سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 234021
جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ ، 11:00

بررسی بازیکنان صادره از لیگ‌های ایران، استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن به خارج از این کشور نشان می دهد سرعت لژیونرسازی در فوتبال ایران با افت فاحشی روبرو شده است

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا: زمان کمی تا شروع رقابت‌های فوتبالی در سراسر جهان از جمله ایران باقی مانده است و تیم‌های مختلف در حال تقویت خود هستند. شایعات مختلفی نسبت به انتقال بازیکنان ایرانی بین تیم‌های لیگ برتری شنیده می‌شود و حتی شایعه بازگشت لژیونرهایی مانند سعید عزت‌اللهی هم وجود دارد. طی روزهای اخیر امیرحسین حسین‌زاده بعد از یک سال حضور در اروپا به خانه برگشت.

این اخبار در حالی است که تنها فوتبالیست ایرانی که توانسته لژیونر شود و در لیگی به جز ایران بازی کند، محمدامین حزباوی است. مدافع فصل گذشته فولاد خوزستان با عقد قراردادی ۵ ساله به السد قطر پیوست تا ادامه فوتبال این بازیکن ۱۹ ساله در لیگ ستارگان قطر رقم بخورد.

برخلاف سال‌های قبل، لیگ ایران نتوانسته بازیکن و استعدادی را تولید کند که بتوان آن را حتی به لیگ‌های درجه ۲ و درجه ۳ اروپایی صادر کرد و حتی بسیاری از لژیونرها در حال برگشت به فوتبال ایران هستند. البته این در حالی است که بازیکنانی مثل مهدی قایدی و محمد محبی به صورت قرضی در استقلال توپ می‌زدند و با اتمام قرارداد قرضی یک ساله‌شان به تیم‌های خود بازگشتند و البته به الاتحاد کلبا امارات و روستوف روسیه منتقل شدند.

 

---

این اتفاق این نکته را یاد آوری می‌کند که فوتبال پایه در ایران جدی گرفته نمی‌شود و برای تیم‌های پایه نتیجه‌گرایی اولویت بالاتری نسبت به بازیکن‌سازی دارد. از سوی دیگر بسیاری از استعدادها با گیر افتادن در دام دلال‌ها، مسیر خود را گم می‌کنند و باعث می‌شوند استعدادشان خیلی زود سوخته شود و از مسیر رشد خارج شوند. این جدی گرفته نشدن فوتبال پایه سبب شده بازیکنان مستعد در سنین بالای ۲۲ یا ۲۳ سال در فوتبال ایران دیده شوند و تا بخواهند تجربه کسب کنند، سن‌شان از حدی که تیم‌های خارجی به دنبال آن‌ها باشد، بیشتر شده است.

 

---

کمی دوتر از ایران در لیگ‌های معتبر شرق آسیا یعنی جی لیگ ژاپن، کی لیگ کره‌جنوبی و ای لیگ استرالیا لژیونرسازی را افزایش دادند و این آمار بیش از ۱۵ برابر لیگ ایران است. بررسی فصل گذشته این سه لیگ معتبر آسیایی نشان می‌دهد سطح اول لیگ کره‌جنوبی توانسته ۱۵ لژیونر را چه به صورت دائم و چه به صورت قرضی به لیگ‌های مختلف صادر کند. در این بین حدود ۳۰ درصد این بازیکنان به لیگ‌های درجه دو اروپایی نظیر بلژیک و اسکاتلند ترانسفر شده‌اند.

 

این آمار در لیگ استرالیا بیشتر است و آن‌ها در فصل گذشته ۱۹ لژیونر را به صورت دائم و قرضی به کشورهای دیگر فرستاده‌اند. عمده انتقال بازیکنان استرالیایی به کشورهای اروپایی بوده و لیگ استرالیا با وجود داشتن تعداد تیم‌های کم‌تر نسبت به ژاپن و کره‌جنوبی، توانسته آمار خوبی در لژیونرسازی داشته باشد.

با این وجود ژاپنی‌ها نشان داده‌اند در همه رشته‌ها در حال پیشرفت چشمگیری هستند و فوتبال هم از این قائده مستثنی نیست. ۳۰ بازیکن ژاپنی در فصل ۲۳-۲۰۲۲ توانسته‌اند با قراردادهای قرضی و دائمی به لیگ‌های دیگر بروند و لژونر شوند. کره‌جنوبی در آسیا و اسکاتلند در اروپا، عمده مقصد بازیکنان ژاپنی است که قصد بازی در خارج از این کشور را داشته‌اند. همچنین بسیاری از بازیکنان ژاپنی که از فصول قبل لژیونر شده‌اند، روز به روز در حال پیشرفت هستند و برخلاف عملکرد نزولی لژیونرهای ایرانی، در حال بررسی پیشنهادات خود از تیم‌های درجه یک و دو اروپایی هستند.

 

 

جدی نگرفتن فوتبال پایه، نفوذ زیاد دلالان و نوسانات زیاد قیمت بازیکنان در لیگ داخلی و هم‌چنین اعتماد نکردن به بازیکنان جوان در تیم‌های بزرگ به خصوص لیگ برتری سبب شده کارخانه لژیونرسازی ایران با مشکل جدی مواجه شود و انتصابات در فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و حتی فوتبال پایه در مسیر بهبود این موضوع نیست و بعید نیست در آینده‌ای نزدیک این کارخانه حتی تعطیل شود.

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
برگزاری فیستوال استعدادیابی مدارس فوتبال اهواز

برگزاری فیستوال استعدادیابی مدارس فوتبال اهواز

در این فیستوال بازیکنان برتر شناسایی شدند ...
شاهین اهواز و برنامه های بزرگ در فوتبال استان خوزستان.

شاهین اهواز و برنامه های بزرگ در فوتبال استان خوزستان.

از مسعود نوروزی سر مربی تیم بزرگسالان خواستیم ...
فقدان امکانات ما را شرمنده کوهنوردان کرده است!

فقدان امکانات ما را شرمنده کوهنوردان کرده است!

اقبال از علاقه مردم ایذه به حضور در کوهستان ...
فوتسال فولاد خوزستان به دنبال تکرار قهرمانی در دنیا

فوتسال فولاد خوزستان به دنبال تکرار قهرمانی در دنیا

کسب ۵ عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی کشور،قهرمانی ...