یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 151623
پنج شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ، 19:46

شرایط موجود در آیین‌نامه مورد توجه اعضای شورای شهر بوده و بر همین اساس از کسانی که فاقد شرایط آیین‌نامه بودند و شرایط احراز صلاحیت را نداشتند، برای ارائه برنامه درخواست نشد.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین و به نثل از ایسنا:رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به روند بررسی صلاحیت شهردار منتخب گفت: بر اساس هماهنگی‌های قبلی در جلسات مختلف با مسئولان و معاونت مربوطه در وزارت کشور در ارتباط بودیم و مصاحبه‌ها و اقدامات لازم برای احراز صلاحیت توسط شهردار منتخب انجام شد که هنوز هیچ پاسخی از وزارت کشور در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

سیاوش محمودی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران مورخ ۲۵ آذرماه ۹۷، شوراها پس از رسمیت یافتن یک ماه برای انتخاب شهردار زمان دارند البته قبلاً این زمان، سه ماهه بود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس شرایط موجود در آیین‌نامه و دعوت از نخبگان و مردم، شورای شهر از میان ۴۰ گزینه پیشنهادی در نهایت با اکثریت آرا آقای رضا امینی را به عنوان شهردار کلانشهر اهواز انتخاب کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: شرایط موجود در آیین‌نامه مورد توجه اعضای شورای شهر بوده و بر همین اساس از کسانی که فاقد شرایط آیین‌نامه بودند و شرایط احراز صلاحیت را نداشتند، برای ارائه برنامه درخواست نشد.

وی با بیان اینکه صلاحیت شهردار منتخب شورا در استعلامی به صورت شفاهی از وزارت کشور تأیید شده است، خاطرنشان کرد: شهردار انتخاب‌شده توسط شورای شهر، طبق قانون باید به مرجع رسیدگی و تأییدکننده صلاحیت که مقام وزیر کشور است، اعلام شود.

محمودی گفت: حکم شهردار کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود. در این راستا نامه مکتوب شورای شهر اهواز به وزیر کشور که مرجع تأییدکننده صلاحیت شهردار است، به مسئولان مربوطه در وزارت به صورت حضوری تحویل داده شد تا شرایط تصدی شهرداری اهواز برای گزینه منتخب احراز شود.

وی بیان کرد: اگر وزیر کشور برای شهرهای بالای یک میلیون نفر و استاندار برای شهرهای کوچک صلاحیت شهردار منتخب را احراز نکنند، مراتب با ذکر دلایل به شورای شهر منعکس می‌شود و شورا می‌تواند نسبت به انتخاب خود پافشاری کند که در این شرایط یا موضوع در شورای حل اختلاف کشور بررسی می‌شود یا شورا تصمیم نهاد مربوطه را می‌پذیرد و یک گزینه جدید انتخاب و معرفی می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با ابزار تعجب از اظهار نظر فرمانداری اهواز مبنی بر عدم تأیید مصوبه انتخاب شهردار گفت: بر اساس هماهنگی‌های قبلی در جلسات مختلف با مسئولان و معاونت مربوطه در وزارت کشور در ارتباط بودیم و مصاحبه‌ها و اقدامات لازم برای احراز صلاحیت توسط شهردار منتخب انجام شد که هنوز هیچ پاسخی از وزارت کشور در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: اظهار نظری که در رسانه‌ها نیز منتشر شده به نظر من خارج از قانون و شرایط موجود در آیین‌نامه‌ها است. هیات تطبیق فرمانداری در این خصوص صلاحیتی ندارد بلکه تنها می‌تواند به صورت شکلی مصوبه را بررسی کند که آیا دستور جلسه ۲۴ ساعت قبل از تشکیل ارائه شده است یا خیر و آیا رأی‌گیری انجام شده یا خیر. بررسی محتوای جلسه نیز در حیطه اختیارات وزارت کشور است.

محمودی گفت: اظهار نظر فرماندار اهواز سبب تعجب یکی از مقامات ارشد وزارت کشور شد و گفت که ۱۴۰۰ شهر داریم و این اولین بار است که یک فرماندار در خصوص انتخاب شهردار و احراز صلاحیت او آن هم در یک کلانشهر اظهار نظر می‌کند.

وی در پاسخ به سخنان فرماندار اهواز بیان کرد: شورای شهر قبول دارد که همه مصوبات باید در هیات تطبیق بررسی شوند اما وقتی وزارت کشور یک آیین‌نامه اجرایی به صورت جداگانه برای تصدی شهردار ارائه می‌دهد یعنی این موضوع قرار است براساس آیین‌نامه وزارت کشور بررسی شود که صراحتاً بیان کرده است وزیر کشور می‌تواند برای انتخاب شهردار کلانشهرها و استاندار برای شهردار شهرهای کوچک اظهار نظر کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص اختلاف نظرها در مورد مدرک تحصیلی شهردار منتخب و لزوم قانونی و مرتبط بودن مدرک تحصیلی شهردار گفت: آقای امینی (شهردار منتخب) مدرک کارشناسی کشاورزی دارد. در مورد مدرک کارشناسی ارشد او اختلاف نظر وجود دارد چرا که مدرک کارشناسی ارشد وی در جایی مدیریت برنامه‌ریزی امور فرهنگی و در جای دیگر امور فرهنگی آمده است. بر اساس آیین‌نامه، مرجع تشخیص این موضوع وزارت کشور است.

وی افزود: هیات تطبیق فرمانداری اهواز می‌توانست برای جلوگیری از ایجاد چنین مسائلی، از شورای شهر دعوت کند در حالی که این اتفاق نیفتاد. سوابق مدیریتی خارج از شهرداری شهردار منتخب نیز بررسی نشده است.

محمودی بیان کرد: از موارد دیگری که نادیده گرفته شده، موضوع جانبازی و تداوم مدیریت سه ساله بر پست مرتبط با رشته تحصیلی است که هر کدام یک سال به سوابق مدیریت اضافه می‌کند و بر اساس این موارد، سابقه شهردار منتخب اهواز بیش از ۱۰ سال است.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار