BAMDADZAGROSONLINE.IR
کد خبر : 233978
شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ ، 23:20

تحقق این میزان تولید شکر، حاصل تلاش کارگرانی است که در گرمای بی‌سابقه روز و رطوبت کلافه‌کننده شب، ذرّه به ذرّه رشد نیشکر را به نظاره نشسته‌اند چرا که به‌خوبی می‌دانند همه چیز از یک داشتِ خوب آغاز می‌شود.

به گزارش بامداد زاگرس آنلاین:همه چیز از یک «داشت» خوب شروع می‌شود؛ اگر عملیات داشتِ نیشکر، مطلوب بود می‌توان رکوردها در تولید شکر را جابه‌جا کرد؛ دقیقا همان کاری که کشت و صنعت امام خمینی‌(ره) در سال زراعی گذشته انجام داد و امسال نیز به گفته معاون کشاورزی‌اش، سطح داشت نیشکر از زمان تاسیس این شرکت، بی‌سابقه بوده است.

بی‌سابقه بودن سطح داشت و مطلوب بودن روند رشد نیشکر در این واحد نیشکری، نشانه‌ای خوب برای دستیابی به «رشد تولید» است؛ شعار سالی که صنعت نیشکر از همان روزهای آغازین فروردین به پیشواز آن رفت و امسال نیز به گفته دکتر ناصری مدیرعامل توسعه نیشکر، رشدی ۵۰ درصدی در تولید شکر رقم خواهد خورد.

تحقق این میزان تولید شکر، حاصل تلاش کارگرانی است که در گرمای بی‌سابقه روز و رطوبت کلافه‌کننده شب، ذرّه به ذرّه رشد نیشکر را به نظاره نشسته‌اند چرا که به‌خوبی می‌دانند همه چیز از یک داشتِ خوب آغاز می‌شود.

 

کوتاهی در داشتِ نیشکر، ضربه به تولید است

 

 

---

این مرحله از زراعت، تا بدانجا اهمیت دارد که معاون کشاورزی شرکت نیشکر امام خمینی(ره)، هر گونه کوتاهی در انجام مطلوب آن را ضربه‌ای بزرگ به تولید می‌داند که سبب کاهش راندمان خواهد شد.

عملیات اصلی داشت در مزارع نیشکر هر ساله از اوایل فروردین ماه شروع می‌شود و تا پایان شهریور ماه ادامه می‌یابد. این عملیات شامل، راتونینگ، آبیاری، کوددهی، مقابله با آفات نیشکر و … می‌شود و اوج آن نیز در تابستان است؛ در این فصل، نیشکرها قد می‌کشند و ساقه‌های پرشهدشان، به سوی خورشید کشیده می‌شود.

صیانت از محیط‌زیست در عملیات داشت نیشکر

 

 

---

صنعت نیشکر در عملیات داشت، عملکردی توام با صیانت از محیط‌زیست دارد و استفاده از کودهای شیمیایی را به حداقل رسانده است؛ اقدامی که موجب شده محصول تولیدی این شرکت در رده سالم‌ترین محصولات کشاورزی قرار گیرد.

صنعت نیشکر در این راه، مبارزه «مکانیکی» و مقابله «بیولوژیکی» را در دستور کار قرار داده است. معاون کشاورزی کشت و صنعت امام خمینی‌(ره) در این باره می‌گوید: برای جلوگیری از افزایش مصرف سموم، با استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی، علف‌های هرز مزارع از بین می‌روند.

هادی دلفیه به نوع دیگری از مبارزه با آفات نیشکر اشاره می‌کند که به کنترل بیولوژیکی در صنعت نیشکر شناخته شده است: زنبور ریز و میکروسکوپی «تلنموس» به جای مصرف سموم شیمیایی برای مقابله با مهمترین آفت نیشکر به کار گرفته می‌شود.

 

 

 

---

روش‌های تلفیقی در مقابله با آفات نیشکر

 

 

---

به گفته معاون کشاورزی کشت و صنعت امام خمینی‌(ره) در سال زراعی گذشته بیش از سه میلیون و ۵۰۰ قطعه از این زنبورها در مزارع نیشکر این کشت و صنعت رهاسازی شد که این رهاسازی هم استفاده از سموم کشاورزی را به حداقل رساند و هم با از بین بردن آفت‌ها، تولید محصول را افزایش داد.

البته موارد دیگری نیز برای مقابله با آفات در این واحد نیشکری در حال اجراست؛ مواردی که هادی دلفیه از آن به مبارزه تلفیقی یاد می‌کند و ترکیبی از تله‌های نوری و تله‌های فرمونی است.

 

استفاده از امکانات و توان روستاهای پیرامونی

این کشت و صنعت، در عملیات داشت از توان و امکانات امکانات کشاورزی روستاهای پیرامونی استفاده کرده و معاون کشاورزی شرکت نیشکر امام خمینی(ره)، این کار را در راستای مسئولیت‌ اجتماعی ارزیابی می‌کند که موجب توانمندسازی این مناطق شده است

دلفیه در این باره می‌گوید: در کنار نیروی انسانی که از مناطق پیرامونی استخدام شده‌اند، در عملیات داشت، از ماشین‌آلات کشاورزی روستاها نیز استفاده می‌شود.

مبارزه بیولوژیک، کوددهی مناسب و به‌موقع، آبیاری به شیوه اصولی و… همه و همه باعث شده عملیات داشت در سطح بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی واحد کشت و صنعت امام خمینی(ره) به‌خوبی پیش رود و نویدبخش سالی پربار برای صنعت نیشکر باشد.


 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

انجام کار فرهنگی ، توجیه اقتصادی نمی خواهد!

مشکلات که متاسفانه زیادهست به شاعر اسلامی ...
عوارض کسب و پیشه برای سال  ۱۴۰۱ افزایش نخواهد یافت

عوارض کسب و پیشه برای سال ۱۴۰۱ افزایش نخواهد یافت

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ...
تکریم  ومعارفه دردادگستری اندیکا

تکریم ومعارفه دردادگستری اندیکا

لهراب دراین مراسم به شرایط فعلی جامعه اشاره ...
روح الله عمادی ، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان شد

روح الله عمادی ، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان شد

با حکم اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب ...