری بهشمار میروند و توزیع آنها در سطح شهر، به دقت مورد تجزیه و تحلیل فضایی شهرسازان قرار میگیرد. در بلندمرتبهسازی، ضوابط و استانداردهای دقیق بین ارتفاع و فضای باز مدنظر قرار میگیرد. این ضوابط، ارتباطی جداییناپذیر با فضاهای باز شهری دارند» (کتاب سبز شهرداری جلد  2) که در همهی شهرها این ضوابط و استاندارها در طرح تفصیلی ذکر شده و شهرداریها موظف به اعمال آنها هستند.

در طرح‌ تفصیلی آبادان کاربری پیشنهادی برای این مکان شامل چند نوع اعم از: فرهنگی - هنری، پارکینگ و تأسیسات شهری بوده است و حالا چرا مجوز ساخت این مجتمع چند کاربرده با تعدادی کاربری متفاوت پیشنهاد شده جای سوال و تعجب دارد! اما مساله‌ی مهم جانمایی و طراحی یک معماری میان‌افزا بدون نیازسنجی، بدون توجه به هویت، تاریخ، نوع دانه‌بندی بافت پیرامون و درصد اشغال زمین آن می‌باشد.

در معماری‌های میان‌افزا باید اصالت، هویت و ارزش‌های بافت در برگیرنده و میزان یکپارچگی محیط پیرامون با طرح و ساختار جدید مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

---

«مفهوم توسعەی میانافزا از آنجاکه ابعاد مختلفی را در برمیگیرد و در مقیاسهای گستردهای به کار میرود به لحاظ تئوریک نیز متاثر از طیفهای مختلف نظریات و تکنیکها است؛ اما به‌طور کلی می‌‌توان به سه جنبش عمده که موجب بحث توسعەی میانافزا بوده است؛ اشاره کرد: توسعەی پایدار، نوشهرگرایی و رشد هوشمند. این نوع توسعه در مقیاسهای مختلفی صورت میپذیرد و از یک قطعه تا سطح کل شهر را در برمیگیرد. توسعەی میانافزا سادهترین تعبیر از توسعەی درونزا است، که با تاکید بر زمین‌های خالی و رها شدەی درون شهری، سعی دارد توسعه را بر روی این اراضی مجددا اتخاذ کند.» (حاتمی‌نژاد و همکاران، 1394)

بر اساس منشور آتن ۱۹۳۳م. ساختارهای جدید و مورد قبول در بستر تاریخی، آنهایی هستند که با احترام به بناهای اطراف، توجه به حجم، رنگ و نمای بناهای پیرامون، با کالبدی خنثی یا فاقد جاذبه و با توجه به فرم سیما و منظر شهری ساخته شده‌اند.

 

---

برای ایجاد یک معماری میان‌افزا قبل از هرچیزی بررسی بافت و نوع دسترسی‌ها و توجه به اصول و ضوابط مدیریت بحران می‌باشد، که متاسفانه طراحی و جانمایی این بنا کاملا مغایر با اصول و ضوابط تعیین شده در زمان بحران است. برخی از این اصول و ضوابط که در مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان صراحتا بدانها اشاره شده، عبارتند از:

- به منظور کاهش خطر ریزش آوار در مسیر امدادرسانی، پهنای مسیرهای دسترسـی به ساختمان (معبر) میبایستی حداقل برابر 1/3 ارتفاع ساختمان باشد. (بند ۲-۱-۲-۲)

- در ساختمانهای بیش از 6 طبقه، فرم ساختمان بایستی به صورتی باشد که در صورت آسیب دیدن، آوار آن باعث مسدود شدن دسترسی به ساختمان نگردد. (بند ۱-۱-۳-۲)

- شکل  (فرم) کلی ساختمانهای مجاور خیابان اصلی شهر بایستی به گونهای طراحی شود که در صورت تخریب سبب مسدود شدن معبر اصلی نگردد. (بند ۲-۱-۳-۲)

برجهای متروپل در کنار خیابان ۱۲ متری امیرکبیر و کوچه شش متری برق (فرعی سیزدهم) احداث شده‌اند که برج شماره‌ی یک شامل هفت طبقه می‌باشد و برج شماره دو شامل ده طبقه مثبت و یک طبقه منفی بوده است. با نگاهی گذرا به این دو برج میتوان فهمید که هیچکدام‌ از اصول و ضوابط مطرح شده‌ی بالا در طراحی و جانمایی آنها لحاظ نشده است و پس از حادثه‌ی رخ داده و تخریب بخشی از برج شماره دو متروپل که ارتفاعی بیش از سی متر داشت و در مجاورت کوچه‌ی شش متری کم عرضی قرار گرفته بود، به‌دلیل مسدود شدن کامل کوچه و نبود راه دسترسی به بخش‌های انتهایی برج، به ناچار می‌بایست چهار منزل مسکونی را تخریب کنند تا بتوانند هم امداد رسانی را سریعتر انجام دهند هم به آواربرداری سرعت ببخشند و بتوانند محبوس شدگان احتمالی و اجساد فوت شدگان را از زیر انبوهی از آوار خارج نمایند.

بنابراین اگر جانمایی این معماری میان‌افزا بدرستی و براساس اصول و ضوابط انجام شده بود تا این‌ اندازه دخالت در بافت و تخریب بخش زیادی از آن لازم نبود.

---

«ساختوسازهای جدید باید روح زمان حاضر را القاء و بیان کنند، ولی در عین حال طراح آنها باید زمینهی تاریخیای که در متن آن قرار گرفتهاند را مورد توجه قرار دهد. راه‌حل‌ها و مسایل مربوط به طراحی این گونه بناها، بر اساس ارزشها و سنتهای فرهنگی خاص منطقه تاریخی مورد نظر، نوع وضعیت ساختارهای موجود، میزان همگونی با محل و غیره متفاوت خواهد بود».  (فیلدن و یوکیلتو، ۱۹۹۸م)

این مساله مهم و نحوه‌ی طراحی و ایجاد یک ساختمان جدید در بستر تاریخی و طراحی یک معماری میان‌افزا در منشورها و بیانیه‌ها و کنفرانسهای بین المللی زیادی مطرح و راه‌کارها و ضوابطی داده شده اما متاسفانه در اکثر موارد مشابه در ایران توجهی به هیچ‌کدامیک از این رهنمودها نمی‌شود و همواره شاهد عواقب نابهنجار و گاها جبران‌ناپذیر آن بوده‌ایم.

در این راستا به برخی از رهنمودهای بین المللی برای طراحی میان‌افزا در بافت‌های تاریخی اشاره‌ای می‌کنم؛

اولین کنگره بین‌المللی معماران و کاردانان فنی یادمان‌های تاریخی- منشور آتن ۱۹۳۱م. :

- حفظ خصوصیت منطقهی شهری و چشماندازهای زیبا

-عدم استفاده از سبکهای گذشته

- لحاظ کردن بنایی خنثی و فاقد جاذبهای خاص، بهطوری که بر حجم، رنگ و فرم بناهای اطراف غلبه نکند

کنگره ونیز ۱۹۶۴م. :

ساختارهای جدید نباید روابط موجود در بافت (حجم و رنگ) را دگرگون کنند. تعادل اجزا و رابطۀ آن با محیط اطراف جزء اصول پیشنهادی است.

کنگره رم، ۱۹۷۲م. :

از اصالت و استخوانبندی بافت حفاظت شده و به ارتباط حجم و رنگ محیط اطراف آسیبی وارد نشود.

منشور میراث معماری اروپا، ۱۹۷۵م. :

- استفاده از معماری مدرن، مشروط بر رعایت بافت، تناسبها، صورتها، اندازهها و مقیاسهای موجود.

قطعنامه‌ی کنگره‌ی آمستردام ۱۹۷۵م. :

- تدوین قوانین و مقررات مربوط به حجم  (ارتفاع بناها، ضابطههای سطح اشغال زمین)، مکانیابی بناها، به شکلی هماهنگ

- برخورداری معماری معاصر از بالاترین کیفیت موجود

رهنمودهایی برای محوطه‌های میراث فرهنگی اجلاس مشترک ایکروم و ایکوموس ۱۹۸۳م. :

-هماهنگ با ریتم شهری و الگوی مورفولوژیکی بافت

-  تعادل جرم بنای جدید در بافت

منشور گردشگری فرهنگی، ۱۹۹۹م. :

وجوه زیبایی، اجتماعی، فرهنگی، طبیعی و زیست‌محیطی باید مدنظر قرار داده شوند. استفاده از مصالح، مواد و سبک بومی در ساختارهای جدید ارجح است.

منشور نیوزلند، 2010م. :

بنای معماری جدید در فرم یا بافت اصیل اولیه (بافت تاریخی) نقش تکمیل‌کنندگی دارد؛ بنابراین باید از تضادهای نامناسب یا ناسازگاری در فرم، مقیاس، توده، رنگ و مصالح پرهیز شود.

و ...

یکی از مهمترین دلایل و عوامل تشتت و ناهمگونی در طراحی میان‌افزای برجهای متروپل عدم وجود کارشناس بافت تاریخی در شهرداری‌های آبادان و عدم آگاهی واحد شهرسازی این ارگان از اصول و ضوابط طراحی در بافتهای تاریخی می‌باشد. نقصی که در بدنه اکثر شهرداری‌ها وجود دارد و همواره زخم‌های جبران‌ناپذیری را به بافتهای تاریخی و سلامت شهروندان وارد نموده است.

در رابطه با حادثه برجهای متروپل هم اگر از ابتدا و در گام نخست این پروژه بررسی و کارشناسی دقیقی بر موضوع بافت محله‌ی امیری و راهکارهای طراحی میان‌افزا، در شهرداری آبادان صورت پذیرفته بود، قطعا الان نیاز به این مورد نبود که درپی مقصر برای ضعف سازه‌ای باشند.

 

 کارشناسی ارشد مرمت شهری

یاری‌نامه:

حاتمینژاد، حسین، ضرغامفر، مسلم، خادمی، امیرحسین و میرسیدی، محمد. (1394)،  سیاستهای فضایی در برنامهریزی شهری، انتشارات پاپلی.

حبیبی، محسن و مقصودی، ملیحه. (1394)، مرمت شهری؛ تعاریف، نظریه‌ها، تجارب، منشورها و قطعنامه‌های جهانی، روشها و اقدامات شهری، انتشارات دانشگاه تهران.

زنگنه شهرکی، سعید و همتی‌زاده، سمانه. (1394)، حرکت به سوی رشد هوشمند شهری؛ اصول و سیاست‌ها، انتشارات آراد کتاب.

فلامکی، محمدمنصور. (1386)، باززنده‌سازی بناها و شهرهای تاریخی. انتشارات دانشگاه تهران.

قدیری، بهرام. (1385)، ساختارهای جدید در محیط‌های تاریخی، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

فیلدن، برنارد و یوکا یوکیلتو. (1998)، راهنمای مدیریت برای محوطه‌های میراث جهانی، ترجمه‌ی: پیروز حناچی، 1386، انتشارات دانشگاه تهران.

مبحش 21 مقررات ملی ساختمان چاپ 1391 و 1395.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
ساخت جاده میانبر مسجدسلیمان- الیگودرز به کجا کشید؟

ساخت جاده میانبر مسجدسلیمان- الیگودرز به کجا کشید؟

ساخت جاده الیگودرز به خوزستان از طریق مسجدسلیمان، ...
مهران رضایی که بود؟

مهران رضایی که بود؟

در چند روز گذشته مسجد سلیمان یکی از بهترین ...