چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 202708
سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ، 08:49

از همه دردمندتر این است که منابع رسمی خبری وبرخی مسئولان ارشد کشور، فساد اداری ونقض قانون را در ساخت برج متروپل تایید کرده اند و بنا به گفته حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ، گزارشات رسیده از ساختمان متروپل آبادان حاکی از تخلفات ساختمانی عدیده‌ای است

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین : شهرزاد امیری روزنامه نگار و مدیر مسول سایت نبض شهر در بازدید از ساختمان  فرو ریخته متروپل ابادان رروایت تازه ای از این تراژدی بیان کرده استت که در ادامه می خوانید 

 
 
 
پیدا شد! پیدا شد !
 
صدای مردی از دور به گوش می رسد . نزدیکتر که می شود برخی او را می شناسند و به اسم او راصدا می زنند .گویا اهل “آبادان ” است . با شنیدن جمله ” پیدا شد ” پیدا شد ” . اکنون دو نفر از زیر آوارها درآوردند برخی از  خانواده هایی که پشت حصار فلزی چشم انتظار خبری از عزیزان زیر آوار مانده هستند ، دوان دوان  به سمت منطقه عملیاتی کارگاهی هجوم می آورند تا بلکه از عزیزانشان خبری بگیرند که با ممانعت نیروهای انتظامی (به جهت تأمین امنیت فعالیت نیروهای مختلف ستاد بحران )مواجه می شوند که کمی صبر داشته باشید تا شرایط مهیا تر شود .
 
یکی مادران که تسبیح به دست دارد با گفتن بسم الله الرحمان الرحیم رو به آسمان کرده و می گوید خدایا خودت به دادم برس دیگر توان انتظار را ندارم. جوان رشیدم را به من برگردان التماست می کنم .
 
پنجاه قدم عقب تر، خانم دیگری یکدفعه بیهوش شده و همسرش سریع داروهایش را از کیف مشکی دسته کوتاهی که بر دوش همسرش بود درآورده و به او قرصی می دهد. برای اینکه همسرش بد حال تر نشود ،  او را از محوطه کمی دورتر برده و می گوید روز وشب مان دیگر یکی شده ونفس برایمان نمانده . دیگرتاب و توان انتظار را نداریم .
 
کنار آنها مادری است که صدای جیغ زدنش قطع نمی شود و در این بین حرف هایش به سختی شنیده می شود . فقط انچه می شنویم این جمله است که دخترم را نجات دهید . فرزندم زیر انبوهی از آوار وآهن مدفون شده ولی کسی نیست که او را نجات دهد . دیشب خواب او را دیدم که صدایم می کرد و می گفت دوست دارم تو را هر چه زودتر ببینم دلم برایت تنگ شده است .
 
مادر که با گفتن این جملات مثل باران اشک می ریزد و گریه می کند ادامه می دهد . چند روز است منتظرم که حداقل پیکر دخترم را ببینم .برخی ساعات در کابوس به سرمی برم که فرزندم را می بینم ، اما هر وقت به خود می آیم می فهمم هنوز خبری از جگر گوشه ام نیست . چقدر طاقت کنم ؟ سخت است که مادر باشی و پیکر دختر جوانت، زیر انبوهی از آوار و آهن داغ مدفون مانده باشد.
 
با شنیدن حرفهای مادر چشم انتظار اشک امانم نمی دهد و ناخواداگاه اشکهایم جاری می شود و یک جمله فقط بر زبانم جاری می شود که انشالله بی بی فاطمه زهرا (س ) کمک می کند صبر داشته باشید .
 
کمی جلوتر آقایی را می بینم که با صدای لرزان با تلفنش صحبت می کند . می گوید از صبح بستگان زنگ می زنند خبری بگیرند که آیا برادرم را از زیر آوارخارج کردند ؟ آیا خبری شده است ؟  خیلی به درگاه خداوند دعا کردم برادرم سالم باشد اما دعایم مستجاب نشد و …. پیکر برادرم آنقدر در اثر ریزش آوار ساختمانی آسیب دیده که فقط از روی  لباسش او را شناختم .
 
 دنیا بر سرم خراب شده. مادرم از صبح اینجا بود ولی از بس حالش بد شده بود دیگر حتی توان حرف زدن و راه رفتن نداشت .او بیش از صد بار تماس گرفت که ببیند خبری شده یا نه . گویا به دلش آمده بود که پسرش به رحمت خدا رفته است . چگونه به مادرم بگویم که رخت عزا بر تن کند ؟
---
  
 
علیرغم سخت گیری های زیاد ماموران انتظامی با اصرار و پافشاری زیاد و نشان دادن کارت ویژه تردد ، بالاخره وارد محوطه اصلی کارگاهی در آن سوی حصار فلزی سبز رنگ می شویم .همچنان گروه های تخصصی سازه و امدادگران در حال انجام عملیات آوار برداری هستند و به خاطر حساسیت خطر ریزش مابقی ساختمان متروپل روند کار کند ترشده است . جرثقیل‌های ۱۸۰ و ۲۰۰ تنی سعی در شتاب دهی عملیات آوار برداری دارند ولی این عملیات با توجه به وجود سازه‌های ناپایدار با حساسیت انجام می‌شود.
 
برخی آتش نشان ها درحال استراحت اند  ولی گروهی دیگر در حال انجام عملیات آوار برداری هستند. صدای بلندگوی  ماشین ویژه ی انتظامی که  مداوم این جمله در آن لحظات  تکرار می کند ، “محل را ترک کنید خطر ریزش وجود دارد” انقدر زیاد است که مانع از گفتگوهای ما می شود. اما لحظه ای فرصت را مناسب دیده وبا یکی از آتش نشان ها که از بهبهان آمده وارد گفتگو می شویم که می گوید :  چهار روزی می شود  اینجا آمده ایم. بصورت نوبتی گروه ها کار را انجام می دهند واز استانهای مختلف ایلام ، تهران ، اصفهان وخوزستان نیروهای عملیاتی در این جا حضور دارند . حادثه ریزش ساختمان متروپل بسیار غم انگیر و ملال آور است . تعداد زیادی از مردم بی گناه در این حادثه جان خود را از دست داده اند وهنوز تعدادی هم زیر آوار هستند . پسرعمو و‌ داماد من هم زیر دراین حادثه دلخراش زیر آوار مانده اند و هنوز آنها را پیدا نکردیم . اینجا صحنه عاشورا شده است .
 
 
 
 
 
یکی از امداگرانی که از شرکت پالایش آبادان آمده و ۲۸ ساله است هم می گوید : طی چهار روزی که اعزام شده ایم  دو نفر را از زیر آوار بیرون آورده ایم . گوشی جوانی که جلو بستنی فروشی بود را پیدا کردیم اما تا کنون نتوانستیم  پیکرش را بیابیم . به دلیل عمق فاجعه ریزش ساختمان ،برخی ازپیکر های جانباختگان قابل شناسایی و برخی هویت نامعلوم دارند .
 
جاسم دریس یک دختر ۴ ساله دارد . می گوید زمانی که می خواستم به همراه تیم امدادی برای کمک بیایم دخترم می گفت بابا نرو پیش ما بمان . اما من تصمیم خود را گرفتم که به آبادان بیایم .چون وظیفه ما است به کمک همشریان مان بشتابیم و دست آنها را بگیریم .
 
در بین فعالیت امدادگران و آتش نشان ها و گروه های امداد برای نجات زیر آوارماندگان ، صحنه هایی زیبا از جهاد مردمی برای رفع خستگی و تشنگی و گرسنگی تیم های عملیاتی را می بینیم . خبرنگاران  وعکاس هایی هم از همان روز اول بروز حادثه پای کار آمده اند و برای ثبت تصاویر و بیان واقعیتهای حادثه ریزش ساختمان متروپل شب  تا صبح در صحنه حضورفعال دارند .
 
سمانه عبداله زاده یکی از بانوانی است که با کمک نیروهای انتظامی- امنیتی کنار حصارفلزی سبز رنگ کارتن های موز و کیک را رد وبدل می کند .
 
 او که ساکن آبادان است می گوید : بهترین کاری که مردم می توانند بکنند این است که از طریق توزیع اغذیه با نیروهای امدادی همدلی کنند و با از بین بردن خستگی آنها ، سرعت عملیات آواربرداری را بالا ببرند .
 
وی می افزاید : آبادان شهر خیلی ثروتمندی است و منابع نفت وگاز در این شهر قرار گرفته اند اما از لحاظ خدمات شهری متاسفانه در سطح پایینی قرار دارد ومسئولان به این شهر رسیدگی نمی کنند.
 
در آبادان علاوه بر حضور فعال مردم خیر اندیش ، موکب‌هایی از شهرهای شادگان، ماهشهر و رامشیر همچنین موکب بنیاد مستضعفان مشغول خدمات‌رسانی به امدادگران و نیروهای عملیاتی نزدیک محل حادثه هستند . همچنین موکب هایی تحت عنوان موکب مردمی خدمات رسانی  شهید حاج قاسم سلیمانی و موکب شرکت پتروشیمی آبادان به چشم می خورد که چای و کیک وانواع اغذیه در این موکب ها توزیع می شود  و ۲۰ گروه مردمی و جهادی با پخت غذا در منازل کار پشتیبانی از موکب‌ها را برعهده دارند.
 
  
 
 حبس نفس ها زیر آوار مترو پل 
 
درد ،اول از قاب  اخبار شبکه های مجازی و موبایل  به جانمان افتاد ؛ آنجا که  خانواده های عزیزان جان باخته متروپل تصویر دوربین های مدار بسته و حجم وسیع حادثه دلخراش را می بینند  و هیچ کاری از دست شان برنمی آید و فقط نظاره گرهستند تا پیکرعزیزانشان از زیر خروارها خاک  خارج شود .
 
آن لحظه ای که پدر با شنیدن خبرمرگ عزیزش دستان را بر چشم گذاشته و گریه می کند و همسرش به سر وصورت و سینه می زند و عزاداری می کند و می گوید عبدالباقی خدا ازت نگذرد .
 
آری ! ریزش ساختمان متروپل ، کمر پدران و مادران جوان از دست داده  را شکست .با ریزش هر بخش از ساختمان ، قلب تمام مردم بوِیژه مردم غیور خوزستان و آبادان به درد آمده و اضطراب و آشوب دلمان هر لحظه اوج گرفته است .
 
به راستی کسی چه می دانست که روز دوم خرداد ساختمان متروپل بر سر مردم آبادان خراب می شود وبرای مردم آبادان روز شوم ونحسی می شود.چه کسی می دانست چنین سرنوشتی در انتظار کسانی است که قراراست کسب وکاری دراین ساختمان داشته باشند یا اینکه بطور اتفاقی به کافی شاپ متروپل بیایند و زیر آوار بمانند و جانشان را ازدست بدهند.
 
و چقدر دردناک است مرگ جانباختگان زیر آوار مانده  بویژه دو نوجوان سربندری به نام های ملیکا و میترا صالحی ۱۲ و۱۴ ساله  که برای درمان به خیابان امیری می آیند و ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه ظهر عمه آنها ، دو نوجوان را  بخاطر گرمایی هوای آبادان به آبمیوه فروشی ساختمان متروپل می برد تا با خوردن آبمیوه خنک شوند و از گرما نجات یابند که به یکباره کل ساختمان متروپل ریزش کرده و متیرا وملیکا به همراه عمه شان دراین حادثه جان خود را از دست می دهند .
 
روایت دیگر زیر آوار ماندن چهار نفر از خانواده محمد جلیلیان است که بنا به گفته پدر عروس ، هنوز ۲۰ روز از افتتاح مغازه بستنی فروشی دامادش در متروپل نمی گذشت و قرار بود با برادرزاده و دو خواهر زاده اش آنجا کار کنند. پیکر سه نفر  آنها بوسیله سگ و دستگاه زنده یاب یافت شد .
 
از همه دردمندتر این است که منابع رسمی خبری وبرخی مسئولان ارشد کشور، فساد اداری ونقض قانون را در ساخت برج متروپل تایید کرده اند و بنا به گفته حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ، گزارشات رسیده از ساختمان متروپل آبادان حاکی از تخلفات ساختمانی عدیده‌ای است و این امر با اینکه در مشارکت با شهرداری بوده قابل توجیه نبوده و خیانت به مردم است.
 
“محمد مخبر معاون اول رییس جمهور نیز در سفر خود به آبادان و بازدید از ساختمان متروپل به این نکته اشاره کرده که فساد گسترده ای بین سازنده بنا، پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های ارائه‌دهنده مجوز اتفاق افتاده؛ بنابراین باید طوری به این مسئله رسیدگی شود که دیگر شاهد تکرار آن نباشیم . این حادثه قلبم مردم را جریحه‌دار کرده است. ساختمان‌های مشابهی در این منطقه و در سطح کشور وجود دارد که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود و این کار هم انجام خواهد شد و تیمی با دستور رئیس‌جمهور مشغول بررسی این مسئله شده‌اند.”
 
           
 
 
 
امضای برخی مسئولان برای افتتاح ساختمان متروپل مردم آبادان را عزادار کرد  
 
از این رو می توان گفت امضای برخی مسئولان برای موافقت با بهره برداری این برج ۱۱ طبقه غیر استاندارد ، مردم آبادان را عزادار کرد . .طبق اخبار گفته شده صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز، علت حادثه ساختمان متروپل آبادان را ناشی از غلفت در ساخت و ساز و عدم رعایت ضوابط فنی خوانده  ویادآور می شود :این ساختمان ابتدا در شش طبقه طراحی و مجوز ساخت گرفته بود اما بعد در دو نوبت، سه و دو طبقه دیگر به آن اضافه شده است.
 
 
 
نماینده مردم اهواز در مجلس : نبود توجه شهرداری آبادان به اخطارهای سازمان نظام مهندسی از علل بروز حادثه متروپل آبادان است
 
 
 
نماینده مردم اهواز ، باوی ، حمیدیه و کارون در مجلس شواری اسلامی هم ، ضمن تسلیت این حادثه دلخراش به مردم غیور خوزستان و آبادان در خصوص نتایج اولیه بررسی جوانب ریزش ساختمان متروپل به خبرنگار نبض شهر می گوید : این حادثه تلخ و جانکاه  با  حضور رئیس کمیسیون عمران و نمایندگان محترم آبادان و تعدادی نمایندگان اعضای کمیسیون عمران مورد  بررسی‌ قرار گرفت .
 
مجتبی یوسفی اظهار می کند : دقت در عملیات آوار برداری برای خارج کردن پیکر جانباختگان ، حفظ حرمت خانواده های زیر آوار مانده و تلاش برای خروج تمام کسانی که زیر آوار مانده اند مورد تاکید بوده است .
 
وی می افزاید : بررسی تخلفات صورت گرفته یکی دیگر از نکات مهم جلسه بوده که مشخص است ترک فعل هایی صورت گرفته وگزارش کارشناسی آماده ارائه به مجلس است .
 
این مقام مسئول در تحلیل علل این حادثه می گوید : مدیریت دوگانه منطقه آزاد اروند وشهرداری و اخذ تصمیم هایی که خلا قانونی دارند باعث می شود تعارض در تصمیم گیری بوجود بیاید. علاوه بر آن ، نبود توجه شهرداری آبادان به اخطارهای سازمان نظام مهندسی در زمان صدور پروانه و نبود نظارت بر ابعاد مختلف موضوعات مرتبط اجرای مقرارت ملی ساختمان و نظامات فنی مهندسی ومقام سازی موضوعاتی بود که به عنوان علل حادثه مطرح گردید.
 
یوسفی می افزاید : افزایش طبقاتی که متاسفانه از لحاظ فنی در شرایط مناسب صورت نگرفت ‌باعث شد این اتفاق تلخ بیفتد. موضوعات مذکور را تا حصول نتیجه و ارائه گزارش به صحن علنی و‌ معرفی  خاطیان به دستگاه قضایی دنبال می کنیم .
 
نماینده مردم اهواز ، باوی ، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی مثبت نقش  مسئولان ارشد کشور در حادثه ریزش ساختمان متروپل خاطر نشان می کند : از همه کسانی که در این واقعه تلخ نظرات خود را بیان وامکانات خود را لحاظ کردند وهمچنین آتش نشان ها و نیروهای امدادی تشکر و قدردانی می کنیم ولی این به معنای آن نیست که داغ جانباختگان این حادثه قابل جبران است .
 
 
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان : حذف هزینه های مهندسی باعث می شود ساختمان نا امن داشته باشیم
 
دیگر مصاحبه شونده گزارش ما رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خورستان است که می گوید : ارتفاع ساختمان متروپل قریب ۴۰ متر است. اجزای جدا شده و معلق به ضلغ شرق وشمال شرق ساختمان  ودو پانل از سقف، خیلی ناپایدارهستند به همین علت این پروژه در نوع خود خاص و مدیریت بحران آن هم کار سختی است .اینکه از ابتدای کار تا کنون برای مردم و امدادگران ونیروهای امدادی وهلال احمر حاضر در صحنه اتفاقی رخ نداده خود جای شکر دارد .
 
کوروش خواجوی ، “به سوال ما درباره شاخص های ایمن و استاندارد ساختمان سازی” اینگونه پاسخ می دهد :  برای اینکه ساختمان های ایمن تری داشته باشیم باید مقدمات و شرایط لازم مهیا باشدو توسط افراد واجد شرایط که قانون به آنها مجوز داده طراحی شود .بنابراین در هر سه مرحله باید به ذیصلاح داده شود .
 
وی، نداشتن مجری ذیصلاح در پروژه متروپل را یکی از مشکلات جدی این پروژه خوانده و اظهار می کند:  نیروی انسانی شامل کارگر، استادکار، جوشکار و … باید طبق قانون توسط وزارت کار آموزش ببینند .اما دراین زمینه ضعف داریم و تعداد زیادی از نیروهای انسانی صلاحیت لازم را ندارند ومردم هم از سر ناگزیری از این نیروها استفاده می کنند .
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیان می کند : هر چند تعداد زیادی فارغ التحصیل دانشگاهی داریم اما تعداد نیروهای ماهر و فنی واستاد کار ماهر درکشور کم است .ازسوی دیگربسیاری از مصالح ساختمانی هنوز استاندارد های لازم را ندارند یا اصلا بدون استاندارد ساخته شده اند .
 
خواجوی تاکید می کند : در ایران حدود یک درصد هزینه فروش یک واحد آپارتمانی، هزینه مهندسی آن است . مثلا هزینه مهندسی یک آپارتمان ۳ میلیارد تومانی حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان می شود درحالیکه می توان با این هزینه کیفیت محصول را افزایش داد وایمنی واطمینان بیشتری به محصول داد .
 
وی تصریح می کند : حذف هزینه های مهندسی باعث می شود ساختمان نا امن داشته باشیم . مردم نماهای ساده و امن را انتخاب کنند وسازندگان از نماهای سنگین و عجیب و غریب باید بگذرند . در متروپل شاهد بودیم بخشی از نما فروریخت و همچنین عملیات آواربرداری را تحت تاثیرخود قرار داد چون هر لحظه ممکن بود ترَک های شدیدی که در نما است بر سر امداگر فرود آید .
 
رئیس سامان نظام مهندسی ساختمان خوزستان براین باور است : باید در تعیین طرح تفصیلی ساختمان ها دقت بیشتری شود و همچنین در ساخت به  تعداد طبقات و تراکم های ساختمانی حتما توجه شود .چراکه در پروژه متروپل شاهد بودیم که ساختمان ۴۰ متری در کنار یک معبر ۱۲ متری احداث شده بود که در دنیا هم این مورد نادر است .
 
خواجوی بیان می کند : وقتی شهرداری می خواهد دستور نقشه ساختمانی را صادر کند بر اساس یک طرح تفصیلی خواهد بود و وقتی قرار است ارتفاع آن را افزایش دهد ، ارتفاع مورد نظر را لحاظ می کند ، این درحالیست که در کمیسیون ماده ۵ یا مناطق آزاد با ضوابط خودش تایید می شود.
 
وی با اشاره به اینکه در این فرایند افزایش طبقات، بیشتر یه فرایند اداری است و باید فنی بشود می افزاید : نباید کسی به راحتی بتواند طبقه یا طبقاتی را به ساختمان اضافه کند درغیر اینصورت شاهد بروز حوادث تلخ درریزش ساختمان ها هستیم از این رو  پیشنهاد من این است  ساختمان های بزرگ استان شناسایی شوند تا مورد ارزیابی فنی قرارگیرند.
 
بر اساس آخرین بیانات  فرماندار ویژه ابادان متروپل پروانه ساخت نداشته اما طبقه همکف ان درحال بهره برداری بود ودر این خصوص ۵ شهردار اسبق وکنونی آبادان بازداشت شده اندو شورا هم دراین خصوص کوتاهی کرده است و افراددیگری هم در این فضا دخیل بوده اند که بازداشت شده اند .
 
به گزارش پایگاه خبری نبض شهر ، تخلفات ،نقض قانون  وفساد اداری مهمترین عامل در بروز حادثه متروپل بوده است که جای بسی تاسف برای مسئولان شهری آبادان وتمام کسانی که در ساخت این برج نقش داشته اند است . .
 
نگاهی دقیق تر به فعالیتهای انجام شده طی این هشت روز بیانگر این است که در مقوله مدیریت بحران این حادثه ، هر چند از همان روز اول مسئولان پای کار آمدند اما برخی امور بر اساس روند کارشناسی پیش نرفت و به علت نبود ستاد خبری ویژه ، شایعات و حواشی زیادی شکل گرفت که هنوز این مشکل کماکان وجود دارد و نبود مدیریت واحد و انجام کار تخصصی و حرفه ای برای زیر آورا خارج کردن افراد علیرغم حجم بالای این حادثه باز آشکار بوده است  .
 
اما آنچه در این حادثه هنوز دلگرمی و روزنه امید را در دل مان زنده می کند ، تشکیل جبهه مردمی برای کمک به تیم های امدادی و آتش نشانان در محوطه علمیاتی بود که نباید این ظرفبت فوق العاده را نادیده گرفت .این روحیه جهادی در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود و مردم آبادان همانند هشت سال دفاع مقدس در امدادرسانی و کمک به نیروهای عمل کننده در آواربرداری جهادی عمل کرده اند. و با دل و جان برای شهروندانشان که زیر آوار بودند خدمت کردند .
 
سخن مهم و قابل ذکر اینکه اگر تخلفاتی از سوی سازنده ساختمان با ارگان های مربوطه وبرخی مسئولان نشده بود آیا اکنون شاهد مرگ تعدادی از عزیزان بی گناه آبادانی نبودیم ؟ به راستی حاصل این همه اعتماد مردم به مسئولان باید این اتفاق باشد که بیش از ۳۰ کودک ونوجوان وجوان وسالخورده را قربانی کنیم ؟تا کی باید مردم قربانی زد وبند ها و فسادهای اداری برخی افراد منفعت جو ونقض قوانین باشند؟
 
هرچند مراسماتی جهت یادبودجان باختکان حادثه ریزش متروپل برگزار شده اما این مراسمات صورت مسئله را پاک نمی کند و مردم خوزستان انتظار همراهی بیشتری از سوی دولتمردان دارند ؛ اینکه سختگیری ها وشرایط به گونه ای باشد که حتی اینترنت منطقه قطع یا با سرعت بسیار کند باشد خود قابل دفاع نیست .همچنین  باید  مسئولان ذیربط که در جریان صدور مجوز ها به سازنده متروپل نقش داشته اند و در این قضیه کوتاهی کردند درهر جایگاهی باشند بازداشت وممنوع الفعالیت شوند وهرچند خساارت مالی جبران غم های مردم  را نمی کند اما چون عوامل  دولتی هم در این حادثه نقش داشته اند باید خسارت مالی علاوه بر طلب پیمانکار به مردم پرداخت گردد.
 
خواسته مردم این است که مقصران ریزش ساختمان متروپل آبادان مجازات شوند پس دولت به این خواسته مردم لبیک گوید و همچنین اصلاح قانون باید صورت گیرد تا دیگر شاهد بروز چنین حوادث تلخی در کشور نباشیم .
 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار