دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 234015
سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ ، 18:00

نیشکر روی موج امیدآفرینی

گزارشی از اردوی راهیان پیشرفت در کشت و صنعت نیشکر دهخدا؛

نیشکر روی موج امیدآفرینی

حس کنجکاوی‌شان حتی در میانه این گرمای مردادماه خوزستان گُل کرده بود؛ این را می‌شد در نگاه‌های جستجوگر و هیاهوی مشتاقانه‌ دختران دانش‌آموز در کنار مزارع نیشکر دید. این نخستین باری است که با چشمان خود رشد و قَد‌کشیدن گیاهی را می‌دیدند که سرچشمه دانه‌های ریز شیرین است.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین:«نرگس» یکی از ۶۰ دانش‌آموزی است که به همراه معلّمان و معاونین آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز، از نزدیک با فرآیند تولید شکر در کشت و صنعت نیشکر دهخدا آشنا شد. سوال‌های پی‌در‌پی او از نحوه کشت نیشکر تا تبدیل آن به شکر، نشان از شوق و هیجان‌اش به دانستن دستاوردی داشت که کام ایران را شیرین کرده است.

او در حالی که ساقه نیشکری را در دستان خود تکان می‌داد، این‌گونه اشتیاق‌اش را به دانستن نشان داد: «تا به حال نمی‌دانستم شکری که هر روز چای خود را با آن شیرین می‌کنم از این ساقه نی به دست می‌آید.»

گامی جدید در عرصه جهاد تبیین

نرگس با این بازدید میدانی و گوش سپردن به توضیحات کارشناسان نیشکری که گروه دانش‌آموزان را همراهی می‌کردند، نه‌تنها با فرآیند تولید شکر از نیشکر آشنا شد بلکه محصولاتی را شناخت که از این گیاه جادویی تولید می‌شود؛ محصولاتی نظیر الکل طبی، ام.دی.اف و انواع شکرهای طعم‌دار.

این آشنایی و کسب آگاهی، گامی جدید در عرصه جهاد تبیین است که چند ماهی است در قالب اردوی «راهیان پیشرفت» شکل گرفته و طی آن دانش‌آموزان از نزدیک با دستاوردهای غرورآفرین این سرزمین آشنا می‌شوند.

ضرورت امیدآفرینی در جامعه

«امیدآفرینی و مقابله با جریان یأس‌پراکنی دشمن یکی از اهداف این اردوهاست». این را علی عبیات معاون پرورشی ناحیه یک اهواز در گفتگو با روابط‌عمومی توسعه نیشکر گفت و هدف از این اردوها را آشنایی دانش‌آموزان با دستاوردهای ایران اسلامی عنوان کرد.

به گفته او، در کنار سیاه نمایی‌ها و هجمه از سوی رسانه‌های معاند، اردوهای راهیان پیشرفت، برای این است که دانش‌آموزان در سطوح مختلف تحصیلی، پیشرفت‌های ایران اسلامی را ببیند و از نزدیک لمس کنند که چه اقدامات بزرگی در کشور انجام شده است.

معاون پرورشی ناحیه یک اهواز صنعت نیشکر را یکی از دستاوردهای ایران اسلامی برشمرد که بازدید از آن نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای کارکنان آموزش و پرورش نیز جذّاب و خیره‌کننده بود.

تحوّل‌آفرینی صنعت نیشکر

پرداختن به معیشت کارگران و تولید محصولات متنوّع نیشکری، دو جنبه از دستاوردهای مثبت صنعت نیشکر است که معاون پرورشی ناحیه یک اهواز به‌آن اشاره کرد و گفت، این صنعت با صنایع جانبی متعدد، تحوّل خوبی را در سطح منطقه رقم زده است.

عبیات در پایان از همکاری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با آموزش و پرورش خوزستان در میزبانی اردوی راهیان پیشرفت قدردانی کرد و تعامل این شرکت نسبت به سایر ارگان‌ها را مطلوب ارزیابی نمود.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار