BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 233893
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، 09:40

آغاز به کار عملیات متروی اهواز

شهردار اهواز خبر داد؛

آغاز به کار عملیات متروی اهواز

شهردار اهواز از آغاز به کار عملیات مترو در این شهرستان خبر داد و گفت: ظرف مدت بسیار کوتاهی پروژه را تحویل خواهیم گرفت و کار پروژه قطار شهری را با پیمانکار جدید آغاز خواهیم کرد.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین وبه نقل از مهر: رضا امینی  اظهار کرد: شهر اهواز سومین کلان‌شهر ایران از حیث مساحت و هشتمین کلان‌شهر از نظر جمعیت است؛ مساحت شهر اهواز قریب به ۲۰ هزار هکتار است که سه هزار هکتار مساحت آن معابر شهری است که روی آن آسفالت کشیده شده است.

وی بیان کرد: برای رفع بیش از ۵۰ درصد مشکلات اهواز به بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز است؛ یکی از این مشکلات مترو است که پس از پیگیری‌های مکرر اکنون به نتیجه رسیده و حکمش صادر شده و ظرف مدت بسیار کوتاهی پروژه را تحویل خواهیم گرفت و کار پروژه قطار شهری را با پیمانکار جدید آغاز خواهیم کرد.

شهردار اهواز اضافه کرد: سالی که قطار شهری در اهواز شروع شد، ۵۰ درصد از هزینه انجام کار را دولت و بر اساس قانون جامع حمل و نقل ریلی مصوب مجلس شورای اسلامی تقبل و از طریق انتشار اوراق مشارکت پرداخت کرده است.

امینی با بیان اینکه شهرداری اهواز در سال ۱۳۸۳ از بانک بحرینی وام گرفته است، تصریح کرد: این وام حدود هفت میلیارد تومان بوده که برای آزادسازی خیابان نهج‌البلاغه گرفته شده که به مدت ۱۷ سال اقساطش پرداخت نشده بود، سال گذشته قصد تسویه‌اش را داشتیم که ادعای بانک ملت ۴۸۵ میلیارد تومان بود و اعلام کردند اگر تا اسفندماه پرداخت نشود، این مبلغ به عدد ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد؛ این امر از طریق مسئولان کشوری پیگیری و این وام با مبلغ ۱۴۹ میلیارد تومان تسویه حساب شد.

وی افزود: سال گذشته نیز ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس گرفته شد و وزارت کشور برای سال آینده قول یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را داده است که در ۱۷ سال گذشته استفاده نشده است.

شهردار اهواز تصریح کرد: هم‌اکنون حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر در شهرداری اهواز مشغول به کار هستند؛ در این شهرداری امپراطوری پیمانکاران شکل گرفته بود که که حدود ۷۰۰ نفر از پیمانکاران را خارج کرده و در مجموعه دیگری به صورت ترک تشریفات قرارداد بستیم و آنها را ساماندهی کردیم.

امینی اضافه کرد: پیمانکار به جای اینکه ۱۰۰ دستگاه خودروی حمل زباله، نظافت و رفت و روب داشته باشد، ۲۰ دستگاه داشت که آن هم تنها در ۲ منطقه کار می‌کرد.

وی با اشاره به دریافت مبلغ یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان سهم عوارض آلایندگی مربوط به سال‌های ۹۳ تا ۹۶ بیان کرد: از مبلغ دریافتی ۴۷۰ میلیارد تومان برای پل شهید قربانی (مجاور دانشگاه شهید چمران)، ۳۵۰ میلیارد تومان برای تقاطع L۳۰۰ و L۴۰۰ پل شهید کجباف، ۳۲۰ میلیارد تومان برای هشت منطقه شهرداری با میانگین هر منطقه ۴۰ میلیارد تومان برای آسفالت هزینه شده است.

وی گفت: مطالبات شهرداری بابت عوارض آلایندگی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که باید تلاش کنیم تا آن را از دولت بگیریم.

لزوم آسفالت‌سازی ۱۰ میلیون متر مربع در اهواز

شهردار اهواز گفت: در سال ۱۴۰۰ شهر اهواز به میزان ۳۶۰ هزار متر مربع آسفالت شده بود که در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع رسید، همچنین در سه ماه نخست امسال نیز ۴۵۰ هزار متر مربع بوده است. مساحت معابر اهواز ۳۰ میلیون متر مربع است که ۱۰ میلیون متر مربع آن نیاز به آسفالت دارد و بر اساس حساب کارشناسی ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا در سه سال این کار انجام شود.

امینی از مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و تصریح کرد: از او قول ۵۰ هزار تن قیر رایگان گرفتیم که در سفر اخیر دولت به خوزستان ۳۰ هزار تن آن به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب شد، یک هزار میلیارد تومان نیز بودجه شورای شهر کلان‌شهر اهواز مصوب کردند که در سال ۱۴۰۲ باید برای آسفالت هزینه شود.

وی افزود: قریب به یک هزار میلیارد تومان اعتبارات بانکی دریافت کرده یا در حال دریافت هستیم که از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان به اتوبوسرانی اختصاص داده شده که با آن ۱۲۹ دستگاه اتوبوس خریداری شد و اکنون ۴۲ دستگاه آن وارد شهر شده‌اند؛ ۴۰ میلیارد تومان در حوزه پسماند و ۵۰ میلیارد تومان هم برای سازمان خدمات موتوری بوده است.

شهردار اهواز عنوان کرد: زمانی که کارم را شروع کردم خدمات موتوری تنها یک دستگاه زباله داشت که در این مدت با بازسازی دستگاه‌های درون پارکینگ و انبارها تعداد آن را به ۴۰ دستگاه رسانده‌ایم، با وام گرفته شده به همین مقدار ماشین خریداری شده که ظرف ۲ ماه آینده کاربری آنها نصب و به حوزه خدمات موتوری اهواز اضافه می‌شوند.

اهواز به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد

امینی گفت: کل اتوبوس‌های شهر اهواز ۸۰ دستگاه بود و بر اساس استانداردها به ازای هر هزار نفر یک اتوبوس لازم است یعنی شهر اهواز نیاز به یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دارد؛ در بخش تاکسیرانی باید حداقل ۶ هزار دستگاه در اهواز وجود داشته باشد که در حال حاضر یک هزار و ۹۰۰ دستگاه است و بیش از نیمی از آنها به جهت فرسودگی مناسب نیستند.

وی ادامه داد: ۵۰ دستگاه تاکسی ون به ارزش ۲۱ میلیارد تومان خریداری کرده‌ایم که ۱۱ دستگاه هفته گذشته وارد شهر شده و قول این را داده‌اند که مابقی هم به ترتیب وارد شهر شود.

شهردار اهواز با بیان اینکه ۶ هزار و ۳۶۳ دست فروش در بازارچه‌های غیررسمی اهواز در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: بزرگترین بازارچه غیررسمی، جمعه بازار بود که یک ماه گذشته به ضلع شرقی بهشت آباد رفتند، یک هزار و ۸۱۵ نفر آنها ساماندهی شدند؛ همچنین مقرر شده تا پایان سال جاری پنج بازارچه غیررسمی نادری، جمعه بازار، صدف، وردی مسجدسلیمان – اهواز و سه راه خرمشهر ساماندهی خواهند شد تا این منظر زشت شهری از بین رود.

امینی در خصوص بودجه شهرداری اهواز گفت: سال ۱۳۹۹ بودجه شهرداری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، سال ۱۴۰۰ مبلغ سه هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۱ مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

وی، سرانه فضای سبز شهر را ضعیف خواند و اظهار کرد: میزان سرانه فضای سبز شهر ۳.۲ شهرهای دیگر است و دلیلش این است که ۳۰ درصد فضای سبز اهواز شبکه آب خام دارد و مابقی آن با تانکر آبیاری می‌شود؛ شبکه آب خام فضای سبز شهر اهواز به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهرداری اهواز گفت: بر اساس آخرین و کمترین قیمتی که مشاوران برآورد کرده‌اند برای شبکه دفع آب‌های سطحی مبلغ ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا در زمان بارش‌ها آب‌های سطحی در شهر نماند.

امینی عنوان کرد: برای هفت ورودی شهر مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده تا بتوان آن را آبرومند کرد ولی اگر نمادهای، آیتم‌ها و المان‌های فرهنگی، صنایع، دفاع مقدس و ورزش را بخواهیم استفاده کنیم، بیش از هشت هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
چرا تابلوی هنرمند ایذه‌ای از بین رفت؟

چرا تابلوی هنرمند ایذه‌ای از بین رفت؟

به گفته رجبی‌زاده این اثر در 8 ماه گذشته ...
فرصت از دست رفته! یا فرصت طلایی خوزستان!!!

فرصت از دست رفته! یا فرصت طلایی خوزستان!!!

استان خوزستان به دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی ...
استان خوزستان ،  استاندار بومی و کاردان می خواهد

استان خوزستان ، استاندار بومی و کاردان می خواهد

دکتر حاجتی با سال‌ها حضور بعنوان معاون استاندار ...
انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

مشکلات که متاسفانه زیادهست به شاعر اسلامی ...