دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 234073
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ، 18:00

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۱ هزار و ۷۸۸ کلاس درس در قالب ۴۷۰ پروژه آموزشی و پرورشی در سطح استان در حال ساخت است که زیربنای این پروژه ها بالغ بر ۲۴۰ هزار مترمربع می باشد.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان، محمد سعیدی پور به‌مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار با اصحاب رسانه استان دیدار کرد و طی یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست با تبریک روز خبرنگار، گفت: خبرنگاران پرچمداران جریان آگاهی بخشی هستند.‌ پرسشگری و مطالبه گری رسالت بزرگ خبرنگار است که مسئولین را‌ وادار به پاسخگویی و شفاف سازی می‌کند.
۴۷۰ پروژه آموزشی فعال در استان خوزستان سعیدی پور در خصوص وضعیت فضاهای آموزشی استان خوزستان گفت: طبق آخرین آمار ۹۲۲ هزار دانش آموز در ۴۱ هزار کلاس درس واقع در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه دولتی سطح استان در حال تحصیل هستند، که از بین این مدارس،  ۱۵ درصد نیازمند مقاوم سازی (۸۵۵ فضای آموزشی) و ۱۹ درصد نیز مدارس نیازمند تخریب و بازسازی (۱۰۸۳ فضای آموزشی) می باشند.

 


وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۱۴ کلاس درس نوساز تحویل شد، افزود: از این میان ۲۸۶ کلاس درس شامل مدارس تخریب و بازسازی شده بود.


در حال حاضر نیز ۱ هزار و ۷۸۸ کلاس درس در قالب ۴۷۰ پروژه آموزشی و پرورشی در سطح استان در حال ساخت است که زیربنای این پروژه ها بالغ بر ۲۴۰ هزار مترمربع می باشد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان، افزود: هدف گذاری ما تحویل ۵۲۳ کلاس درس در زیربنایی بالغ بر ۴۸ هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر ۴۶۰ میلیارد تومان تا مهرماه و آغاز سال تحصیلی است ، به طور مجموع و تا پایان سال ۱۴۰۲،  تعداد کلاس‌های تحویلی استان به ۹۰۰ کلاس درس خواهد رسیدکه رشد ۲/۵ برابری را نسبت به پروژه های تحویلی سال گذشته نشان می دهد.
سعیدی پور همچنین اظهار داشت: خوشبختانه با جذب اعتبار جدید تعداد ۴۶ مدرسه با ۳۵۳ کلاس درس در سطح استان که سالیان متمادی تعطیل بوده اند در چند ماه گذشته مناقصات آن ها برگزار گردید و عملیات اجرایی آن ها آغاز شد.
وی در خصوص وضعیت سرانه فضای آموزشی استان خوزستان اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی بطور سالانه محاسبه شده که این شاخص هم اکنون، ۴.۹۳ مترمربع می باشد، با هدف گذاری که تا پایان سال کرده‌ایم و با لحاظ رشد جمعیت دانش آموزی به میزان ۱۰ هزار نفر، پیش بینی می کنیم سرانه فضای آموزشی استان به ۵.۰۷ مترمربع برسد.

اجرای طرح‌های شهید پناهی و شهید سرایداران

مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ کلاس درس سنگی در بعضی مناطق بیان کرد: از مجموع ۱۲۴۰ کلاس درس سنگی استان در سال ۱۳۹۹ تاکنون ۵۰ درصد این کلاس ها وارد فاز عملیاتی شده اند که از این تعداد، ۴۰۰ کلاس درس تحویل داده شده است و ۲۲۵ کلاس درس نیز در دست اجرا می باشد.
وی ادامه داد: طرح شهید پناهی نیز  با هدف حذف مدارس کانکسی مستقل و مدارس سنگی خشکه چین با تعداد دانش آموز بالای ۱۰ نفر از مهرماه ۱۴۰۱ آغاز شد. استان خوزستان در این طرح تعداد ۱۶ پروژه با ۳۳ کلاس درس در حال ساخت دارد که همگی این مدارس تا مهرماه ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهند رسید.
مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان با اشاره به طرح شهید آرشام سرایداران گفت: برای حذف ۱۶ مدرسه چیزی معادل ۹۰ کلاس درسی  امسال این طرح با اعتباری یکصد میلیارد تومان پایه گذاری شد؛ مجریان این طرح سازمان نوسازی، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) هستند که در این باره جلساتی در استانداری خوزستان برگزار و مقرر شد ۷۰ درصد استان و ۳۰ درصد قراگاه امام حسن مجتبی(ع) تقبل کند.
این طرح حداکثر تا یک ماه آینده اجرایی می شود و کلنگ زنی این طرح در شهرستان هایی از قبیل: مسجدسلیمان، ایذه و سردشت دزفول زده میشود.پیشرفت این پروژه در حال حاضر بالا ۷۰ درصد است و نیمه ای از این پروژه‌ها در حال افتتاح هستند.

خوزستان رتبه برتر جذب مشارکت خیرین مدرسه ساز

مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان ضمن تقدیر از مشارکت قابل توجه خیران مدرسه ساز، گفت: خوزستان در چندسال اخیر همواره حائز رتبه های برتر در زمینه جذب مشارکت خیرین مدرسه ساز بوده به طوری که در جشنواره خیرین سال گذشته میزان تعهد ثبت شده خیرین مدرسه ساز  به رقم ۴۹۲ میلیارد تومان رسید.
وی با اشاره به روند رو به رشد مشارکت مردمی در مدرسه سازی، خاطر نشان کرد: از مجموع ۵۲۳ کلاس درس تحویلی استان تا مهرماه ۱۴۰۲ تعداد ۴۹۳ کلاس درس (۹۵درصد) و رقمی بالغ بر ۱۱۲ میلیارد تومان با مشارکت خیرین عزیز مدرسه ساز می باشد که سهم خیران حقوقی ۳۹۳ پروژه است.

استانداردسازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس

سعیدی پور در بخش دیگری از این نشست به ضرورت استانداردسازی سامانه های سرمایشی و گرمایشی مدارس اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ کولر گازی در سطح استان توزیع شد و طبق برنامه تا مهرماه ۱۴۰۲ نیز تعداد ۱۰۰۰ کولر گازی با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال در اختیار دانش آموزان عزیز قرار می‌گیرد و در خصوص استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس نیز سال گذشته ۸۰۰ کلاس درس تا مهرماه ۱۴۰۲ نیز تعداد عداد ۴۰۰ کلاس درس از وسایل گرمایشی استاندارد بهره‌مند می شوند.
وی در ادامه با اشاره به کولرهای انبار تملیکی در استان خوزستان گفت:  در این باره نشستی در استان خوزستان برگزار شد و مقرر شد از سه هزار کولر مورد نیاز  دو هزار کولر را انبار تملیکی تامین کند و یک هزار کولر دیگر مورد نیاز را هم اداره کل نوسازی مدارس تامین کند.

توسعه هنرستان ها و فضاهای آموزشی کودکان استثنایی

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان توسعه هنرستان ‌ها و رشته های مهارتی را از سیاست های وزارت آموزش و پرورش و منطبق بر سند تحول دانست و عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ دو فضای هنرستانی در شهرستان های ماهشهر و کارون با ۱۵ کلاس درس به بهره برداری رسید و تا مهرماه ۱۴۰۲ نیز دو فضای دیگر با ۲۴ کلاس درس به بهره برداری خواهد رسید.
سعیدی پور در پاسخ به سوالی درباره ساخت مدارس دانش اموزان با نیازهای ویژه ، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ یک مدرسه ۹ کلاسه کودکان استثنایی در شهرستان کارون به بهره برداری رسید و برنامه ریزی شده است که تا مهرماه ۱۴۰۲ تعداد ۳ مدرسه دیگر با ۴۰ کلاس درس در شهرستان های اهواز و باوی به بهره برداری برسد.

بهسازی و شاداب سازی مدارس با طرح شهید عجمیان

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان به اجرای «طرح شهید عجمیان» با همکاری مشترک قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و سازمان نوسازی مدارس اشاره کرد و افزود: این طرح در نظر دارد با بسیج نیروهای جهادی درون و بیرون از آموزش و پرورش و با کمک نهادهای حاکمیتی نسبت به بهسازی و شاداب سازی و تعمیرات مدارس در مناطق کم برخوردار اقدام نماید تا با ایجاد فضایی ایمن تر، زیباتر و شاداب تر دانش اموزان و اولیای مدرسه را در پیشبرد اهداف والای تعلیم تربیت یاری نماید.
این طرح با نام مبارک این شهید والامقام از اسفندماه سال ۱۴۰۱ آغاز گردیده است که در این طرح در اسفندماه تعداد ۴۰ مدرسه در سطح استان شاداب سازی شد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا مهرماه ۱۴۰۲ نیز تعداد ۶۰ مدرسه شاداب سازی خواهد شد.
مولدسازی املاک مازاد و مدرسه سازی سعیدی با اشاره به طرح مولدسازی در استان خوزستان گفت: در حال حاضر ۳۰ ملک شناسایی شده است، که  ۱۵ تا از این پروژه ها در ویترین فروش به ارزش ۲۰ میلیارد تومان است.
همچنین در این باره هدف گذاری شده است تا پایان ۱۴۰۲ بتوانیم ۹۰ ملک را معادل چهارصد میلیارد تومان شناسایی و به فروش برسانیم.

توزیع تجهیزات مدارس

مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان در بخش پایانی صحبت های خود به توزیع تجهیزات مدارس اشاره کرد و افزود: در سال گذشته انواع تجهیزات اداری، کلاسی، آموزشی در سطح استان توزیع شد که  ۱۵ میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات هنرستانی هزینه شده است. سعیدی پور بیان کرد: تا مهرماه نیز کاروان توزیع تجهیزات مدارس طبق نیاز سنجی صورت گرفته شامل میز و نیمکت های دانش آموزی، تجهیزات اداری و وسایل هوشمندسازی در سطح مناطق آموزش و پرورش توزیع می شود.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار