یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 324425
یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ، 18:48

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از آغاز حلقه‌گذاری فلامینگوها در زیستگاه‌های آبی استان از اواخر اردیبهشت‌ماه خبر داد.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایسنا:سید عادل مولا  اظهار کرد: هر ساله تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر و بومی از جمله فلامینگوها هستند. عمده زیستگاه‌های فلامینگوها که اهالی محلی به آن‌ها «پرنده آتشی» می‌گویند، در جاهایی است  که شوری آب نسبتا بالا است تا این پرندگان بتوانند غذاهای مناسب تامین و همچنین تخم‌گذاری کنند. 

وی افزود: تالاب شادگان زیستگاه شاخص فلامینگوها در خوزستان است و تالاب هورالعظیم و میکرو تالاب‌های دیگر نیز علاوه بر اینکه محل حضور فلامینگوها هستند محل تخم‌گذاری این پرندگان هم هستند. 

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: طبق آماری که داریم هر ساله تخم‌گذاری فلامینگوها از اوایل بهار در جزایر و قسمت‌های جنوب شرقی تالاب شادگان آغاز می‌شود و جوجه‌ها اواخر خردادماه از مادر جدا می‌شوند و فصل تخم‌گذاری و جوجه‌آوری فلامینگوها با پایان بهار به پایان می‌رسد. 

وی بیان کرد: در این بازه زمانی با تشکیل تیم‌های کارشناسی و با استفاده از همیاران محلی، مراقبت از پرندگان و آشیانه‌ها با گشت‌های آبی و گشت‌های پیاده انجام می‌شود. 

مولا با اشاره به حضور هر ساله فلامینگوها در زیستگاه‌های خوزستان عنوان کرد: وضعیت حضور فلامینگوها در تالاب‌های خوزستان خوب است زیرا برای زیست در تالاب‌ها نیازی به آب روان ندارند و اگر زیستگاه آب داشته باشند در محل می‌مانند، بنابراین عمدتا آمار خوبی از وجود فلامینگوها در تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان داریم. 

وی افزود: هر سال به جز سال گذشته ردیف اعتباری برای حلقه‌گذاری فلامینگوها در نظر گرفته می‌شد. امسال نیز کار حلقه‌گذاری از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز و در اواخر خردادماه تمام می‌شود. با این کار جوجه‌هایی که قدرت راه رفتن پیدا می‌کنند، ثبت و بیومتری می‌شوند؛ در این روند، حلقه شناسایی به پاهای جوجه فلامینگوها زده می‌شود تا در صورتی که در هر نقطه‌ای در سراسر جهان مشاهده شوند بر اساس کد حلقه‌گذاری شده شناسایی شوند. 

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص زیستگاه‌های فلامینگوها گفت: برخی از این پرندگان مهاجر و برخی جوجه‌آور هستند. پرندگان مهاجر زمستان‌گذری داریم که مهاجرت آن‌ها از اواخر مهرماه شروع می‌شود و زمستان‌گذری‌شان تا اوایل فروردین‌ماه ادامه دارد. برخی پرندگان مهاجر جوجه‌آور هستند که در فصل بهار تخم‌گذاری می‌کنند و در فصل پاییز مهاجرت می‌کنند و مهاجرت این پرندگان، بیشتر غربی به شرقی یا شرقی به غربی است. 

وی عنوان کرد: علاوه بر فلامینگوهای بومی، برخی فلامینگوها از عرصه‌های شمالی و بخشی از آن‌ها نیز از اروپا به خوزستان مهاجرت می‌کنند.

مولا عنوان کرد: سال گذشته ۷ هزار جفت فلامینگوی جوجه‌آور و ۱۲ هزار فلامینگوی مهاجر در تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان حضور داشتند و در مجموع حدود ۲۰ هزار فلامینگو بودند.

وی بیان کرد: در خوزستان، فلامینگوهای کوچک به ندرت مشاهده شده و دو سال پیش مشاهده دو فلامینگوی کوچک گزارش شده است.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

مشکلات که متاسفانه زیادهست به شاعر اسلامی ...
عوارض کسب و پیشه برای سال  ۱۴۰۱ افزایش نخواهد یافت

عوارض کسب و پیشه برای سال ۱۴۰۱ افزایش نخواهد یافت

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ...
تکریم  ومعارفه دردادگستری اندیکا

تکریم ومعارفه دردادگستری اندیکا

لهراب دراین مراسم به شرایط فعلی جامعه اشاره ...
روح الله عمادی ، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان شد

روح الله عمادی ، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان شد

با حکم اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب ...