BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 192323
دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ ، 09:55

به طورکلی لوله های pvc به چهار گروه طبقه بندی می شوند: pvc-u پی وی سی سخت یا (unplasticised pvc)، c-pvc سی پی وی سی (chlorinated pvc)، PVC-O پی وی سی او( molecular oriented pvc) و PVC-HI پی وی سی های ایمپکت (high impact pvc). این چهار گروه پی وی سی علاوه بر داشتن وجه مشترک در بسیاری از خواص مشابه ما

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین :شرکت شیلنگ و لوله خوزستان در مقاله ای که به تازگی منتشر کرده است به طبقه بندی لوله های پی وی سی، PVC-U, C-PVC, PVC-O و PVC-HI پرداخته است :

 
لوله PVC-U
 PVC-U یا UPVC مخفف ) (unplasticised  pvc که به معنی نداشتن نرم کننده در ترکیب پی وی سی است. همچنین upvc  به معنی پی وی سی سفت وسخت نیز شناخته می شود. Pvc-u رایج ترین نوع pvc  برای لوله واتصالات شامل انتقال آب شرب، پساب ها وفاضلاب، فاضلاب شهری، زهکشی زیرزمینی و کاربردهای صنعتی.
 
لوله واتصالات pvc-u  دارای ویژگی های زیادی هستند. آنها انتخابی مناسب وایمن برای انتقال آب اشامیدنی، و به دلیل  وزن کم(سبک) و نصب آسان مقرون به صرفه هستند. لوله واتصالات pvc-u خواص فنی زیادی دارند که شامل: عملکرد مکانیکی بالا، طول عمر بالا (حداقل 100 سال برای لوله های مدفون د رخاک)، مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر اشعه  UV است. علاوه بر این لوله های upvc  دارای مشخصات مطلوب زیست محیطی و100% قابل بازیافت هستند.
 
---
 
PVC-U پرمصرف ترین نوع pvc است که در تولید لوله واتصالات استفاده می شود
 
 
لوله C-PVC
 
c-pvc  مخفف (chlorinated pvc)  پی وی سی کلرشده است و لوله واتصالات ساخته شده از c-pvc مزایای مشترکی با لوله واتصالات pvc-u  دارند.هر دونوع لوله واتصالات pvc-u  و  c-pvc  مزایای مشترکی دارند، هردو برای مصرف آب شرب ایمن هستند ، و مقاومت بالا در خوردگی، طول عمر بالا ومقاومت عالی ضربه دارند. با این حال لوله های c-pvc به دلیل محتوای کلر بالا نسبت به pvc-u (معمولی) می توانند طیف وسیعتری از دماها را تحمل کنند. این مزیت باعث شده c-pvc  انتخاب محبوب برای سیستم لوله کشی آب در ساخت وساز مسکونی وهمچنین تجاری باشد.  لوله و اتصالات ساخته شده از c-pvc  به طور قابل ملاحظه ای انعطاف پذیر تر از pvc-u هستند  و مانند  سایر گروه های pvc  100% قابل بازیافت هستند
 
--- 
 
c-pvc معمولا برای لوله واتصالات آب سرد و گرم استفاده می شود
 
 
لوله PVC-O
 
مولکول  های جهت دار شده pvc    همان Pvc-o    است، و از نتیجه فرایند تولید که از چرخش ساختار amorphous    (مولکول  بدون شکل) پی وی سی سخت (pvc-u)  به یک ساختار لایه دار و منظم بدست می آید.  Pvc-o  بسیاری از مزایای pvc-u را مثل مقاومت در برابر خوردگی، حفظ کیفیت آب، مقرون به صرفه بودن و قابلیت بازیافت، و یک مزیت بی نظیر آن تعادلی است که بین استحکام، سختی و انعطاف پذیری لوله بوجود می آورد. لوله های ساخته شده از pvc-o‌  خصوصا” زمانی سودمند می شوند که صحبت از ظرفیت هیدرولیکی، شکل پذیری، رشد ترک، مقاومت ضربه ومقاومت در برابر خستگی (کارایی بالا) باشد. این بدین معناست که pvc-o یک انتخاب عالی برای لوله های تحت فشار برای آب شرب است. Pvc-o همچنین برای کاربرد های غیر قابل شرب مدفون در خاک مثل آبیاری کشاورزی و شبکه های اصلی پمپاژ فاضلاب مناسب است. لوله و اتصالات pvc-o  100% قابل بازیافت هستند.
 
لوله های PVC-O
---
pvc-o ‌ معمولا" برای لوله های تحت قشار آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد
 
لوله PVC-HI
 
 
PVC-HI مخفف pvc ‌ با ضربه پذیری بالاست.  گرید PVC-HI با اضافه کردن اصلاح کننده ضربه به pvc-u، که مقاومت در برابر ضربات خارجی را افزایش می دهد بدست می آید. حداقل الزامات برای گرید pvc-HI در بخش 5 استاندارد بین المللی ISO 6993-1، سیستم های لوله کششی PVC-HI برای تامیین سوخت های گاز- در بخش 1: لوله های حداکثر فشار 1بارBar  معادل 100 کیلو پاسکال به طور دقیق تعریف شده است:
 
ترکیب، اختلاط ویا ترکیباتPVC-HI براساس پی وی سی باشد، و اصلاح کننده ضربه  (impact modifier)حداقل به  نسبت 7% درترکیب باشد.
استحکام بلند مدت: مقدار MRS (حداقل استحکام مورد نیاز) pvc-HI حداقل باید 18 مگاپاسگال باشد. مطابقت این التزام باید از روش ارزیابی بلند مدت مطابق با استاندارد ISO9080 تایید شود.آزمایش باید دردمای 20، 40 و 60 درجه سانتیگراد در مدت زمان 9000 ساعت انجام شود، و در دمای 60 درجه سانتیگراد نباید حالت خم قبل از 5000 ساعت اتفاق بیافتد.
دمای نرمی ویکات: حداقل دمای نرمی ویکات pvc-HI باید 76 درجه سانتیگراد باشد.
K-Value(عدد ویسکوزیته یا جرم مولکولی): PVC‌ مصرفی در ساخت PVC-HI باید دارای حداقل K-Value 65 باشد.
مقاومت ضربه بعد از هوازدگی UV: نمونه لوله PVC-HI‌ که در هوازدگی UV قرار گرفته، در زمان اثابت ضربه، از وزنه مشخص رها شده از ارتفاع مشخص نباید شکسته شود.
مقاومت در مقابل اجزاء تشکیل دهنده گاز: نمونه لوله PVC-HI که در معرض تتراهیدروتیوفن و n-hexadecane قرار دارد، نباید دچارترک مویی به عمق بزرگتر از 30 میکرومتر گردد.
مواد PVC-HI  باید به گونه ای انتخاب شود که لوله با استاندارد ISO 6993-1 مطابقت داشته باشد. این گرید تنها در اواخر دهه 70 میلادی برای لوله های تأمین گاز پذیرفته شده است، و فقط 60000 کیلومتراز لوله های PVC-HI  در کشور هلند نصب شده است.
 
لوله PVC-HI
---
PVC-HI معمولا" برای انتقال گاز طبیعی استفاده می گردد
 
 
 C-PVC, PVC-O و  PVC-HI  همانطور که ذکر شد کاربرد های خاص دارند و لوزوما” در کاربرد های عمومی به دلیل نداشتن توجیح اقتصادی مورد استفاده قرار نمی گیرند. لازم به ذکر است رایج ترین نوع پی و ی سی که در بازار ایران  برای تولید لوله و اتصالات و مورد استفاده قرار دارد، نوع UPVC است  که از پرمصرف ترین در صنعت پلیمر و بازار جهانی است. سایر پی وی  سی ها که در بالا ذکر شده در حال حاضر در پتروشیمی های داخلی تولید نمی شود، ولی دست نیافتنی نیست و امیداست در چرخه تولیدات پتروشیمی کشورمان قرار گیرد.
 
 
برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا به سایت https://khouzestanpipe.ir/ مراحعه کنید 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
چاپ مقاله ISI اساتید ایرانی در مجله روسی Russian journal of physical chemistry A

چاپ مقاله ISI اساتید ایرانی در مجله روسی Russian journal of physical chemistry A

مقاله اساتید ایرانی با موضوع مکانیسم مولکولی ...
طبقه بندی لوله های پی وی سی، PVC-U, C-PVC, PVC-O و PVC-HI

طبقه بندی لوله های پی وی سی، PVC-U, C-PVC, PVC-O و PVC-HI

به طورکلی لوله های pvc به چهار گروه طبقه ...
حمایت از پژوهش های دانشگاهی باید بصورت جدی دنبال شود

حمایت از پژوهش های دانشگاهی باید بصورت جدی دنبال شود

توجه به کارهای پژوهشی می تواند راندمان تولید ...
ثبت اولین عکس مستقیم "جیمز وب" از یک سیاره فراخورشیدی

ثبت اولین عکس مستقیم "جیمز وب" از یک سیاره فراخورشیدی

تلسکوپ "جیمز وب" ناسا اولین تصاویر مستقیم ...