به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نقل از ایرنا :دکتر امیر حسین زندی در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه امروز موفق شده نقش واقعی خود را در شکل گیری جامعه آگاه و مطالبه گر ایفا کند گفت: امروز در بسیاری از موضوعات زیستمحیطی و مخاطراتی کشور و استان، شبکههای اجتماعی باعث شده مطالبهگریها بهتر انجام و صداها بهتر شنیده شود به گونه ای که بخش نخبگانی و دانشگاهی بیتفاوت نیست؛ بلکه اعتراضات و مطالبات خود را به شکلهای مختلف در شبکههای اجتماعی از طریق همین گفتمان شبکهمحور بیان میکند.
وی با تاکید بر لزوم کاهش فاصله دانشگاه و جامعه افزود: انتظار میرود که دانشگاهها بهعنوان ساحتی برای نقد و تحلیل مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، حساسیت بیشتری نسبت به دغدغههای جامعه داشته باشند و نقش پررنگتری را ایفا کنند.
زندی با اشاره به موج میلیونی فارغالتحصیلان طی ۲ تا سه دهه اخیر تصریح کرد: این افراد میتوانند مطالبهگر، حساس نسبت به مسائل مختلف و اثرگذار بر افکار عمومی باشند؛ دانشجوی امروز بیشتر تحلیلگر، نقاد و دغدغهمند است و کمتر ایدئولوژیک و ما باید بین این ۲ نوع الگو تفاوت قائل شویم.
این جامعه شناس در ادامه به پیوند سرمایه اجتماعی و مشارکت دانشجویان پرداخت و گفت: برای بررسی نقش دانشجو در نقد مسائل و ارائه راهکار، نخست باید مولفههای سرمایه اجتماعی مانند اعتماد و همبستگی را در نظر گرفت؛ همبستگی یعنی ظرفیت حساسیت و دغدغهمندی مشترک نسبت به موضوعات جامعه اما امروز باید به موضوعاتی همچون موج مهاجرت، احساس ندیدهشدن، یاس و ناامیدی از نبود آینده روشن، نبود شرایط شغلی و عدم ثبات اقتصادی در میان جوانان توجه کرد.
وی اضافه کرد: ما شاهد نسلی جوان هستیم که با وجود پنجره جمعیتی و ورود گسترده به دانشگاهها، در حوزه های یاد شده، عملکرد مناسبی دریافت نکرده است و وجود بیانگیزگی و بیرغبتی در میان برخی دانشجویان، ناشی از همین مسائل است.
نسل Z پیشرو در فراگیری مهارتهای ماشینی و تکنولوژیک
زندی با اشاره به رابطه مستقیم بین سرمایه اجتماعی و مشارکت نخبگان، دانشجویان و جوانان اظهار کرد: هر اندازه سرمایه اجتماعی، اعتماد و همبستگی بیشتر باشد، میزان مشارکت نیز افزایش مییابد.
این جامعه شناس در ادامه فرضیه «تنبل بودن نسل Z» را رد کرد و گفت: اتفاقا این نسل بسیار ماهر است و ویژگیهای مدرنیته مانند عقلانیت و محاسبهگری در آنها دیده میشود.
وی ادامه داد: این نسل که در دنیای دیجیتال چشم باز کرده، از نسلهای قبل در یادگیری مهارتهای ماشینی و تکنولوژیک پیشروتر است و روشهای سنتی را کمتر میپسندد.
زندی بیان کرد: آنها عقلانیتر نگاه میکنند، به دنبال معنا هستند و شرایط اقتصادی خانوادهها هم باعث شده نگاه اقتصادیتری داشته باشند و موضوعات بدون صرفه زمانی و اقتصادی را کنار میگذارند.
این جامعه شناس در پاسخ به پرسشی درباره افت کیفیت آموزش نیز گفت: عوامل مختلفی از جمله اقتصادی و زیرساختی دانشگاهها تا بودجههای ناکافی و کمبود رفاهی اساتید، مهاجرت نخبگان، نظام آموزشی محتوامحور که کمتر به مهارتها توجه دارد می تواند اثرگذار باشد.
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه