BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 404556
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ ، 08:11

کشور ایران، با توجه به دارا بودن رتبه دهم جهانی از جهت داشتن جاذبه‌های تاریخی و باستانی و رتبه پنجم در جاذبه‌های طبیعی و همچنین با توجه به ظرفیت‌های فراوان مذهبی، پزشکی و فرهنگی برای جذب گردشگران، هنوز تا نقطه مطلوب در رشد این صنعت فاصله زیادی دارد.

 بامداد زاگرس آنلاین :اشکان مرادی:  صنعت گردشگری بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت خدماتی و یکی از پربازده‏ترین بخش‏های اقتصادی در جهان است و امروزه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار شده و بر روند رشد و توسعه ی اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه تاثیر بسیار مثبتی داشته و به منزله ی پدیده ای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توجه اغلب دولت ها، مسئولان ملی و محلی را به خود جلب کرده است. گسترش جهانی گردشگری، موجب رشد اقتصادی و اشتغال در بخش های مرتبط، از حمل و نقل تا کشاورزی و ارتباطات شده و پیشبینی می شود این صنعت در ۷ تریلیون دلار از اقتصاد جهانی مشارکتی غیرمستقیم و تقریبا ۲۶۰ میلیون شغل مرتبط با این صنعت وجود دارد و این آمار برابر است با ۹ درصد تولید ناخالص جهانی، یک دوازدهم اشتغال،۵ درصد از سرمایه گذاری و ۵ درصد از صادرات جهان.

 

---

   کشور ایران، با توجه به دارا بودن رتبه دهم جهانی از جهت داشتن جاذبه‌های تاریخی و باستانی و رتبه پنجم در جاذبه‌های طبیعی و همچنین با توجه به ظرفیت‌های فراوان مذهبی، پزشکی و فرهنگی برای جذب گردشگران، هنوز تا نقطه مطلوب در رشد این صنعت فاصله زیادی دارد. علی رغم اینکه مطابق آمار بانک جهانی، تعداد گردشگران بین المللی ورودی به کشور طی سال های اخیر رشد داشته اما مقایسه ایران با سایر کشورها نشان می دهد که رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری گردشگری تغییر چندانی نداشته است. گردش مالی حاصل از صنعت گردشگری در جهان در یک سال گذشته بالغ بر یک تریلیون دلار بوده و ایران از این میزان، فقط ۰.۶ درصد بهره مند گشته و صنعت گردشگری عامل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۶ درصد اشتغال کشور است.

 

---

    در برنامه هفتم توسعه که سیاست های کلی آن توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، یکی از بندها به توسعه صنعت گردشگری اختصاص داده شده و هدف رسیدن به جذب ۱۵میلیون گردشگر در سال است که بررسی‌ها نشان می‌دهد زیرساخت‌های کافی برای جذب ۱۵میلیون گردشگر هدف گذاری شده در برنامه هفتم وجود نداشته و در صورت عدم حمایت مناسب، این صنعت به جای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال به سمت رکود و از دست رفتن فرصت ها، خواهد رفت.

 

---

    «استان خوزستان» با موقعیت ژئوپولیتیکی خاص، همجواری با خلیج فارس و مرزهای وسیع آبی و خاکی، برخورداری از سه مجموعه تاریخی ثبت جهانی، چندین اثر باستانی شاخص و محوطه های تاریخی، مراکز مذهبی و  یادمان های دفاع مقدس، مسیر اربعین حسینی و محور راهیان نور، جاری بودن یک سوم آب‌های جاری کشور، منابع طبیعی و محیط زیست غنی، جوامع محلی و اقوام و آداب و رسوم خاص، مشاهیر و نخبگان، موسیقی و آوازهای فاخر، غذاهای محلی متفاوت، صنایع دستی ارزشمند با وجود ۵شهر ملی صنایع دستی، دارا بودن بیش از ۱۰۰روستای هدف گردشگری و ... می تواند دروازه ی ورود و جذب گردشگران به ایران باشد.
   اما دهه هاست توسعه گردشگری استان خوزستان با توجه به ظرفیت ها و مزیت های فراوان اشاره شده که هرکدامشان به تنهایی می توانست محور توسعه ی یک استان باشد در پیچ و خم توسعه نیافتگی در جا زده و زیرساخت‌های این صنعت همپای ظرفیت‌های آن توسعه نیافته است.

---


   مهمترین چالش های پیش روی توسعه گردشگری در استان خوزستان را می توان به: نبود یک برنامه جامع اجرایی توسعه گردشگری، عدم نگاه صحیح برنامه ریزان در ارزش گذاری و چرخه توزیع بودجه و اعتبارات استانی، عدم سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در توسعه زیرساخت های گردشگری، عدم مرمت و آمایش بناها و آثار تاریخی، عدم احداث موزه های عمومی و تخصصی، ضعف حفاظت از محیط زیست و ساماندهی جاذبه های طبیعی، تعداد قلیل راهنمایان و تورگردان های تخصصی، عدم معرفی صحیح استان به هموطنان و جهانیان با تولید محتواهای فاخر و موثر، عدم تنوع بخشی به ظرفیت های استان و تهیه بسته های گردشگری، عدم آموزش های کاربردی به جوامع محلی و مقاصد، معدود بودن سازمان‌های مردم نهاد مرتبط و نیروی انسانی متخصص، کمبود و کیفیت فضا‌های اقامتی، بی توجهی شهرداری ها و دهیاری ها به ظرفیت گردشگری  و عدم ساماندهی شهرها و روستاها از منظر گردشگرپذیری، تعداد کم جشنواره ها و رویداد ها، نبود مطالعات و پژوهش های حوزه گردشگری خاص استان و... از مهمترین مشکلات این صنعت در استان به شمار می رود.

 

---

     با توجه به دیدگاه های دکتر پزشکیان، رییس جمهور منتخب در خصوص توسعه ی متوازن و همه جانبه کشور، گسترش و تقویت ارتباطات سیاسی، تجاری و فرهنگی با همسایگان و شرکای راهبردی و دیگر کشورها و استفاده از ظرفیت گردشگری و اولویت صادرات غیر نفتی می توان این مهم را با توجه به ظرفیت ها، فرصتی برای "صنعت گردشگری استان خوزستان" دانست و می طلبد که جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" با ارتقای سطح آگاهی جامعه، شایسته سالاری در انتخاب مدیران، برنامه ریزی منسجم، بهبود زیرساختها، حفاظت بیشتر ازآثار و ابنیه تاریخی، آموزش و تبلیغات موثر، برگزاری رویدادها و فرصت های سرمایه گذاری و... استان خوزستان مهد تمدن و فرهنگ را از تنگناها رهانیده و در جایگاه واقعی خود در این صنعت قرار داد و از فرصت های آتی جهت رفع  مشکلات استان در حوزه اقتصادی و اجتماعی، بهترین بهره را برد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

مشکلات که متاسفانه زیادهست به شاعر اسلامی ...
عوارض کسب و پیشه برای سال  ۱۴۰۱ افزایش نخواهد یافت

عوارض کسب و پیشه برای سال ۱۴۰۱ افزایش نخواهد یافت

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ...
همایش انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان در اهواز

همایش انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان در اهواز

همایش انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان نامزد ...
تکریم  ومعارفه دردادگستری اندیکا

تکریم ومعارفه دردادگستری اندیکا

لهراب دراین مراسم به شرایط فعلی جامعه اشاره ...